Сталося це тому, що в рамках великого дерегуляційного законопроекту у другому читанні без обговорень з агросектором з’явилася вимога документального підтвердження державної реєстрації пестицидів у країні виробника.
За останні два роки існування цієї вимоги процес виведення застарілих пестицидів із ринку суттєво уповільнився. Це спрацювало на користь тих генеричних компаній, що не мають у своєму портфелі новітніх розробок та нових інноваційних діючих речовин. Таким чином, створюється диспаритет конкуренції на ринку, коли компанії, що не розробляють новітні продукти, опинилися у більш виграшному становищі, ніж міжнародні лідери з розробки інновацій. Україна сама штучно обмежила доступ своїх же аграріїв до новітніх досягнень у галузі систем захисту рослин.
Законопроект № 6606 покликаний усунути ці дискримінаційні норми, і за його ухвалення виступили як науково-дослідні інститути, які проводять дослідження пестицидів в Україні, так і вся бізнес-спільнота на чолі з провідними аграрними асоціаціями.
Що ж «закидають» авторам законопроекту № 6606, які аргументи наводять противники документа? Всі публікації, які чомусь одночасно з’явилися у ЗМІ, можна об’єднати у 4 «страшилки». Ми спробували розібратися і зробити перевірку усього, що стосується цієї складної теми.
1. Відміна реєстрації ввезених пестицидів стане кроком до експериментів над українцями.
У законопроекті № 6606 не йдеться про жодну відміну реєстрації пестицидів, що ввозяться до України. Відповідно до ст. 4 Закону України «Про пестициди та агрохімікати» ввезення на митну територію України, виробництво, торгівля, застосування та рекламування пестицидів і агрохімікатів до їх державної реєстрації заборонені. І законопроект № 6606 не передбачає жодних змін у частині цієї норми.
2. Україну перетворять на майданчик випробування незареєстрованих пестицидів або на полігон для утилізації пестицидів, які з будь-яких причин, в тому числі небезпечності їх для ЄС, наприклад, не були зареєстровані там.
Твердження стосовно заборони цих продуктів в ЄС є абсурдним, оскільки йдеться про зразки нових, ще ніде не зареєстрованих препаратів. Новий незареєстрований продукт не може бути забороненим або не забороненим, тому що він має пройти цілу низку досліджень та оцінок (екологічне, біологічне, токсикологічне дослідження), за результатами яких встановлюється відповідність цього продукту законодавчо встановленим нормам та стандартам безпеки конкретної країни й ухвалюється рішення про його допущення чи недопущення до державної реєстрації, як постійної, так і експериментальної. Україна може і має самостійно визначати рівень якості та безпечності препарату та ухвалювати рішення щодо можливості його застосування в нашій країні, як це і було завжди.
3. Для наукових експериментів, у тому числі для наших наукових установ, немає обмежень щодо ввезення новітніх діючих речовин до України. Ця норма лише стримує імпорт готової продукції.
Листи Інституту захисту рослин НААН України, Інституту кормів та сільського господарства Поділля, Інституту рису, Інституту фізіології рослин і генетики, Миронівського інституту пшениці імені В.М. Ремесла свідчать про протилежне. Стають неможливими дослідження з оцінки технічної та господарської ефективності новітніх пестицидів, регламентів їх застосування та включення їх в подальшому до сучасних систем захисту сільськогосподарських культур. Наприклад, у листі Інституту фізіології рослин і генетики НАНУ у відповідь на прохання Європейської Бізнес Асоціації (EBA) роз’яснити, чи щось змінилося з ухваленням чинної норми, зазначено, що станом на вересень 2017 року вже були призупинені дослідження кількох інноваційних продуктів, зокрема, гербіцидів для захисту посівів озимої пшениці та ріпаку, які за ефективністю та екологічною безпечністю перевищують усі відомі на цей час препарати, зареєстровані в Україні для застосування на цих культурах.
4. Законопроект № 6606 суперечить законодавству Європейського союзу та порушує європейські норми.
Відповідно до даних Європейської асоціації захисту рослин (ЕСРА), норми щодо надання підтвердження державної реєстрації в країні виробництва для зразків незареєстрованих ЗЗР не існує ані в законодавстві США, ані в законодавстві ЄС, а ввезення зразків незареєстрованих ЗЗР для цілей державних випробувань та наукових досліджень, так само, як і в Україні, регулюється за допомогою дозволу на ввезення.
Чинна норма законодавства не є захисним бар’єром на шляху потрапляння незареєстрованих пестицидів до України, натомість створює штучні перешкоди саме для завезення зразків інноваційних препаратів для науково-дослідних цілей та державних випробувань. Неоднозначне тлумачення цього положення призводить до різного роду зловживань та створення корупційних передумов.
Законопроект № 6606 покликаний скасувати дискримінаційну норму для інноваційних препаратів. Хто може виступати проти такого рішення? Питання риторичне. Тут важливо пам’ятати не тільки про свої інтереси, але й про агровиробників цілої країни.