Що чекає українське яблуко на міжнародному ринку?

0

Українські виробники яблука можуть втратити обсяги експорту продукції й репутацію надійного партнера на міжнародних ринках у сезоні 2019/20 років.

Про це у своєму блозі на EastFruit. заявив економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак.

«Те, як поводяться зараз багато українських садівників, говорить про їх повне нерозуміння функціонування світового ринку свіжих фруктів і своєї ролі в ньому.

Відсутність сили волі до співпраці і кооперації внаслідок взаємної недовіри, роблять кожного окремого українського садівника абсолютно непомітною розмінною фігурою світового ринку фруктів. І ось коли до них зараз звертаються іноземні покупці з країн, де українське яблуко вже полюбили і дізналися навіть споживачі, з проханням зробити пропозицію, що вони отримують у відповідь?

А у відповідь вони отримують мовчання, що абсолютно неприпустимо в побудові відносин з тими, хто може допомогти тобі конвертувати зусилля по вирощуванню і виробничі витрати в живі гроші. Або ж покупці отримують у відповідь якісь загальні фрази про те, що ось мовляв, «ми поки не готові зробити пропозицію по ціні, але ми таке класне підприємство, на підтвердження чого прикладаємо до цього листа каталог з фотографіями наших дерев і сховищ розміром в 10 мегабайт» – пише пан Андрій.

На його думку, така поведінка наших виробників зумовлена ситуацією на внутрішньому ринку українського яблука, де оптом продукцію середньої якості можна продати по 9-11 грн/кг, а преміальну – ще дорожче.

За словами фахівця, багато виробників яблука говорять, що вони почнуть продавати, коли ціни в ЄС і на Близькому Сході виростуть. Але чи виростуть вони? Адже ключові експортери якісного яблука Європи не показали значного зниження обсягів виробництва.

Крім того, Сербія та Молдова експортують до 400 тис. тонн яблука в рік, що в 6-7 разів більше за рекордний український експорт. Цьогорічний урожай в цих країнах теж цілком добрий, а в Молдові зібрали навіть більше, ніж в минулому сезоні.

«І ось і Молдова і Сербія зараз починають активно шукати альтернативні Росії ринки збуту, дивлячись на те, де і як їх шукала Україна. З огляду на те, що українські садівники ігнорують запити покупців, серби і молдавани починають вже відбирати клієнтів у України» – зазначає фахівець.

Він припускає, що, коли українські садівники захочуть ініціювати експорт, інтерес до їх яблука буде нижчим за сьогоднішній. І хоча іноземні покупці від нашого яблука зовсім не відмовляться, вони будуть тиснути на ціну.

«Системна робота з експорту яблука і будь-якого іншого товару, передбачає ефективні комунікації і вибудовування довгострокових відносин з партнером-покупцем. Репутація постачальника завжди конвертується в більш високу ціну. А на позитивній різниці в ціні завжди можна заробити більше, ніж навіть потенційно заощадити на витратах», – підсумовує Андрій Ярмак.

За матеріалами UAFES