Компресори DENSO – ключовий елемент системи кондиціювання

0

Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)

Компресор головний компонент системи кондиціювання повітря. Адже зупинка компресора призводить до відмови всієї системи кондиціювання. Близько 80% відмов кондиціонерів пов’язані з несправностями компресорів. Усунення їх несправностей може бути дуже затратним та трудомістким процесом. Тож краще запобігти відмові компресора, аніж її ліквідовувати.

Найважливішим елементом системи кондиціювання є компресор, який стискає газоподібний холодоагент та подає його під високим тиском у конденсор, де холодоагент охолоджується та переходить у рідкий стан. За випаровування холодоагент поглинає тепло навколишнього повітря, після чого холодне й сухе повітря потрапляє в кабіну. Далі холодоагент проходить через ресивер, який абсорбує воду з системи, та розширювальним клапаном поступає у випарник, де відбувається його випаровування з поглинанням тепла. З випарника холодоагент у газоподібному стані потрапляє у компресор, і цикл повторюється.

Оператори сільськогосподарської техніки розраховують на комфорт у кабіні будь-якої пори року та за різних погодних умов. Саме тому провідні виробники сільськогосподарської техніки обирають DENSO – лідера у виробництві оригінальних, ефективних та надійних систем обігріву, вентиляції та кондиціювання повітря. Компресорами DENSO обладнують кондиціонери своєї сільськогосподарської техніки такі провідні світові виробники, як JOHN DEERE, CLAAS, KRONE, FENDT, DEUTZ, CASE IH, NEW HOLLAND, CHALLENGER, MASSEY FERGUSSON, ROPA, HOLMER, CATERPILLAR, KOMATSU, MERLO, KUBOTA та ін.

Привід компресора відбувається від двигуна за допомогою клинопасової передачі (у деяких моделях від електродвигуна), що дає змогу працювати незалежно, тобто забезпечувати кондиціювання повітря та створювати підвищений комфорт у кабіні навіть за вимкненого двигуна.

Усі компресори DENSO можна розділити на дві групи: поршневі та роторні.

  • Моделі 10РА та 10S – поршневі з двостороннім похилим диском (Dual Swash Plate) із фіксованим робочим об’ємом.
  • Моделі 6CA – поршневі з одностороннім коливальним диском (Wobble Plate) зі змінним робочим об’ємом.
  • Модель 7SB(U) – поршневі з одностороннім похилим диском (Single Swash Plate) зі змінним робочим об’ємом.
  • Модель ES – спіральний із електричним приводом та регульованим робочим об’ємом.
  • Модель SE/SL – поршневий із одностороннім похилим диском (Single Swash Plate) та змінним робочим об’ємом. У моделях SE немає електромагнітної муфти, і він постійно працює.
  • Модель SC – спірального типу з постійним робочим об’ємом.
  • Модель TV – роторно-пластинчастий із незмінним об’ємом.

Однією з новітніх інноваційних розробок компанії DENSO є компресор малого розміру та високої ефективності, що дає змогу встановлювати систему кондиціювання у базовій комплектації сільськогосподарської техніки компактного класу.

Встановлено, що 99,9% усіх проблем із компресорами не пов’язано з якістю продукту, а є наслідком недостатнього розуміння принципів роботи систем кондиціювання, неналежного обслуговування та ремонту. Але є ще один важливий аспект, який дає змогу уникнути більшості проблем з компресорами кондиціонерів – це олива. Тож, аби запобігти виникненню багатьох проблем із компресорами кондиціонерів, варто застосовувати спеціальну компресорну оливу.

Станіслав Кукобко, регіональний представник компанії DENSO в Україні:

– Олива, яку використовують у системі кондиціювання, призначена насамперед для змащування рухомих складових компресора та голки розширювального клапана. Крім того, вона забезпечує охолодження компресора. Як і у випадку з холодоагентом, олива у системі кондиціювання має зберігати свої властивості за тривалого терміну експлуатації.

Тому для системи кондиціювання важливо правильно обирати оливу. Адже недостатнє змащування, викликане використанням універсальної оливи, є другою за поширенням причиною пошкоджень та появи несправностей, які виникають у компресорах системи кондиціювання. Аналіз гарантійних рекламацій компресорів DENSO свідчить, що у 24% випадків застосовували оливи, які не відповідали номінальному типу оливи для компресорів систем кондиціювання DENSO.

Постає питання – а чому не можна використовувати універсальну оливу? Слід зазначити, що новий компресор постачають уже заправлений оливою. Застосування олив, не призначених для компресорів, наприклад, універсальних олив або олив’яних сумішей, неминуче призведе до пошкодження компресора кондиціонера.

Це пов’язано з тим, що універсальні оливи, яким часто надають перевагу, являють собою оливи на поліальфаолефіновій основі, поліефірні або мінеральні оливи. Кожен тип оливи постачається з різноманітними варіантами в’язкості. Різні властивості олив та в’язкості не сприяють їхньому змішуванню, що призводить до недостатнього змащування, пошкодження ущільнень і підвищеному спрацюванню, а відтак відмові компресора.

Якщо олива має в’язкість нижчу за рекомендовану, то зменшується товщина базової змащувальної плівки. Це cпричинює підвищене тертя поршня по дзеркалу внутрішньої поверхні циліндра, внаслідок чого відбувається завчасне спрацювання. Якщо олива надто в’язка, то вона не може проникнути у зазор між поршнем та циліндром. У компресорах системи кондиціювання, виготовлених із застосуванням технології DENSO First Time Fit®, дуже жорсткий допуск на зазор між циліндром та поршнем – усього 3 мкм. За таких умов збільшення в’язкості оливи може стати причиною посиленого спрацювання, що призведе до підвищення температури компресора, і як наслідок – його заклинювання.

Розбавлення або змішування олив різних типів може викликати утворення парафіну. При цьому станеться закупорювання холодильного контуру та олив’яних каналів, що спричинить заклинювання компресора та відмову системи кондиціювання.

Кількість оливи

DENSO рекомендує звертати увагу не лише на якість, але й на кількість оливи у системі. Нестача оливи стає причиною олив’яного «голодування» компресора, внаслідок чого підвищується температура деталей компресора та відбувається завчасне їх спрацювання. Надлишкова кількість оливи у системі збільшує навантаження на кривошипно-шатунний механізм, що може призвести до заклинювання опорного підшипника та переднього плунжера співвісної опорної плати.

Компресорна олива дуже гігроскопічна, тому дуже важливо використовувати фільтр-осушувач, який видаляє вологу й усі тверді домішки з оливи. У ході сезонного технічного обслуговування системи кондиціювання рекомендується зливати частину оливи та доливати таку саму кількість свіжої.

Рекомендації DENSO: для підвищення довговічності компресорів DENSO компанія радить технікам завжди звірятися з рекомендаціями виробника щодо об’єму оливи в системі кондиціювання та використовувати лише компресорні оливи зазначеної кількості й в’язкості. Всі гарантійні рекламації, пов’язані з використанням олив або сумішей іншого типу, будуть відхилені.

Михайло Стельмах, директор ТОВ «УКРАВТОТЕРМ» – офіційний дистрибютор DENSO із систем кондиціювання для сільськогосподарської і важкої техніки:

– Компанії УКРАВТОТЕРМ у наступному році виповнюється 10 років, але системами кондиціювання та вентиляції кабін сільськогосподарської техніки ми займаємося з 1996 року.

Якщо провести аналіз стосовно відношення клієнтів до ремонту систем кондиціювання повітря, то можна впевнено стверджувати, що рівень обізнаності користувачів зріс. Вони розуміють, що навіть у разі дрібного ремонту, краще звернутися до спеціалізованого сервісного центру, де є все необхідне обладнання та висококваліфікований персонал.

Більше того, їм не потрібно пояснювати деякі нюанси нашої роботи. Зокрема, за виходу з ладу компресора потрібно встановити конкретну причину його поломки, оскільки ремонт полягає не лише у заміні компресора.

Слід пам’ятати, що коли кількість оливи перевищує допустиме значення, і вона забруднена іншими рідинами, наприклад УФ-барвником для пошуку місця витікання, то задля видалення залишків оливи з конденсора та трубопроводів необхідно промити систему кондиціювання холодоагентом.

У разі, коли в оливі є добавки (герметик Leak Stop) або бруд у контурі холодоагенту (чорний осад) – промивання системи неможливе. Адже під час промивання рідина йде шляхом найменшого спротиву, тож закупорювання у деяких каналах залишаться. Втім, після встановлення компресора на техніку завдяки вібраціям канали згодом очистяться. Більші частки осядуть у фільтрі-осушувачі, тоді як дрібні проходять далі у компресор, а враховуючи особливості виготовлення компресорів (на поршнях компресорів DENSO немає кілець, завдяки прецизійній обробці поршнів та стінок циліндрів зазор становить всього 3 мікрони), будь-яка дрібна часточка призведе до пошкоджень. У такому разі варто замінити всі деталі системи.

Позаяк системи кондиціювання встановлюють практично на всю сучасну самохідну сільськогосподарську техніку, обслуговування та ремонт цих систем стають дедалі затребуваними роботами. Можна з впевненістю констатувати, що професіональний рівень сервісних фахівців значно зріс. Вони виконують складні операції щодо обслуговування системи, але, на жаль, не завжди якісно – відчувається недостатній рівень знань. Аби це вирішити, компанія УКРАВТОТЕРМ спільно з компанією DENSO систематично проводить в Україні навчальні семінари для своїх клієнтів та партнерів, які присвячені обслуговуванню й ремонту систем кондиціювання. Навчання на семінарах проводять провідні інженери з європейської штаб-квартири компанії DENSO.

Асортимент компресорів DENSO: на складі УКРАВТОТЕРМ завжди є у наявності оригінальні компресори DENSO для сільськогосподарської техніки, які заправлені необхідною кількістю оливи й готові до встановлення. Під час монтажу компресора потрібно лише вручну провернути його вал, аби олива потрапила у поршневий механізм та рівномірно розподілилася там. Це позбавить від ризику пошкодження компресора під час пуску двигуна.

Рекомендації УКРАВТОТЕРМ: після встановлення нового компресора важливо дотримуватися процедури запуску задля розподілення компресорної оливи для первинного змащування, аби запобігти пошкодженню компресора відразу після його встановлення.