Кондиціонери DENSO – найкращий вибір для мобільної сільськогосподарської техніки

0

Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)

Практично вся сучасна сільськогосподарська техніка (трактори, комбайни, телескопічні навантажувачі та самохідні обприскувачі) оснащена кондиціонерами. Кондиціонер уже не є опцією, а входить до базової моделі техніки. «Серцем» кожного кондиціонера є компресор, від надійності роботи якого залежить продуктивність усієї системи кондиціонера. У цьому сегменті продукції одним із трьох світових лідерів є японська корпорація DENSO – провідний світовий виробник компонентів для машинобудівельної галузі.

Що таке DENSO

DENSO – дуже надійний продукт, який працює безвідмовно. Але трапляються поодинокі випадки виходу кондиціонерів із ладу, які викликані, головним чином неправильною експлуатацією обладнання. Тож, аби запобігти таким явищам, необхідно знати роботу та особливості обслуговування систем кондиціювання DENSO. Саме про це піде мова у цій статті.

Принцип дії системи кондиціювання

Практично вся мобільна сільськогосподарська техніка оснащена кондиціонерами з ручним або автоматичним керуванням. Сучасні кондиціонери – це складні інтегровані системи, які забезпечують як охолодження, так і нагрівання повітря.

Головне призначення кондиціонера – у будь-яку пору року створювати та підтримувати в кабіні комфортні умови для оператора, що позитивно позначиться на його самопочутті, продуктивності та безпеці роботи. Ключовим фактором, який впливає на рівень комфорту, є температура повітря, його вологість, швидкість повітряного потоку в кабіні, рівень сонячного випромінювання та чистота повітря. Саме від підвищення температури, зниження вологості та плавного постачання свіжого повітря залежить рівень комфорту на робочому місці оператора. Слід зауважити, що поняття комфорту є вкрай суб’єктивним, і різні люди сприймають його по-своєму.

Усі кондиціонери мобільної сільськогосподарської техніки різняться між собою особливостями конструкції, але водночас працюють за одним і тим же принципом, являють собою компресорні системи охолодження газу. У системах цього типу використовується холодоагент, у якому відбуваються фазові перетворення, в ході яких він здійснює теплообмін із потоком зовнішнього повітря, яке надходить у кабіну, забезпечуючи тим самим його охолодження та зниження вологості.

Контур охолодження ділиться на контури низького та високого тиску. До його складу входить випарник, компресор, конденсор і розширювальний пристрій. Це означає, що в контурі є два елементи, призначені для підвищення та зниження тиску й температури холодоагента, а ще також два елементи для розсіювання тепла.

Випарник, встановлений у контурі низького тиску, являє собою теплообмінник для охолодження та осушування повітря, яке постачається в кабіну оператора. Холодоагент впорскується у випарник у вигляді туманної суміші рідини та пару, що має низькі температуру й тиск. За таких значень тиску та температури у випарнику відбувається процес пароутворення. Перехід холодоагента з рідкого стану в пароподібний потребує великої кількості тепла, яке поглинається з потоку повітря, що обтікає трубки й ребра випарника. Після завершення пароутворення холодоагент являє собою пару з низькими температурою та тиском. У цьому стані пара всмоктується компресором.

Компресор стискає пароподібний холодоагент, який має низькі температуру та тиск, і постачає його до конденсора у вигляді пари з високими температурою й тиском. У конденсорі відбувається теплообмін між потоком зовнішнього повітря та холодоагентом. У результаті холодоагент конденсується й переходить у рідкий стан. Таким чином у цьому місці контуру утворюється рідкий холодоагент, необхідний для подавання у випарник, але його тиск та температура все ще залишаються високими. Далі у розширювальному каналі або розширювальній трубі холодоагент проходить через отвір малого діаметра, після чого подається у випарник. При цьому рідкий холодоагент перетворюється у туманоподібну суміш рідини й пару, а його тиск та температура знижуються настільки, що у випарнику автоматично розпочинається процес пароутворення.

Для забезпечення правильної роботи кондиціонера та підтримання комфортних умов у кабіні мобільної сільськогосподарської техніки використовують різноманітні датчики. Для керування роботою кондиціонера зазвичай застосовують реле або датчики тиску, датчики температури зовнішнього повітря та датчик температури у випарнику. Обидва датчики температури використовують для захисту системи від надмірно низьких температур, які можуть призвести до обмерзання зовнішньої поверхні випарника й блокування потоку повітря. Реле тиску захищає систему у разі зменшення кількості холодоагента до небезпечного рівня, а також за надмірного підвищення тиску в системі.

Причини відмов системи кондиціювання

Причини найпоширеніших відмов кондиціонерів мобільної сільськогосподарської техніки можна розділити на декілька типів. Тож назвемо найчастіші:.

Головною причиною відмов кондиціонерів є зменшення кількості холодоагента у контурі до надмірно низького рівня. Це може відбуватися внаслідок неправильної експлуатації, розгерметизації будь-якого компонента з наступним витіканням холодоагента. Використання кондиціонера лише у літню пору збільшує втрату холодоагента та призводить до збільшення кількості вологи, яка поглинається оливою компресора. Для запобігання цьому необхідно вмикати систему кондиціювання не рідше одного разу протягом тижня не менше ніж на 15 хв. Завдяки цьому краще змащуватимуться ущільнення вала компресора та підвищиться герметичність системи.

Заклинювання компресора внаслідок нестачі холодоагента у контурі або  використання неправильного типу оливи призводить до дорожчого ремонту, вартість якого збільшується через заміну великої кількості деталей, а також потребує великих затрат часу на ремонт. Заміна компресора автоматично спричинює заміну інших компонентів.

Ще однією типовою проблемою систем кондиціювання є повне або часткове перекриття повітряного потоку через випарник або конденсор. У обох випадках зменшується ефективність охолодження та виникає небезпека відмови агрегатів системи. Встановлені у кабіні фільтри потребують періодичної заміни, інакше потік повітря через випарник порушиться.

Конденсор розташований перед радіатором двигуна, внаслідок чого на ребрах радіатора з боку конденсора збирається бруд. Це обмежує потік повітря, що проходить через конденсор. У результаті тиск у системі зростає, що призводить до погіршення ефективності охолодження та підвищеному тепловому навантаженню на компресор. Все це може бути причиною виходу з ладу компресора, і потребувати коштовного ремонту.

Сім етапів обслуговування кондиціонерів

Система кондиціювання, як і будь-яка інша система мобільної сільськогосподарської техніки, потребує вчасного та належного технічного обслуговування.

– Першим і дуже важливим етапом є перевірка роботи та експлуатаційних показників системи кондиціювання. Під час введення у експлуатацію нового агрегату потрібно обов’язково перевірити роботу кондиціонера.

– Після цього слід визначити тип холодоагента в системі. Неправильний або підроблений холодоагент може бути причиною зниження експлуатаційних характеристик та пошкодження компонентів системи, наприклад компресора.

– Наступним етапом є перевірка кількості холодоагента й оливи. Недостатня кількість холодоагента призводить до зниження продуктивності кондиціонера, а недостатня кількість оливи може викликати заклинювання компресора.

– Потім необхідно перевірити, чи є у системі кондиціювання фільтр кабіни, та чи потребує цей фільтр заміни.

– Обов’язково потрібно впевнитися в тому, що холодоагент не витікає. Одного ідеального способу перевірки витікання не існує, тому для перевірки слід поєднати два чи навіть три різноманітні методи.

– Необхідно перевірити стан компонентів системи кондиціювання. Варто впевнитися, що немає жодних пошкоджень, наприклад від механічних ударів або від дії корозії, які можуть стати причиною відмов у майбутньому. Також потрібно звернути увагу, чи не забруднена поверхня конденсора або радіатора.

– Завершальним етапом є перевірка правильності роботи системи кондиціювання. Під час роботи слід контролювати не лише її експлуатаційні характеристики, але і наявність шуму, роботу вентилятора конденсора, потік повітря, змішування повітря, а також наявність неприємного запаху в кабіні під час роботи системи кондиціювання.

Відповідно до результатів проведених досліджень, неналежне обслуговування системи кондиціювання є причиною приблизно 15% несправностей кондиціонерів, які не потрапляють під дію гарантії, а це означає, що користувачі повинні усувати несправності за власний кошт.