Що необхідно для зростання експорту плодоовочевої продукції ?

0

У 2019 році Україна відновила історичний рекорд експорту плодоовочевої продукції, повністю оговтавшись від російського ембарго на експорт, але не припинивши поставки на ринок Росії повністю.

Як вважають аналітики проекту EastFruit, найбільшим досягненням України є якісний прорив в експорті та розширення географії експорту продукції. Це означає, що істотно підвищилася вартість експортованої продукції і вона стала поставлятися не лише в країни з високими вимогами до якості і безпеки, а й високими цінами.

У 2019 році поставки на зовнішні ринки овочів, фруктів, ягід і горіхів, свіжих, заморожених і сушених принесли Україні $ 339 млн виручки – на 9,4% більше, ніж у 2018 році і на 20,1% більше, ніж у 2017. Головними товарними групами, які забезпечували приріст експорту плодоовочевої продукції, стали волоські горіхи, ягоди і яблука. Приріст виручки від експорту яблук за два роки перевищив 150%, а експорт горіхів і заморожених ягід зріс приблизно на 37% за два роки. Питома вага цих трьох провідних категорій в загальному експорті плодоовочевої продукції продовжувала зростати й досягла 70% в 2019 році.

«Темпи зростання експорту плодоовочевої продукції з України залишаються високими, проте чи зможе країна їх утримати в 2020 році – це велике питання, адже намітився ряд негативних тенденцій, таких як зміцнення курсу національної валюти, дефіцит робочої сили для прибирання продукції, зниження обсягів виробництва малини, зниження інвестицій в нові сади і ягідники тощо. У той же час є велика надія на те, що Україна буде рости ще деякий час за рахунок вступу в плодоношення садів фруктів, горіхів і ягід, закладених в останні п’ять років», – зазначає економіст інвестиційного департаменту Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак.

«Хотілося б, звичайно, щоб Україна росла в експорті не тільки екстенсивно, а й за рахунок підвищення вартості продукції, що експортується. Наприклад, малину в Україні вирощують тільки для експорту в замороженому вигляді, хоча свіжу в ЄС можна продати в 5-10 разів дорожче. Наприклад, Марокко, яка була набагато далі від основних центрів споживання малини ЄС, експортує туди близько 30 тис. тонн свіжої малини, а Україна – близько нуля», – говорить Ярмак.

Експерти Української плодоовочевої асоціації (УПОА) відзначають, що за обсягом експорту плодоовочевої продукції Україна не входить навіть у 50 світових лідерів. Для прикладу, Литва, з не найсприятливішим для фруктів і овочів кліматом, експортує більше плодоовочевої продукції, ніж уся Україна. Сусідня Польща продає овочів і фруктів за кордон на $ 2,6 млрд, що у 8 разів більше, ніж наша держава. До того ж, сюди входить і реекспорт українських ягід та інших продуктів плодоовочевої групи. Тобто Польща заробляє на нашому експорті овочів і фруктів, тож українські компанії також можуть навчитися це робити.

На думку УПОА, значний потенціал для зростання експорту плодоовочевої продукції полягає в поліпшенні підходів до маркетингу та підвищенні якісних параметрів плодоовочевої продукції, що виллється у вищу ціну. Для цього українським виробникам доведеться навчитися працювати разом, як це вже зараз роблять ті ж польські садівники. Тому що без розвитку кооперації в плодоовочевій сфері конкурувати на світовому ринку фруктів і ягід стане все складніше, і зробити це зможуть тільки дуже великі компанії-виробники.

За матеріалом UkraineFood.org