Яка основна проблема при виході плодоовочевої продукції на зовнішні ринки?

0

«На сьогоднішній день більша частина учасників плодоовочевої галузі не в змозі реально оцінити своїх реальний ринкових позицій. І така ситуація є цілком нормальною, адже це не так просто зробити, як здається на перший погляд. В інших галузях, особливо в тих, що були тривалий час відірвані від світового ринку і залежали виключно від ринку РФ, проблеми абсолютно ідентичні», – пояснює свій допис у  Facebook економіст інвестиційного департаменту ФАО Андрій Ярмак, повідомляють на сайті Української плодоовочевої асоціації (УПОА). 

«Звичайно, є й певні виключення з цього правила, але, за великим рахунком, найбільшою проблемою є надзвичайно маленький, абсолютно незначний розмір кожного з експортерів, хто пробує виходити на ринки. Наші виробники поки що не навчилися домовлятися і працювати разом, а самостійно кожен з них, навіть найбільший виробник чи експортер, є занадто маленьким, щоб впливати будь на що», – пояснює фахівець.

Він зауважує, що в рамках Шістнадцятої міжнародної конференції «Овочі та фрукти України 2019» 3-5 грудня пройденеформальна зустріч найпрогресивніших учасників ягідного бізнесу. Вони спробують змінити ситуацію, домовившись про спільні зусилля з експорту.

«Кооперація виробників може відбуватися в будь-якій юридичній формі, тим більше, поки що, Україна не знаходить сил змінити абсолютно імпотентне і застаріле кооперативне законодавство. Але, звичайно, ідеальною юридично формою для кооперації міг би бути саме кооператив. Я все ще сподіваюся, що надзвичайно прогресивний законопроект, розроблений за підтримки ФАО та ЄБРР, все-таки буде схвалено Верховною Радою. Але, звичайно, найбільші зміни мають відбутися в головах людей, а не в законах. Саме тому ми запускаємо процеси кооперації фермерів просто сьогодні і вже маємо перші успіхі в кооперації зерновиків та молочників. І, думаю, зможемо отримати перші результати і в кооперації ягідників», – коментує пан Андрій.

Українська плодоовочева асоціація (УПОА) неодноразово говорила про те, що українські виробники овочів, фруктів, ягід та горіхів майже зовсім не вкладаються у маркетинг своєї продукції. Вони витрачають мільйони доларів на вирощування та зберігання, однак в подальшому майже нічого не роблять для того, аби конвертувати свої витрати у гроші. Як результат, деякі садівники не продають, а «здають», тобто просто віддають за безцінь свою продукцію, що є неприпустимим для продукції з високою доданою вартістю.

Це добре помітно на прикладі замороженої суниці садової або малини, яку українські виробники масово експортують в Польщу, при тому, що Польща і сама є великим експортером заморожених ягід. Надалі українська ягода продається в інші країні, але вже за значно вищою ціною.

Детальніше про способи вирішення проблем можна буде дізнатися під час ягідного блоку конференції «Овочі та фрукти України 2019». УПОА є офіційним партнером події. Реєстрація на конференцію можлива за посиланням. Для членів УПОА передбачені спеціальні пільгові умови участі в конференції.

За матеріалом UkraineFood.org