Ukrainian AgriFood Valley – нова концепція створення продуктів зі сталою доданою вартістю

0

Cтворення продукції, яка б мала матеріальну та соціальну цінність усередині країни та за кордоном, замість масового виробництва та експорту сировини, налагодження сталих ланцюгів доданої цінності за участі між усіма учасниками процесу, – такими є ключові ідеї Української продуктової долини (Ukrainian Food Valley), роботу над створенням якої почали на базі Києво-Могилянської бізнес-школи.

 

Ініціативна група проекту розпочала відбіркове навчання серед зацікавлених учасників українського аграрного ринку, які пізніше ввійдуть до так званої національної agri-food-«збірної» України. Учасники двомодульного навчання, серед яких, до речі, є представник редакції журналу Agroexpert, вивчають схеми та принципи роботи кластерів і екосистем, налагодження ланцюгів (мереж) створення цінності, досліджують потреби та особливості українських аграрних ринків і вивчають досвід роботи продуктових долин за кордоном. Під час першого навчального модуля з Нідерландів завітав Бернольд Кемперінк, директор з іноземних інвестицій Agro-Food, Cleantech & Renewable Energy, який був одним із ініціаторів та учасників запуску першої в світі Food Valley NL. Нині пан Кемперінк відповідає за інвестиції і міжнародну діяльність в agri-food секторі Food Valley та секторі Cleantech & Energy. Бере активну участь у налаштуванні концепції Food Valley й інших успішних глобальних бізнес-кластерів, як-от: Health Valley і E-mobility Cleantech cluster.

 

Три роки на вивчення потреб ринку та п’ять – на запуск проекту

Роботу над створення Food Valley в Нідерландах почали в 2001 році. За словами Бернольда Кемперінка, поштовхом стало розуміння, що традиційні продовольчі регіони країни використовують лише 10% свого потенціалу. За три роки ініціатори проекту опитали працівників 1500 фермерських господарств, наукових установ та ІТ-компаній та визначили найбільш нагальні проблем, які заважають їм розвиватися. Перший бізнес-план розвитку агропродовольчого кластера, який мав об’єднати різних гравців ринку, написали 2004 року. Із опитаних потенційних учасників до кластера долучилися лише 150 компаній. Ядром Food Valley в Нідерландах став університет Ваґенінген, як осередок новітньої аграрної науки та досліджень. Зараз голландська продуктова долина об’єднує 2600 компаній та вийшла за межі 30-кілометрового радіусу навколо університету. До речі, офіс Food Valley відкрили лише після п’яти років роботи проекту. З персоналу в проекті спочатку працювали дві особи – директор та керівник, ще чотири різних фахівці допомагали на добровільних умовах із занятістю 2–3 дні на тиждень.

1

Схема створення ланцюгів доданої цінності

Бернольд Кемперінк розповів, що на початку проекту найпростіше виявилося залучити компанії з однаковими потребами, які були зацікавлені працювати разом для створення продуктів, на які є або може виникнути попит. Різниця між класичними кооперативами та кластерами продуктової долини полягає в тому, що тоді як учасники кооперативів є виробниками однотипної продукції, приміром молока, суниці тощо, то кластери об’єднують різних гравців у ланцюзі створення продуктів і в результаті отримують рівний прибуток для кожного учасника цього процесу.

Коли підприємства обирають кластерну модель співпраці, а не відокремлене виробництво та потім продаж через трейдерів, вони заощаджують багато коштів. Усі процеси стають ефективнішими, адже партії товарів, вироблених у кластері, є більшими, отож учасники кластера отримують кращу ціну за стабільно велику кількість продукції. Витрати на виробництво є меншими завдяки більшим обсягам виробництва. Таким чином, малі підприємства стають конкурентнішими, заробляють більше, відповідно, отримують можливість інвестувати в спільну переробку. Вони переходять на інший рівень — створюють готові товари із доданою вартістю, а не просто виробляють і продають набагато дешевшу сировину.

 

Джерела фінансування Food Valley NL

2

Food Valley в Нідерландах спочатку фінансувалася за рахунок добровільних внесків зацікавлених компаній сумами від 150 євро від приватних осіб та 3500–4000 євро від компаній. Також проект підтримали з місцевих бюджетів чотири державних установи, які розташовані поблизу університету Ваґенінген. До речі, сьогодні таких установ уже 8.

Щодо України, експерт радить почати з невеликих проектів, які спиратимуться на незначне фінансування. Не слід, за його словами, розраховувати на державну підтримку.

Індивідуальний егоїзм є каменем спотикання

4

Бернольд Кемперінк, директор з іноземних інвестицій Agro-Food, Cleantech & Renewable Energy був одним із ініціаторів та учасників запуску першої в світі Food Valley NL

 

«Food Valley більш цікава для малих підприємств», – вважає пан Бернольд. Хоча за його словами для України продуктова Долина є цікавою і для великих виробників. «Адже кластер – це ніби точка входу для компаній, яких ще не знає світовий ринок», – запевнив експерт. Наріжним каменем створення кластерів, що може бути актуальним і для України, є індивідуальний егоїзм учасників ринку, які переконані у власній самостійності та унікальності. Досвід Нідерландів можна вивчати, але модель створення Food Valley має бути індивідуальною. «Ми зі свого боку можемо лише консультувати Україну в цьому питанні та побажати ініціаторам Ukrainian Food Valley не втрачати сил і натхнення, бо справа, яку ви замислили, потребує титанічних зусиль та віри в успіх», – сказав Бернольд Кемперінк. Також він порадив розпочати з кластера за участі лише декількох компаній, що розвивали б технології, маркетинг, займалися продажами та виходом на ринок. Подібно до голландської моделі доцільно ділитися досвідом проектами, які взаємодіють між собою. Для ефективних комунікацій українським гравцям варто навчитися дивитися ширше і почати співпрацювати з іншими компаніями та користуватися маркетинговими інструментами. І найголовніше – об’єднувати поєднуване з непоєднуваним.

 

Опубліковано у №4 (105)/2017 журналу Agroexpert

 

Ірина Корчагіна, Agroexpert (Україна)

                               Завантажити у форматі PDF