Інвестувати в транспортну інфраструктуру варто навіть попри війну.
Такої думки дійшли учасники опитування Інфраструктурний індекс, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією разом з юридичними фірмами Arzinger та Sayenko Kharenko.
Цьогоріч Індекс був сфокусований на оцінці стану підприємств транспортної галузі та впливу воєнних дій на функціонування транспортної інфраструктури, повідомляють у ЄБА.
79% представників транспортної галузі вважають за необхідне розвивати мережу стратегічних універсальних транспортних хабів у західних регіонах України. Фахівці вважають, що нова інфраструктура може виступати у якості резерву потужностей та забезпечити, у разі необхідності, швидку переорієнтацію експортних ланцюжків.
Водночас 76% погоджуються, що варто розвивати проєкти з розвитку транспортної інфраструктури (морські термінали, залізниця) європейських країн-сусідів за рахунок українських інвестицій, оскільки це допоможе забезпечити диверсифікацію експортно-імпортної логістики.
Найбільш актуальними інвестиційними проєктами в Європі та Україні для ринку логістики респонденти назвали:
- розвиток автомобільних шляхопроводів, що з’єднують Україну і європейські країни;
- будівництво в Україні стратегічних універсальних транспортних хабів у якості резерву потужностей на випадок повторення агресії рф;
- розбудову євроколії (1435 мм) на території України.
Зазначається, що впровадження «зернової угоди» суттєво зменшило тиск на залізничну логістику. При цьому 35% опитаних нами фахівців з логістики вважають, що альтернативи цій угоді немає. Інші 40% називають альтернативою західне сполучення через кордон (залізниця, автоперевезення, порти), 29% – будівництво терміналів з перевантаження та зберігання на території європейських держав-сусідів, і 16% вважають, що Дунайський кластер може стати альтернативою зерновому коридору.
Для стабілізації ринку перевезень та логістики, на думку бізнесу, Уряд має найперше сфокусуватися на зміцненні енергетичної незалежності та безпеки України, стабільному виконанню «зернової угоди» та розширенню її дії на інші види вантажів, а також на будівництві і модернізації колій в напрямку кордону з ЄС та дунайських портів.
Переважна більшість транспортних компаній, а саме 71% не зупиняли свою діяльність і продовжують працювати сьогодні, 23% зупиняли роботу, але вже частково відновили, і 6% зупиняли роботу, але вже повністю її відновили.
Серед опитаних Асоціацією підприємств транспортної галузі 66% зазнали прямих збитків внаслідок бойових дій. З них 55% оцінюють рівень завданої шкоди як значний, 42% – як незначний, і 3% вважають відновлення неможливим або недоцільним.
Відновити пошкоджені потужності вже після завершення війни планують 44% компаній, ще 24% планують відновлення найближчим часом. При цьому 27% компаній вже відновили потужності. І всього 5% не планують їх відновлювати.
Половина компаній планують стягувати збитки за ушкодження. Однак серед тих, хто має такі плани, 45% ще вжили для цього жодних заходів, тоді як 38% провели оцінку збитків, 33% провели фіксацію пошкодженого/зруйнованого майна та збір доказів, 17% знаходяться в пошуку консультантів та експертів для проведення перелічених вище заходів. Водночас 9% вже подали відповідний позов про стягнення збитків, а 16% повідомляють про вже відкрите кримінальне провадження по їхній справі.
Найбільшими викликами воєнного стану компанії назвали: на першому місці – зміну логістики через блокаду портів, на другому – зменшення попиту на товар/послуги, і на третьому – проблеми з енергопостачанням.
Довідково:
Інфраструктурний індекс – проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2020 року.
Цьогоріч в спеціальній версії Індексу ми прагнули оцінити стан підприємств транспортної галузі, вплив воєнних дій на функціонування транспортної інфраструктури та визначити актуальні ініціативи для стабілізації ринку перевезень та логістики.
Участь у опитуванні взяли 83 фахівці сфери транспорту та логістики членських компаній Асоціації. Головні партнери дослідження – юридичні фірми Arzinger та Sayenko Kharenko.