«Сучасне тепличне господарство – 2020»: нові технології наступають

0

Олександр Карпенко

1 лютого в місті Енергодарі Запорізької області відбулася конференція «Сучасне тепличне господарство – 2020», організована компанією «Інфоіндустрія» за сприяння Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва (UHBDP). Це вже п’ятий навчальний захід із означеною категорією виробників упродовж 2016–2020 років. Цього року подія зібрала близько 300 фермерів.

Керівник компанії «Інфоіндустрія» Дмитро Гордейчук у вітальному слові відмітив, що за цей час професійний рівень тепличників Запорізької області та інших південно-західних регіонів вагомо покращився: вони запровадили низку технологій, освоїли вирощування нових продуктів, навчилися їх реалізовувати. У свою чергу, заступник менеджера проекту UHBDP Володимир Терновський зауважив: «Завдяки нашому проекту тепличники не лише одержують знання про сучасні технології, а й відкривають нові канали збуту, вибудовують логістичні ланцюжки від теплиці до споживача, мають змогу придбати чимало складових технології зі знижкою 30%, використовуючи електронний ваучер». Директор ІКЦ «Агро-Таврія» Геннадій Подшивалов вважає, що, здобуваючи нові знання та обмінюючись досвідом, виробники стають сильнішими. Голова міста Енергодара Павло Музика подякував організаторам конференції за те, що залучають мешканців міста в економічне життя країни.

Як стати постачальником мережі «Ашан»?

Як і в попередні роки, команда спікерів та тематика форуму формувалися на замовлення тепличників південно-східних регіонів, тобто відповідно до сучасних трендів та проблем виробництва овочів у закритому ґрунті.

Найболючіше питання – збут продукції. Колись фермери орієнтувалися на невибагливий російський ринок, нині ж треба шукати нові канали продажу. З огляду на глобальну тенденцію до споживання свіжих продуктів місцевого виробництва великі торгові мережі почали шукати постачальників серед дрібних фермерів. Отже, в останніх з’явився шанс зав’язати співпрацю із супермаркетами. Про те, як це зробити, розповіла керівниця відділу закупівель свіжих продуктів мережі «Ашан» Ольга Матова.

В асортименті мережі «Ашан» понад 3 тис. найменувань продуктів, перелік овочів і фруктів нараховує 500 позицій. У різні періоди сезону значну частку в постачанні займає імпорт, та все ж «Ашан» надає перевагу місцевій продукції, повідомила Ольга Матова. Для того, щоб стати постійним постачальником, треба заповнити анкету на сайті за посиланням: https://brand.auchan.ua/ru/editorial/purchase, у якій слід вказати, яку продукцію виробляє ОСГ чи СФГ, в яких обсягах, чи може забезпечити доставку. Анкета буде розглянута Комітетом з відбору нових постачальників, після чого кожен отримає відповідь. Далі потенційному постачальнику пропонують зустрітися із закупівельником на Платформі свіжих продуктів, яка розташована в Тарасівці Київської області, ознайомитись із гідом постачальника. Виробник повинен бути готовий до відвантаження на палетах, згідно з ПСБ (кратність у штуках), із відповідним ЗУ-маркуванням та дотриманням температурного режиму.

Головний критерій відбору – не величина партії, а якість. Мережу цікавлять всі продукти тепличної групи: томати, огірки, зелена спаржева квасоля, кукурудза, броколі, брюссельська капуста та інші, а також баштанні культури, полуниця, черешня, кісточкові, виноград. Українські покупці надають перевагу товарам на вагу. Їм подобається оглянути і придбати окрему картоплину або яблуко. Спостерігається збільшення продажів фасованої продукції, яку клієнт обирає для снеків: ягоди, нарізані фруктові салати, мита морква; зростають продажі фасованої картоплі, цибулі. Салати найкраще продаються в пучках або горщиках.

«Що стосується пакування таких овочів, як огірки, баклажани, ми маємо негативний зворотній зв’язок від покупців, – повідомила Ольга Матова. – Їм не подобається недоцільне використання пластику, навіть якщо це сприяє кращому зберіганню овочів під час їхнього транспортування на далекі відстані. Ми дуже уважно дослуховуємось до думки кожного споживача, саме тому робимо свій внесок у боротьбу із надмірною кількістю пластику: у відділі «Овочі-фрукти» пропонуємо клієнтам сітки багаторазового використання.

«Ашан» не намагається заробити на відтермінуванні розрахунків з постачальниками, запевнила Ольга Матова. Платіж за поставлену продукцію відбувається автоматично на підставі укладеного контракту. Договір пролонгується кожного календарного року. Тому починати переговори з приводу об’ємів партії краще взимку, в грудні – лютому, але це також залежить від товару. Мережа може почати співпрацю в будь-який період. Розміри партії мають бути найбільш пристосовані до палетного ПСБ із метою оптимізації логістичних витрат. Торги відбуваються щоденно, об’єми можуть змінюватися залежно від багатьох факторів. Пані Ольга запросила тепличників до плідної співпраці.

СО2 допоможе пробити стелю продуктивності?

Тепличні технологи впродовж останнього століття перебрали сотні варіантів підвищення ефективності виробництва, експериментуючи із живленням, освітленням, і, зрештою, уперлися в невидиму стелю продуктивності. Її можна пробити за допомогою… вуглекислого газу, переконує представник компанії «Прикладні газові технології» Андрій Гаврик. Відомо, що вагу плода формує фотосинтез. Так от, ключову роль у цьому процесі відіграє вуглекислий газ, і лише 6% ваги дають мінеральні добрива. Один грам поглиненого СО2 забезпечує створення 0,5 г сухої речовини. А тому, збільшуючи вміст вуглекислого газу в атмосфері теплиці, ми підвищуємо ефективність вирощування на 40%. При максимальному освітленні та достатній концентрації СО2 рослини поглинатимуть 60–70 кг СО2 з гектара за годину. Це відповідає створенню приблизно 400 кг зеленої маси томатів із гектара за годину. Чим більше світла і СО2, тим більше нових клітин рослина зможе створювати. Якщо концентрація СО2 в теплиці початково мала, то її підвищення справляє значний позитивний вплив на продуктивність теплиці. Однак збільшення концентрації СО2 має свою межу, після якої продуктивність не лише не зростатиме, а може й упасти.

Експерт також порадив застосовувати в тепличному господарстві технологію аквапоніки – це біосимбіоз гідропоніки та аквакультури, в результаті чого можна одержати рибу і рослину в одному біоценозі. Риба виробляє відходи, котрі використовуються для живлення рослин. У такий спосіб можна отримати чисту органічну продукцію. Ще одне технологічне віяння – озонування, яке застосовується для боротьби зі шкідниками…

Асортимент продукції – Ахіллесова п’ята українського тепличника

Як правило, у спорудах закритого ґрунту вирощуються томати, огірки, перець, редис, салати та інша зелень, які нерідко програють за ціною і якістю імпортній продукції, а тому найпідприємливіші стали займатися нішевими культурами, дехто зупинився на мікрогріні та екзотичних овочах і фруктах, інші продовжують пошуки.

Кандидат біологічних наук Олександр Гончаров радить звернути увагу на імбир, який навіть у Канаді та США вважається нішевою культурою для закритого ґрунту. Технологія його вирощування лише на початковій стадії відпрацювання, західні фермери набувають досвіду, набиваючи ґулі. Однак експерт переконаний, що український аграрій значно швидше опанує всі тонкощі. Для цієї культури важлива не стільки географічна точка, як комбінація води, тепла, мінерального живлення, тривалості вегетаційного періоду. Американські фермери пробують вирощувати імбир у малих і великих контейнерах, але оптимальна ємність – 35 л. З такого контейнера одержують майже 1 кг кореневища. Щоб зменшити витрати, можна піти індійським шляхом. Якщо не хочеться витрачати гроші на контейнер, використовуйте порожні пластикові мішки: на дно кладеться дренаж, на дренаж – шар живильної суміші з великим умістом компосту, в який висаджуються корінці. І чекайте на врожай. У США імбир вирощують, як картоплю: готується посівне ложе, прорізається канавка, поміщується пророщений корінець, при цьому використовуються парники. Там це називається високими тунелями.

Найскладніше знайти правильний посадковий матеріал, тому що на кореневищах повинні бути живі вічка. Але не варто брати як насіннєвий матеріал імбир, що продається в магазинах, бо він, як правило, обробляється хлоркою. Пророщування не потребує сонячного світла. Впродовж 3–4 тижнів вам потрібні тільки температура приблизно 20 оС і волога. Фрагмент кореневища обробляється розчином фунгіциду, альтернативний варіант – обробка зрізів деревною золою.

Пророщування починається в лютому, вже в першій декаді квітня процес переміщується в теплицю, а в другій декаді травня рослини висаджуються у відкритий ґрунт. Імбиру треба багато їсти і пити. Зрошення відбувається з інтервалом 7–8 днів. Не можна забувати про азот. Через 6 місяців імбир сформує рожевуватий, ще не задерев’янілий корінь. Його використовують у традиційній японській та китайській їжі. Ціна в США становить приблизно $ 20 за кілограм. Питання економіки найскладніше. Деякі фермери у США в перші роки навіть не могли вийти на нуль. Найвигідніше вирощувати цю культуру в плівкових теплицях без опалення, а ще краще – у відкритому ґрунті, тобто, використовуючи теплиці лише для одержання посадкового матеріалу. Поки американці навчаються, в Італії та Китаї вирощування імбиру стало прибутковим бізнесом. Це можливо і в Україні.

Салати на сухій гідропоніці

Досвід – велика сила. Те, чого не можна прочитати в жодній книжці, досягається численними експериментами виробників. Учасники проекту UHBDP кілька років тому відвідали теплиці компанії «Владам ЮГ», де ознайомилися з технологією та економікою вирощування кубовидного перцю. Впродовж останніх двох років це господарство набуло нового досвіду, яким поділився менеджер Тимур Атаджанов. Крім того, тепличники з нетерпінням чекали на виступ кандидата сільськогосподарських наук, доцента кафедри садівництва та овочівництва Львівського НАУ Ігоря Дидіва. Науковець виправдав сподівання слухачів і цього разу, розповівши про інноваційну привабливість вирощування розсади овочевих культур у захищеному ґрунті.

Презентація агрономки ТзОВ «Галіція Грінері» Ольги Даньчак стосувалася не лише проблематики розширення асортименту, а й теми переходу дрібних тепличників на промислові методи виробництва. ТзОВ «Галіція Грінері» працює за технологією вирощування салату методом сухої гідропоніки, який полягає у безперервному процесі вирощування салату та інших зелених культур на воді, в цьому випадку у басейнах. Технологія забезпечує достатню кількість добрив та кисню у воді, величезний приріст обсягів виробництва, а також скорочення виробничих витрат. Суха гідропоніка є не лише стійкою щодо використання простору, а й ефективна у споживанні води, добрив, енергії. Урожай стабільний і потребує мінімального захисту. Міцна коренева система та достатня кількість світла є основою для здорового врожаю.

В асортименті ТзОВ «Галіція Грінері» – салати Лолло Біонда, Лолло Росса, Фрізе, Ромен, Дуболистий зелений/червоний, Тріо, Дуо. Основні виробничі етапи: підготовка лотків, посів, пророщування, пересаджування, збір урожаю. Розмір лотків 40 х 60, 24 насінини. Лотки вміщують у камеру пророщування, де при заданій температурі 20–22 оС і вологості 85–95% відбувається пророщування насінин. Залежно від виду салату це триває 36–48 год. Температура і вологість у камері підтримуються автоматично. Потім касети з пророщеним насінням переносять у теплицю, в розсадний басейн. Через 14–16 днів рослини із розсадного басейну пересаджують у продовольчі басейни, які наповнені живильним розчином.

Рослини захищаються за допомогою біологічних засобів: біопрепаратів, клеєвих стрічок для відлову шкідливих організмів. Суха гідропоніка забезпечує природний бар’єр між ґрунтом та листям посівів. Такий підхід допомагає запобігти тривалому зволоженню листя, виключаючи можливість розвитку грибків. Завершальні етапи: збір урожаю та пакування. Здоровий урожай із міцним листям – запорука тривалого терміну зберігання та привабливого товарного вигляду. Далі – рахуйте свої грошики…

Програма Е-ваучер – підтримка тепличного стартапу

Директор ІКЦ «Агро-Таврія» Геннадій Подшивалов презентував програму «Е-ваучер для тепличників», яка діє в Херсонській, Миколаївській, Одеській, Запорізькій областях. Згідно з програмою, учасники проекту UHBDP можуть отримати знижки на засоби виробництва від 20 до 50%. Проект допомагають реалізувати 26 компаній-партнерів, серед яких «Ирригатор», Agrolife, LNZ, Terra Tarsa, AQUATEC, STYLE PACK, AGRO Proekt, «Эко Культура». В програмі знижок – 200 найменувань товарів, які належать до категорій «Насіння», «Добрива», «Крапельне зрошення», «Теплична плівка», «Мала механізація», «Упаковка», «Аналізи ґрунту та рослин», «Вимірювальні пристрої», «Біозахист і пастки», «Товари для бджолярів», «Ємності для розсади», «Метеостанції».

Для того, щоб скористатися програмою, треба зареєструватися на сайті uhbdp.org, обрати там потрібний товар в інтернет-каталозі знижок, заповнити заявку, отримати SMS із кодом знижки; повідомити код продавцеві та назвати товар; отримати товар поштою і застосувати його на виробництві, а також поділитися враженнями від цієї послуги з друзями.

Геннадій Подшивалов наголошує, що система знижок діє тільки для учасників Проекту, скористатися знижкою можна один раз упродовж року, сукупний розмір знижки для одного покупця становить до 2200 грн, код із SMS-повідомлення діє протягом 14 днів з моменту отримання.

Програмою вже скористалися 1161 виробник. Вони мали змогу переконатися у вигідності такої співпраці. Наприклад, якщо для агрохімічного аналізу ґрунту пакет «Овочівництво закритого ґрунту» згідно з прайсом коштує 1550 грн, то зі знижкою – 775 грн, один грам насіння томату Кристал F1 – 250 грн замість 480 грн, плівка теплична енергозберігаюча SUNSAVER CLEAR 16Х52,  150 mkm Ginegar12078 – 75 грн. Такою програмою гріх не скористатися.

Засоби від головного болю

Тута-абсолюта, мінуюча міль, інші шкідники та хвороби – постійний головний біль тепличників. А тому вони не лише уважно вислухали презентації спікерів на цю тему, а й закидали їх запитаннями. Директор із розвитку компанії «БіоЗахист» Володимир Мошкін дав низку рекомендацій щодо використання швейцарських препаратів на основі бакуловірусів проти Тути абсолюти; директор ТОВ «НВП «Біохімтех Україна» Андрій Гончаров пояснив технологію ефективного використання феромонних пасток у боротьбі з мінуючою міллю; завідувачка вимірювальної лабораторії ФГ «Владам» Олена Кубай ознайомила з особливостями зимівлі шкідників та джерелами первинної грибкової інфекції в закритому ґрунті; кандидат біологічних наук Олександр Гончаров розкрив секрети боротьби з бактеріальним раком томатів; про те, як краще провести дезінфекцію та дезінсекцію і захиститися від Тути абсолюти, розповіла агроекспертка Зиновія Елінська. «Очищення та дезінфекція теплиці – це комплексний захід, а не одноразова акція. Тут важливо все, не можна пропускати жодного кроку! На жаль, українські фермери постійно нехтують технологією», – наголосила пані Елінська.

Зріс інтерес тепличників до біологічних засобів захисту та живлення рослин, що свідчить про їхнє прагнення працювати відповідно до стандартів якості та попиту на здорові й чисті продукти. Новинки компанії AgriSol презентував її комерційний директор Денис Миргород; на деяких аспектах застосування мікробіологічних препаратів від компанії Lallemand у технології вирощування овочів у закритому ґрунті детально зупинився головний агроном ТОВ «Агрітема» Павло Волинець; з технологією органічного вирощування овочів у закритому ґрунті ознайомив доктор сільськогосподарських наук, агроном з овочівництва компанії «БТУ-Центр» Сергій Вдовенко; кандидат сільськогосподарських наук, агроном НВК «Квадрат» Володимир Жмуденко розповів про особливості живлення культур в умовах закритого ґрунту.

Конференція завершилася традиційним розиграшем призів та активним нетворкінгом.