Поновлений міждержавний стандарт країн СНД на моторні оливи

0

Анатолій Окоча, канд. техн. наук, доцент, Олександр Лавріненко, канд. техн. наук, доцент, НУБіП України

Міжнародна рада зі стандартизації, метрології та сертифікації Співдружності Незалежних Держав (СНД) прийняла новий міждержавний стандарт з класифікації та позначення моторних олив ГОСТ 17479.1-2015 (протокол №48 від 10 грудня 2015 р.), який набув чинності з 1 січня 2017 року. Оскільки значну частину моторних олив в Україну завозять із Росії та Білорусі, то розглянемо основні положення цього стандарту.

ГОСТ 17479.1-2015 «Масла моторные. Классификация и обозначение» (замінив ГОСТ 17479.1-85) встановлює класифікацію і позначення моторних олив для автомобілів, тракторів, тепловозів, сільськогосподарської, дорожньої, суднової та іншої техніки.

Основними експлуатаційними параметрами моторних олив, за якими вони класифікуються й позначаються, є їхня кінематична в’язкість, сфера застосування та експлуатаційні властивості. За кінематичною в’язкістю оливи поділяють на класи, а за сферою застосування та експлуатаційними властивостями – на групи.

Кінематичну в’язкість (табл. 1) визначають за температури +100°С (для всіх олив) та -18°С (для зимових і всесезонних). Залежно від величини кінематичної в’язкості моторні оливи поділяють на класи:

зимові 3з, 4з, 5з, 6з, 6, 8;

літні 10, 12, 14, 16, 20, 24;

всесезонні (позначаються у вигляді дробу) – 3з/8, 4з/6, 5з/10 і т. д.

Таблиця 1. Класи в’язкості моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015

Клас в’язкостіКінематична в’язкість, мм2/с, за температуриКлас в’язкостіКінематична в’язкість, мм2/с, за температури
100°С-18°С100°С-18°С
≥ 3,8125020> 16,3 – 21,9
≥ 4,1260024> 21,9 – 26,1
≥ 5,660003з/8> 7,0 – 9,31250
≥ 5,610 4004з/6> 5,6 – 7,02600
6> 5,6 – 7,05з/10> 9,3 – 11,56000
8> 7,0 – 9,35з/12> 11,5 – 12,56000
10> 9,3 – 11,55з/14> 12,5 – 14,56000
12> 11,5 – 12,56з/10> 9,3 – 11,510 400
14> 12,5 – 14,56з/14> 12,5 – 14,510 400
16> 14,5 – 16,36з/16> 14,5 – 16,310 400

 

Класифікація моторних олив за в’язкістю відповідає міжнародному стандарту SAE J300:2013 (табл. 2). Орієнтовну відповідність класів в’язкості моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і SAE J300:2013 подано в табл. 3.

Таблиця 2. Класи в’язкості моторних олив згідно з SAE J300:2013

Клас в’яз-костіДинамічна в’язкість, мПа·с, за температурі, °С, не більшеГранична температура прогонності, °С, не вищеКінематична в’язкість, при 100°С, мм2Динамічна в’язкість при 150°С і швидкості зсуву 106 с-1, мПа∙с, не менше
не меншене більше
0W6200 за -35-403,8 
5W6600 за -30-353,8 
10W7000 за -25-304,1 
15W7000 за -20-255,6 
20W9500 за -15-205,6 
25W13 000 за -10-159,3 
166,18,22,3
205,69,32,6
309,312,52,9
4012,516,32,9*
4012,516,33,7**
5016,321,93,7
6021,926,13,7

Примітка.* Для олив SAE 0W-40, 5W-40, 10W-40;

** Для олив SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40, 40.

Таблиця 3. Орієнтовна відповідність класів в’язкості моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і SAE J300:2013

Клас в’язкості (стандарт)Клас в’язкості (SAE)Клас в’язкості (стандарт)Клас в’язкості
(SAE)
5W2460
10W3з/85W-20
15W4з/610W-20
20W4з/810W-20
6204з/1010W-30
8205з/1015W-30
10305з/1215W-30
12305з/1415W-40
14406з/1020W-30
16406з/1420W-40
20506з/1620W-40

 

Залежно від сфери застосування та експлуатаційних властивостей моторні олив поділяють на групи (табл. 4).

Таблиця 4. Групи моторних олив за сферою застосування та експлуатаційними властивостями згідно з ГОСТ 17479.1-2015

Група оливиРекомендована сфера застосування
АНефорсовані бензинові та дизельні двигуни
ББ1Малофорсовані бензинові двигуни, які працюють в умовах, що призводять до утворення високотемпературних відкладень і корозії підшипників
Б2Малофорсовані дизелі
ВВ1Середньофорсовані бензинові двигуни, які працюють в умовах, що призводять до окислення оливи й утворення всіх видів відкладень
В2Середньофорсовані дизелі, які висувають підвищені вимоги до антикорозійних, протизношувальних властивостей олив та схильності до утворення високотемпературних відкладень
ГГ1Високофорсовані бензинові двигуни, які працюють у важких експлуатаційних умовах, що спричинюють окислення оливи, утворення всіх видів відкладень, корозії та ржавіння
Г2Високофорсовані дизелі без нагнітання або з помірним нагнітанням повітря, які працюють в експлуатаційних умовах, що призводять до утворення високотемпературних відкладень
ДД1Високофорсовані бензинові двигуни, що працюють в експлуатаційних умовах важчих, ніж для олив групи Г1
Д2Високофорсовані дизелі з наддувом, які працюють у важких експлуатаційних умовах
ЕЕ1Високофорсовані бензинові двигуни, що працюють в експлуатаційних умовах важчих, ніж для олив групи Д1
Е2Високофорсовані дизельні двигуни, які працюють в експлуатаційних умовах важчих, ніж для олив групи Д2

 

Індекс «1» присвоюється оливам для бензинових двигунів, індекс «2» –для дизелів. Універсальні оливи, призначені для використання як у дизелях, так і в бензинових двигунах одного рівня форсування, цифрового індексу не мають, а універсальні оливи, призначені для застосування у двигунах різних рівнів форсування, мають подвійне позначення, в якому перше – характеризує якість оливи для використання в дизелях, друге – у бензинових двигунах.

Позначення моторних олив складається із груп знаків: перша з яких позначається літерою «М» (моторна) і не залежить від складу та властивостей оливи; друга – цифрами, характеризує клас кінематичної в’язкості оливи; третя – великими літерами, характеризує рекомендовану сферу застосування й експлуатаційні властивості олив.

Для нових моторних олив за позначення другої групи знаків, що характеризує клас кінематичної в’язкості, допускається використовувати символи класів згідно з класифікацією SAE.

За позначення третьої групи знаків допускаються додаткові букви й цифри, що вказують на особливу сферу застосування, наприклад «рк» – робочо-консерваційна; «к» – для двигунів автомобілів КамАЗ.

Приклади позначення олив:

М-10-Г2 (к), де М – моторна олива; 10 – клас в’язкості, згідно з табл. 1; Г2 (к) – олива для високофорсованих дизельних двигунів автомобілів КамАЗ.

М-6з/10-В, де М – моторна олива; 6з/10 – клас в’язкості, згідно з табл. 1; В – універсальна олива для середньофорсованих дизельних і бензинових двигунів.

М-4з/8-В2Г1, де М – моторна олива; 4з/8 – клас в’язкості, згідно з табл. 1; В2Г1 – олива може бути використана як у середньофорсованих дизельних 2), так і у високофорсованих бензинових двигунах 1).

М-5W/40Д2, де М – моторна олива; 5W/40 – клас в’язкості, згідно з табл. 2; Д2 – олива для високофорсованих дизельних двигунів із примусовим нагнітанням повітря, які працюють у важких умовах експлуатації.

У стандарті приведено орієнтовну відповідність груп моторних олив згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і класифікацією API (табл. 5).

Таблиця 5. Орієнтовна відповідність груп олив за експлуатаційними властивостями згідно з ГОСТ 17479.1-2015 і класифікацією API

Група олив (стандарт)Класифікація АРІГрупа олив (стандарт)Класифікація АРІ
АSBД2CD
БSC/CAЕCF-4/SG
Б1SCЕ1SG
Б2CAЕ2CF-4
ВSD/CBSH
В1SDSJ
В2CBSM
ГSE/CCSN
Г1SECG
Г2CCCH
ДCD/SFCJ
Д1SF