Основними факторами, які цього року впливають на медовий сезон, стали спекулятивні настрої через побоювання дефіциту, а також обмеження й ризики, пов’язані з поширенням коронавірусної інфекції.
Таку думку висловив член правління Асоціації переробників та експортерів меду Едуард Кричфалушій, пише AgroPortal.ua.
Він розповів, що попередні оцінки врожаю і в Європі, і в Україні були неоднозначними. Зокрема, в Україні через погодні умови практично не зібрали весняного меду. Південні регіони також мали засуху влітку й недозбір товарного меду. Але він компенсувався додатковим об’ємом з північних областей.
«З точки зору балансу меду, в Україні немає на сьогодні дефіциту. Надлишковий попит, який зараз спостерігається з боку міжнародних покупців, так чи інакше зупиниться з початком новорічних свят, і вже не повернеться на попередній рівень. Імпортери сформують залишки, що покриють потреби споживання весняних, і можливо літніх місяців», — зазначив експерт.
Тобто виходить, що Україна спродукувала достатньо, щоб забезпечити наявний споживацький попит, але не спекулятивний трейдерський.
Багато компаній, які не мали досвіду торгівлі медом, закуповують товар, очікуючи перепродати дорожче. Але, як вважає Кричфалушій, дорожче не буде.
Нетипову високу активність з боку європейських тредерів він пояснює ризиками, пов’язаними з поширенням коронавірусної інфекції.
«У середині минулого сезону наші покупці стикнулися з обмеженнями, розривом логістичних ланцюжків і пов’язаними з ними складнощами торгівлі з віддаленими країнами, як то Аргентина чи Мексика. Зараз ЄС налаштований якомога швидше заповнити свої склади та гарантувати собі залишки сировини й стабільну роботу», — пояснив фахівець.
За його словами, ніхто не розуміє, як далі розвиватиметься ситуація з COVID19, чи будуть додаткові обмеження в пересуванні й чи можна буде закуповувати сировину у звичних партнерів.
«Тим паче, що до Китаю через пандемію відношення ще більше погіршилося. Натомість купувати в Україні логістично зручно», — сказав член правління Асоціації переробників та експортерів меду.
Він додав, що багато клієнтів річний план купують саме в Україні, і це триватиме ще до Нового року.
Водночас відбулися зміни у рейтингу ТОП-імпортерів українського меду. Якщо раніше першу позицію тримала Німеччина, то зараз лідерство відійшло Польщі. Проте, як пояснив експерт, з точки зору споживання українського меду на експортних ринках нічого не змінилося.
«Польща — перепродавець, а українцям дуже зручно мати там посередників. З допомогою поляків вони отримують додаткові можливості на європейському ринку. Натомість Польща отримує змогу перепродати нашу сировину дорожче — з додатковою переробкою або без», — підсумував Едуард Кричфалушій.