З 1 жовтня 2023 року вся сільськогосподарська техніка CLAAS, яка відповідає новітнім стандартам викидів, буде схвалена для роботи з гідроочищеними рослинними оліями (HVO). Крім того, перед виходом із виробничих майданчиків в Харзевінкелі та Ле-Ман, машини будуть заправлені екологічно чистим біопаливом.
Захист клімату та скорочення шкідливих викидів вуглекислого газу відіграють зростаючу роль у сільському господарстві. Компанія CLAAS усвідомлює цю відповідальність і уважно вивчає низку різноманітних технологій екологічного приводу. Схвалення гідроочищених рослинних олій (HVO) для всієї сільськогосподарської техніки, які відповідають останнім стандартам викидів (етап V), знаменує значний крок у цьому напрямку. Це означає, що в майбутньому машини зможуть працювати на екологічному рідкому біопаливі. Доктор Мартін фон Хойнінген-Хюне, виконавчий віце-президент бізнес-підрозділу тракторів: – «У досяжному майбутньому немає реальних альтернатив двигунам внутрішнього згоряння для високопродуктивної сільськогосподарської техніки. Тому нам потрібні рішення, які зменшують викиди від використання викопного палива, пов’язані з цим типом приводу, але водночас не мають значного негативного впливу на виробничі витрати, споживання палива, вагу та термін служби техніки. Гідроочищені рослинні олії є ідеальним вибором, бо вони вже існують і їхній позитивний вплив на довкілля стає очевидним».
Переконливий аргумент на користь двигунів внутрішнього згоряння
У сільському господарстві основним джерелом енергії для мобільних сільськогосподарських машин є дизельне паливо. Водночас кліматичні цілі вимагають від нас пошуку альтернатив викопному паливу. Декілька таких цілей передбачають поступове зменшення обсягів використання викопного палива в сільськогосподарському виробництві та сільськогосподарській техніці, і це визначатиме розвиток майбутніх систем приводу. Однак на практиці це можливо лише за відповідної політики підтримки.
Хоча акумуляторний привод забезпечує належну роботу двигунів у низці застосувань, які вимагають низької потужності, ця технологія не дозволяє забезпечити вищу потужність та енергоозброєність техніки простим масштабуванням обладнання або таке масштабування є нераціональним. Наприклад, для досягнення порівнянної продуктивності та запасу ходу кормозбиральний комбайн JAGUAR із акумуляторним приводом мав би бути принаймні вдвічі більшим за розмірами і вагою, ніж поточна модель цього комбайну з двигуном внутрішнього згоряння, що працює на рідкому паливі.
Газоподібне паливо, наприклад, метан або водень, також має значні недоліки з точки зору енергоємності та вимог до зберігання енергії. «Компанія CLAAS вже давно прийняла неупереджений підхід до технологій, оскільки системне зменшення обсягів використання викопного палива в сільськогосподарському секторі потребує широкого спектру економічно ефективних рішень», – пояснює Патрік Альбранд, керівник відділу стратегії виробництва CLAAS. «У майбутньому акумуляторні приводи використовуватимуться технікою для муніципальних робіт, легких польових робіт і застосування на фермі та біля неї. Водночас у випадку збиральних машин і великих тракторів потужністю понад 150 к.с. в довгостроковій перспективі реалістичні альтернативи екологічному рідкому паливу відсутні».
Початкова заправка на заводі: уникаємо шкідливих викидів
З 1 жовтня 2023 року трактори та збиральні машини CLAAS з Харзевінкеля та Ле-Ман, які відповідають останньому стандарту викидів Етап V, будуть схвалені для використання з HVO (гідроочищена рослинна олія). Крім того, перед виходом із заводу всі машини будуть заправлені цим паливом, яке на 90% є нейтральним для клімату. Цей захід заощадить 2500 тонн вуглекислого газу на рік, дозволяючи обом заводам зробити безпосередній активний внесок у боротьбу зі зміною клімату.
Паливо, яке повністю замінює попередні види
Використання HVO має низку переваг порівняно з іншими технологіями та видами палива. Немає необхідності оновлювати або замінювати машини, які вже відповідають вимогам Етапу V. Їх можна просто заправити HVO та без будь-яких обмежень використовувати як і раніше (навіть якщо раніше використовувалося дизельне паливо). Водночас можна використовувати без будь-яких модифікацій існуючі паливні баки. Завдяки характеристикам, порівнянним з характеристиками викопного палива, використання органічного палива не супроводжується помітними втратами продуктивності, зниженням терміну експлуатації, підвищенням зношування або зменшенням терміну служби обладнання.
HVO можна використовувати в чистому вигляді (HVO100) або як додатковий компонент палива, який змішують у будь-якому співвідношенні зі звичайним дизельним паливом. В масштабі всього життєвого циклу використання HVO100 дозволяє скоротити викиди вуглекислого газу до 90% порівняно з дизельним паливом, яке отримують внаслідок переробки нафтової сировини. Водночас під час згоряння HVO виділяється менше оксиду азоту та твердих частинок. Крім того, це паливо виготовляється в основному з відходів і залишків, тому його використання не має значного впливу на виробництво олії для харчових цілей та не вимагає розгортання додаткового виробництва олії.
Широка доступність нового виду палива
Для виробництва HVO переважно використовують відходи і залишки, зокрема використану кулінарну олію, тваринні жири та рослинні олії. На первинних ланках виробництва біосировину перетворюють на вуглеводні в реакції з невеликою кількістю водню (гідрування). Цей процес змінює властивості рослинних олій так, щоб вони нагадували викопне паливо, що дозволяє використовувати їх як замінник дизельного палива в мобільній техніці.
У багатьох країнах паливо вже широко доступне на заправках у формі чистого HVO100 або в суміші зі звичайним дизельним паливом. Водночас у деяких країнах HVO100 продають лише через закриті групи користувачів, такі як корпоративні заправки. При цьому на міжнародному рівні наразі ведеться робота з унормування використання HVO100 в усьому світі за стандартом палива DIN EN 15940 (парафінове дизельне паливо, отримане шляхом синтезу або гідрування).