Як імплементація ринку землі вплинула на виробництво молока?

0

Україна історично була нетто-експортером молока і молокопродуктів, тобто виробляла більше молочки, ніж споживала. Але в наступні роки є варіант того, що Україна стане збалансованою країною по молоку.

Про це зазначає провідний аналітик «Інфагро» Максим Фастєєв своїй сторінці у Facebook.

Він порівняв ситуацію в сільгосппідприємствах у 2005 і 2018 роках, зазначивши, що зменшення кількості корів позитивно вплинуло на їхню продуктивність:

«Тобто, при майже двократному зниженні поголів’я, продуктивність збільшилась в ті ж самі два рази (навіть більше), що дало змогу тримати виробництво молока на сталому рівні».

Статистика за 2018 рік показує, що товарність сільськогосподарських підприємств складає 93% у той час як товарність населення – лише 18%.

Тож кількість молока у населення і його товарність буде поступово знижуватися. Пан Максим виділяє такі причини:

  • низькі ціни на сировину (сама по собі реалізація молока на переробку невигідна за існуючих цін, на відміну від посередників, які непогано заробляють на логістиці);
  • якість молока (неналежне зберігання і транспортування молока).

Ось чому переробники звертають більше уваги на великі підприємства, що виробляють за добу 5, 10, 20 або 50 тонн молока і мають вищий або екстра ґатунок.

На початку 2019 року очікували значного приросту молока промисловими підприємствами, але швидка імплементація ринку землі в Україні дещо змінила ситуацю. Тепер неефективні по тваринництву підприємства не планують викупати землю під тварин (на годівлю) і будуть концентрувати увагу на рослинництві, тому позбавляються худоби. А частина ефективних підприємств частково зменшила внутрішнє інвестування й акумулює кошти під викуп тієї ж землі.

«Земельна реформа залишить свій слід в трансформації молочної галузі. Зараз він негативний, але через кілька років дозволить „очиститись“ — на ринку залишаться ті гравці, які вже зараз отримують прибутки і ті, хто бажає розвиватися. Високі закупівельні ціни на сировину будуть також залучати в бізнес нових гравців — як внутрішніх так і зовнішніх інвесторів. Тому в 2025—2030 роках однозначно прогнозуємо збільшення виробництва якісного молока і нової боротьби української молочки за експортні ринки», — вважає фахівець.

За матеріалом UkraineFood.org