Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)
Компанія John Deere вчергове підтвердила статус найінноваційнішого світового виробника сільськогосподарської техніки. Переконливим підтвердженням цього є розвиток та вдосконалення нової лінійки тракторів серії 6М.
Інновації та вдосконалення розпочалися декілька років тому з тракторів серії 6030, які постачалися на ринки країн Євросоюзу та СНД. Нові трактори серії 6М втілюють прагнення компанії John Deere вивести трактори серії 6030 на новий якісний рівень. Топ-моделлю цього ряду в Україні був трактор 6930 із номінальною потужністю двигуна 155 к.с.
Після цього на заміну серії 6030 прийшли трактори серії 6М, що увібрали в себе все краще від попередника. З початку 2014 р. були доступні трактори 6150М та 6170М, а починаючи з січня нинішнього року до них долучилися ще три моделі – 6105М, 6125М і 6140М. Цьогоріч улітку заплановано чергові зміни стосовно тракторів серії 6М, після чого модельний ряд набуде такого вигляду – 6110М, 6125М, 6155М, 6175М та 6195М. Завдяки простоті конструкції й помірній оснащеності електронними контролюючими та виконавчими системами, високому контролю якості виробництва, трактори серії 6М є одними з найнадійніших серед тракторів компанії John Deere.
Моделі 6110М та 6125М оснащені 4-циліндровими дизельними двигунами робочим об’ємом 4,5 л. А на моделях 6155М, 6175М і 6195М встановлені 6-циліндрові двигуни об’ємом 6,8 л. Двигуни всіх тракторів серії 6М мають 35-відсотковий запас крутного моменту. Паливну економічність двигунів забезпечує система точного дозування і впорскування палива під високим тиском.
Три останні цифри у позначенні моделі вказують на номінальну потужність двигуна трактора у кінських силах. Номінальна частота обертів колінчастого вала всіх нових тракторів серії 6М становить 2100 об./хв. Особливі сподівання покладають на появу нового трактора 6195М, який буде найпотужнішим у серії 6М.
Однією з характерних особливостей тракторів серії 6М є міцна повнорамна конструкція, завдяки якій досягається вища вантажопідйомність без збільшення маси трактора. Рама є основою трактора, на ній встановлено двигун і прикріплено елементи трансмісії, ходової частини, робочого обладнання та кабіна. Завдяки такій конструкції у разі потреби можна легко демонтувати і потім встановити будь-який вузол чи збірну одиницю трактора.
Двигун тракторів серії 6М не є несучим елементом. Він кріпиться до рами за допомогою віброізоляційних пристроїв. Подальше зниження вібрації досягається за допомогою підсиленого демпфера коливань, який встановлено на карданному валу, що з’єднує маховик із корпусом муфти зчеплення. Така технологія дає змогу знизити навантаження на блок двигуна, а також зменшити рівень шуму та перенесення вібрацій на інші складові трактора.
Для тракторів серії 6М розроблено декілька варіантів трансмісій. Найпопулярнішими в Україні є два варіанти – PowrQuad PLUS та AutoQuad PLUS, завдяки яким трактор здатен виконувати будь-які сільськогосподарські роботи. Трансмісії тракторів John Deere створені з урахуванням високих вимог щодо міцності, надійності й простоти експлуатації.
Трансмісія PowrQuad PLUS частково підтримує технологію PowerShift. Крім того, вона має функцію розчеплення з метою перемикання діапазону без використання педалі зчеплення. Діапазони можна перемикати простим натисканням кнопки розчеплення на важелі керування коробкою передач.
Трансмісія AutoQuad PLUS має функцію, що доповнює PowrQuad PLUS, тобто автоматичне перемикання чотирьох передач відбувається залежно від частоти обертів колінчастого вала двигуна та відповідного навантаження.
У кожній трансмісії для більш плавного перемикання передач під час роботи у полі або в якості навантажувача використовується система зчеплення із декількома мокрими дисками PermaClutch 2. Електронний перемикач напрямку руху на моделях із кабінами забезпечує зручне перемикання руху вперед та назад.
У разі, коли потрібен надто сповільнений хід трактора (роботи в овочівництві, садівництві тощо), трактор John Deere серії 6M опційно можна оснащувати ходозменшувачем, який встановлюють заздалегідь ще на заводі.
В якості опції всі трактори серії 6М можна обладнувати підресореним переднім мостом TLS Plus, завдяки чому забезпечуються комфортні умови роботи оператора, що сприяє меншій втомлюваності, а отже, підвищенню продуктивності та якості виконання робіт. Хід підвіски самовирівнювальної системи у вертикальній площині становить ±50 мм незалежно від навантаження на передній міст. Завдяки підресореному передньому мосту передача потужності через передні колеса трактора збільшується на 7%.
Робочим обладнанням тракторів серії 6М є гідравлічна система PFC (опція для 6110М та 6125М) із закритим центром і вал відбору потужності. Насос гідравлічної системи має продуктивність 114 л/хв. Максимальна вантажопідйомність задньої навіски становить 5300 кг для моделей 6110М, 6125М; 8100 кг – для моделі 6155М та 8500 кг – для 6175М і 6195М.
Трактори серії 6М обладнано 3-швидкісним валом відбору потужності – 540/540E/1000, який перемикається механічно. Встановлення ВВП 540Е дає змогу досягти швидкості 540 об./хв, зберігаючи при цьому ефективний режим роботи двигуна, що оптимально придатний для виконання робіт, які не потребують максимальної потужності двигуна (наприклад робота з косаркою).
Поліпшена сучасна простора кабіна тракторів серії 6М обладнана відповідно до останніх вимог – оснащена багатьма новими елементами, зокрема панеллю приладів із вбудованим дисплеєм бортового комп’ютера, що надає операторові важливу інформацію та полегшує налаштування агрегату. Потрібний мікроклімат у кабіні забезпечує кондиціонер та система підігрівання повітря, а робочому комфорту сприяє сидіння із механічною підвіскою й поручнями. Рівень шуму в кабіні нижчий, ніж зазвичай. Велика площа вікон кабіни забезпечує чудову оглядовість.
Трактори серії 6М зручні для проведення технічного обслуговування. Завдяки рамній конструкції, для заміни модульних компонентів не потрібно проводити повного розбирання трактора, а отже, немає потреби під час обслуговування втручатися у інші системи. Зручному проведенню технічного обслуговування також сприяє те, що кабіна підіймається, і таким чином є доступ до основних компонентів трактора.