Анатолій Окоча, канд. техн. наук, доцент, Олександр Лавріненко, канд. техн. наук, доцент, НУБіП України
Міжнародна рада зі стандартизації, метрології та сертифікації Співдружності Незалежних Держав (СНД) прийняла новий міждержавний стандарт з класифікації та позначення моторних олив ГОСТ 17479.1-2015 (протокол №48 від 10 грудня 2015 р.), який набув чинності з 1 січня 2017 року. Оскільки значну частину моторних олив в Україну завозять із Росії та Білорусі, то розглянемо основні положення цього стандарту.
ГОСТ 17479.1-2015 «Масла моторные. Классификация и обозначение» (замінив ГОСТ 17479.1-85) встановлює класифікацію і позначення моторних олив для автомобілів, тракторів, тепловозів, сільськогосподарської, дорожньої, суднової та іншої техніки.
Основними експлуатаційними параметрами моторних олив, за якими вони класифікуються й позначаються, є їхня кінематична в’язкість, сфера застосування та експлуатаційні властивості. За кінематичною в’язкістю оливи поділяють на класи, а за сферою застосування та експлуатаційними властивостями – на групи.
Кінематичну в’язкість (табл. 1) визначають за температури +100°С (для всіх олив) та -18°С (для зимових і всесезонних). Залежно від величини кінематичної в’язкості моторні оливи поділяють на класи:
зимові – 3з, 4з, 5з, 6з, 6, 8;
літні – 10, 12, 14, 16, 20, 24;
всесезонні (позначаються у вигляді дробу) – 3з/8, 4з/6, 5з/10 і т. д.
Таблиця 1. Класи в’язкості моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015
Клас в’язкості | Кінематична в’язкість, мм2/с, за температури | Клас в’язкості | Кінематична в’язкість, мм2/с, за температури | ||
100°С | -18°С | 100°С | -18°С | ||
3з | ≥ 3,8 | 1250 | 20 | > 16,3 – 21,9 | – |
4з | ≥ 4,1 | 2600 | 24 | > 21,9 – 26,1 | – |
5з | ≥ 5,6 | 6000 | 3з/8 | > 7,0 – 9,3 | 1250 |
6з | ≥ 5,6 | 10 400 | 4з/6 | > 5,6 – 7,0 | 2600 |
6 | > 5,6 – 7,0 | – | 5з/10 | > 9,3 – 11,5 | 6000 |
8 | > 7,0 – 9,3 | – | 5з/12 | > 11,5 – 12,5 | 6000 |
10 | > 9,3 – 11,5 | – | 5з/14 | > 12,5 – 14,5 | 6000 |
12 | > 11,5 – 12,5 | – | 6з/10 | > 9,3 – 11,5 | 10 400 |
14 | > 12,5 – 14,5 | – | 6з/14 | > 12,5 – 14,5 | 10 400 |
16 | > 14,5 – 16,3 | – | 6з/16 | > 14,5 – 16,3 | 10 400 |
Класифікація моторних олив за в’язкістю відповідає міжнародному стандарту SAE J300:2013 (табл. 2). Орієнтовну відповідність класів в’язкості моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і SAE J300:2013 подано в табл. 3.
Таблиця 2. Класи в’язкості моторних олив згідно з SAE J300:2013
Клас в’яз-кості | Динамічна в’язкість, мПа·с, за температурі, °С, не більше | Гранична температура прогонності, °С, не вище | Кінематична в’язкість, при 100°С, мм2/с | Динамічна в’язкість при 150°С і швидкості зсуву 106 с-1, мПа∙с, не менше | |
не менше | не більше | ||||
0W | 6200 за -35 | -40 | 3,8 | – | |
5W | 6600 за -30 | -35 | 3,8 | – | |
10W | 7000 за -25 | -30 | 4,1 | – | |
15W | 7000 за -20 | -25 | 5,6 | – | |
20W | 9500 за -15 | -20 | 5,6 | – | |
25W | 13 000 за -10 | -15 | 9,3 | – | |
16 | – | – | 6,1 | 8,2 | 2,3 |
20 | – | – | 5,6 | 9,3 | 2,6 |
30 | – | – | 9,3 | 12,5 | 2,9 |
40 | – | – | 12,5 | 16,3 | 2,9* |
40 | – | – | 12,5 | 16,3 | 3,7** |
50 | – | – | 16,3 | 21,9 | 3,7 |
60 | – | – | 21,9 | 26,1 | 3,7 |
Примітка.* Для олив SAE 0W-40, 5W-40, 10W-40;
** Для олив SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40, 40.
Таблиця 3. Орієнтовна відповідність класів в’язкості моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і SAE J300:2013
Клас в’язкості (стандарт) | Клас в’язкості (SAE) | Клас в’язкості (стандарт) | Клас в’язкості (SAE) |
3з | 5W | 24 | 60 |
4з | 10W | 3з/8 | 5W-20 |
5з | 15W | 4з/6 | 10W-20 |
6з | 20W | 4з/8 | 10W-20 |
6 | 20 | 4з/10 | 10W-30 |
8 | 20 | 5з/10 | 15W-30 |
10 | 30 | 5з/12 | 15W-30 |
12 | 30 | 5з/14 | 15W-40 |
14 | 40 | 6з/10 | 20W-30 |
16 | 40 | 6з/14 | 20W-40 |
20 | 50 | 6з/16 | 20W-40 |
Залежно від сфери застосування та експлуатаційних властивостей моторні олив поділяють на групи (табл. 4).
Таблиця 4. Групи моторних олив за сферою застосування та експлуатаційними властивостями згідно з ГОСТ 17479.1-2015
Група оливи | Рекомендована сфера застосування | |
А | Нефорсовані бензинові та дизельні двигуни | |
Б | Б1 | Малофорсовані бензинові двигуни, які працюють в умовах, що призводять до утворення високотемпературних відкладень і корозії підшипників |
Б2 | Малофорсовані дизелі | |
В | В1 | Середньофорсовані бензинові двигуни, які працюють в умовах, що призводять до окислення оливи й утворення всіх видів відкладень |
В2 | Середньофорсовані дизелі, які висувають підвищені вимоги до антикорозійних, протизношувальних властивостей олив та схильності до утворення високотемпературних відкладень | |
Г | Г1 | Високофорсовані бензинові двигуни, які працюють у важких експлуатаційних умовах, що спричинюють окислення оливи, утворення всіх видів відкладень, корозії та ржавіння |
Г2 | Високофорсовані дизелі без нагнітання або з помірним нагнітанням повітря, які працюють в експлуатаційних умовах, що призводять до утворення високотемпературних відкладень | |
Д | Д1 | Високофорсовані бензинові двигуни, що працюють в експлуатаційних умовах важчих, ніж для олив групи Г1 |
Д2 | Високофорсовані дизелі з наддувом, які працюють у важких експлуатаційних умовах | |
Е | Е1 | Високофорсовані бензинові двигуни, що працюють в експлуатаційних умовах важчих, ніж для олив групи Д1 |
Е2 | Високофорсовані дизельні двигуни, які працюють в експлуатаційних умовах важчих, ніж для олив групи Д2 |
Індекс «1» присвоюється оливам для бензинових двигунів, індекс «2» –для дизелів. Універсальні оливи, призначені для використання як у дизелях, так і в бензинових двигунах одного рівня форсування, цифрового індексу не мають, а універсальні оливи, призначені для застосування у двигунах різних рівнів форсування, мають подвійне позначення, в якому перше – характеризує якість оливи для використання в дизелях, друге – у бензинових двигунах.
Позначення моторних олив складається із груп знаків: перша з яких позначається літерою «М» (моторна) і не залежить від складу та властивостей оливи; друга – цифрами, характеризує клас кінематичної в’язкості оливи; третя – великими літерами, характеризує рекомендовану сферу застосування й експлуатаційні властивості олив.
Для нових моторних олив за позначення другої групи знаків, що характеризує клас кінематичної в’язкості, допускається використовувати символи класів згідно з класифікацією SAE.
За позначення третьої групи знаків допускаються додаткові букви й цифри, що вказують на особливу сферу застосування, наприклад «рк» – робочо-консерваційна; «к» – для двигунів автомобілів КамАЗ.
Приклади позначення олив:
М-10-Г2 (к), де М – моторна олива; 10 – клас в’язкості, згідно з табл. 1; Г2 (к) – олива для високофорсованих дизельних двигунів автомобілів КамАЗ.
М-6з/10-В, де М – моторна олива; 6з/10 – клас в’язкості, згідно з табл. 1; В – універсальна олива для середньофорсованих дизельних і бензинових двигунів.
М-4з/8-В2Г1, де М – моторна олива; 4з/8 – клас в’язкості, згідно з табл. 1; В2Г1 – олива може бути використана як у середньофорсованих дизельних (В2), так і у високофорсованих бензинових двигунах (Г1).
М-5W/40Д2, де М – моторна олива; 5W/40 – клас в’язкості, згідно з табл. 2; Д2 – олива для високофорсованих дизельних двигунів із примусовим нагнітанням повітря, які працюють у важких умовах експлуатації.
У стандарті приведено орієнтовну відповідність груп моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і класифікацією API (табл. 5).
Таблиця 5. Орієнтовна відповідність груп олив за експлуатаційними властивостями згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і класифікацією API
Група олив (стандарт) | Класифікація АРІ | Група олив (стандарт) | Класифікація АРІ |
А | SB | Д2 | CD |
Б | SC/CA | Е | CF-4/SG |
Б1 | SC | Е1 | SG |
Б2 | CA | Е2 | CF-4 |
В | SD/CB | – | SH |
В1 | SD | – | SJ |
В2 | CB | – | SM |
Г | SE/CC | – | SN |
Г1 | SE | – | CG |
Г2 | CC | – | CH |
Д | CD/SF | – | CJ |
Д1 | SF |