У кращих традиціях Анжуйських герцогів

0

Плодоовочевий калейдоскоп, садові роботи, мобільні вітряки, пересувні винарні, вуличні автомати для фермерської продукції, пляшки для вина із витисненою короною Анжуйського герцогства, блакитний шоколад – це все можна буде побачити на власні очі та помацати в січні на виставці SIVAL у французькому регіоні Анже.

Вікова велич Анжу

Ще дев’ять століть тому місто Анже було столицею Анжуйського герцогства. Щоби й через віки нащадки не сумнівалися у його величності, тогочасні правителі спорудили на схилах річки Мен замок. За століття пішли у небуття королі та графи, вивіялись сліди нацистів, за окупації яких тут діяло гестапо, і сивочолий замок перетворився на захопливу туристичну пам’ятку. У підвалах будівлі зберігається унікальний мистецький витвір – гобелен «Анжуйський апокаліпсис», зітканий паризьким майстром Ніколя Батаєм між 1373 та 1381 роками. Із оригінальних частин гобелену, які на 144 м зображували 105 сцен «Апокаліпсис Іоана Богослова», наразі збереглося лише 65. Полотно зазнало значних фізичних пошкоджень під час демонстрації просто неба та вандальського відношення, коли частинами полотнища обмотували мандаринові дерева, аби вберегти їх від заморозків. Нині гобелен виставлений у напівпітьмі, аби зберегти унікальну історичну пам’ятку.

Статистика SIVAL 2017

Утім, щороку потоки французів та іноземців прямують до Анжу не лише заради туристичної програми. Вже понад 30 років у епіцентрі уваги опиняються плодоовочівники, які збираються у січні на виставку SIVAL. На виставкових майданчиках представлені такі напрями, як-от: овочі та фрукти, вирощування саджанців, виноградарство, насіння, розсадництво, виробництво сидру та вина та навіть пряно-ароматині рослини. Цього року серед експонентів було 620 компаній, 15% із них брали участь уперше.

Франція є четвертим найбільшим виробником фруктів та овочів і друга за обсягами виробництва винограду в Європі. Всього у країні 30 900 овочевих та 27 600 фруктових ферм. 40% овочів та 30% плодів та ягід експортують здебільшого в Європу.

Винна культура

1

                                               На стендах не обходилося без келиха вина

Щороку французи виробляють 4,5 більйонів літрів вина, а споживають 3,5 більйонів пляшок. До речі, вони старанно плекають традицію регіонального походження вина. Тож їхнє вино можна ідентифікувати не лише за етикеткою, а навіть за формою пляшки та тисненням на ній. Так, пляшки із вином, виробленим у Анжу, мають трапецієвидну форму та на них витиснена корона в обрамленні двох лаврових гілок. У циліндричні пляшки традиційно розливають бордо.

Окремою темою є вибір корка. Сучасне виробництво для здешевлення виготовляє пробки із різних матеріалів: спіненого пластику різних кольорів, штучного корка. Утім, зберігати довше року пляшки з таким корком не радять, позаяк вони не «дихають». Через географічне обмеження проростання коркового дуба, який є традиційною сировиною для виробництва цілісних коркових пробок, їх використовують переважно для закупорювання благородних дорожчих сортів і вин тривалого зберігання. Серединним варіантом інколи є комбінування цілісного шматка, який контактує з вином та коркової пресованої крихти. Для промислового масового використання вино та соки розливають у тетрапаки й пластикові пакунки.

1

Сучасні корки із штучних матеріалів

До речі, винна культура французів невимушено вписалась навіть у спілкування на стендах. Розмови із клієнтами тут проходили за келишком анжуйського.

1

Роботи та термічне прополювання

1

Знаряддя для термічної обробки збудників парші

Вельми цікаво на виставці було оглядати сучасну техніку для плодоовочівництва та садівництва. Серед експозиційних зразків – техніка для механізованого забивання опор і кілків різного діаметра. Самохідний робот прополює міжряддя у теплицях та обробляє розсаду ЗЗР. Для органіків пропонують безхімічний контроль, приміром, проти парші плодових. Причіпне знаряддя, яке складається із двох навісних конусних лійок, проходить рядком і обробляє парою (150°С) опале листя. Про вплив пари на біоту виробники техніки, щоправда, не розповідають. Утім, новинка вже отримала дві національних відзнаки.

Плодоовочеві автомати

Автомати для свіжих овочів, фруктів та навіть зелені – тут забирають інтернет-замовлення

Автомати для свіжих овочів, фруктів та навіть зелені – тут забирають інтернет-замовлення

Для прямих продажів виробленої продукції фермером вельми популярними стають вуличні автомати за прикладів тих, у яких повсюдно продають напої та снеки. У фермерський автомат у чарунки-холодильники закладають окремо плодоовочеву продукцію і навіть свіже м’ясо у вакуумній упаковці. Можливим є збирання заздалегідь продуктового кошика. Отож спочатку продукцію попередньо замовляють через інтернет, а потім у вказані строки її закладають у автомат. Усе що лишається покупцеві – забрати замовлення у конкретний час у призначеному автоматі за номером замовлення.

Блакитний шоколад  та апельсиновий лікер

1

Блакитний анжуйський шоколад

Серед регіональних смаколиків Анжу, які є його візитівками, є блакитний шоколад та лікер Куантро (фр. Cointreau). Прозорий Куантро виробляють із солодких та гірких апельсинів, його міцність сягає 40 градусів. Напій винайшли у 1875 році брати-кондитери Адольф та Едуард-Жан Куантро. До апельсинового лікеру хлопці вже придумали вишневий лікер Гіньоле (Guignolet), який також полюбляють французи. Утім, лідерство дісталося Куантро, якого щороку виробляють до 13 млн пляшок. Для виробництва лікеру, яке тримають у таємниці, використовують апельсини із Франції та Іспанії, зберегти ефірний смак цедри допомагає спеціальна обробка та настоювання на спирті із цукрових буряків. Ймовірно, до напою додають трави. 

Блакитний шоколад, вірніше праліне із подрібненого мигдалю у карамелі, покрите тим самим шоколадом, також користується неабияким попитом. Його форма нагадує цеглини черепиці, якими традиційно були накриті дахи будиночків у Анжуйському регіоні.

Плодова кооперація

Також наша група відвідала плодово-ягідний кооператив Les Vergers d’Anjou («Анжуйські фруктові сади»), який заснували у 1945 році. Нині його учасниками є більше ста фермерських господарств регіону із загальною площею 1,5 тис. га. Спеціалізація кооперативу є чіткою: 60 учасників вирощують смородину, 51 – яблука, 33 – груші, 22 – черешні, 5 – порічки та 3 сливи. Продукцію виробляють за вимогами та стандартами кооперативу. Річний обсяг виробництва кооперативу становить 35 тис. т яблук, 3 тис. т груш, 4 тис. т ягід смородини, 500 т слив, 300 т червоних порічок та 200 т черешні. Вишень вирощують у Франції небагато через значне ураження карантинною плодовою мушкою Drosophila suzukii.

Свою продукцію (70%) кооператив експортує до Німеччини, Італії, Австрії, Іспанії, Великобританії, Бенілюксу, Ірландії, а також до країн Східної Європи, Азії, Південної Америки. Кооператив також входить до п’ятірки найбільших плодоовочевих виробників Франції. Les Vergers d’Anjou має свій власний цех із лініями миття та пакування плодових, холодильники обсягом до 40 тис. т, де зберігається продукція, яка надійшла від фермерів та вже готова на продаж. Балансова вартість цеху доробки та миття становить приблизно 11 млн євро, а працюють там більше 100 осіб.

Приклад кооперативу «Анжуйські фрукти» може бути дуже цікавим і для України, яка пожвавилась щодо кооперації та кластеризації.

Виставка SIVAL 2018 пройде 16–18 січня у виставковому центрі Анже

Ірина Корчагіна, Agroexpert (Франція – Україна)