Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)
З метою максимальної ефективності своєї роботи провідні господарства та агрофірми комплектують машинний парк сучасною технікою від кращих світових виробників. Але мати техніку – це лише половина успіху. Важливим є її якомога раціональніше використання. Для аграріїв, які прагнуть бути успішними, компанія John Deere пропонує цілу низку ефективних рішень. Тож зупинимось на одному із них.
Одним із головних завдань сучасного аграрного бізнесу є максимально ефективне використання техніки у полі та мінімум простоїв. Задля цього фахівці компанії John Deere розробили й успішно втілюють телематичну систему Operations Center (центр операцій). Це ультрасучасна система обміну даними, яка дає змогу керувати роботою техніки, а також контролювати її технічний стан та налаштування без затрат часу на переїзди між окремими полями чи відділками господарства. За допомогою цієї системи співробітники агрофірми чи холдингу можуть завжди контролювати роботу техніки та проводити облік інформації. Головне призначення Operations Center – відмовитися від централізованого програмного забезпечення.
Система Operations Center – це унікальні, відкриті і доступні інтернет-рішення, які поєднують функції машини, логістику та агрономічні дані. Система є інструментом для обміну даними між керівництвом і спеціалістами господарства для прийняття оперативних й ефективних рішень. Відтепер керівнику господарства немає потреби розписувати на папері розпорядження чи завдання та збирати спеціалістів агрономічної й інженерної служб господарства на засідання, або розподіляти завдання за допомогою телефонних дзвінків. У системі Operations Center уся інформація збирається в одному місці, завдяки чому менеджери мають змогу редагувати завдання, створювати та визначати пріоритети, слідкувати за виконанням поставлених доручень і за потреби коректувати роботу.
Доступ до Operations Center можна здійснювати із будь-якого підключеного до Інтернету пристрою: робочого столу стаціонарного комп’ютера, ноутбука, планшета або іншого мобільного пристрою. Ця система є своєрідною платформою для продуктів та послуг, які поліпшують ефективність прийняття рішень, застосування машин, керування матеріально-технічним забезпеченням.
За наявності системи Operations Center керівник господарства чи фахівець агрономічної або інженерної служби, який має доступ до оперативної інформації щодо початку та завершення виконання робіт, можуть ефективніше використовувати машинні агрегати, а також добрива, засоби захисту рослин, посівний матеріал тощо.
Телематична система Operations Center здатна робити те, що фермер чи керівник господарства міг би виконувати, сидячи поруч із оператором машини. Ті, хто відповідає за управління технікою господарства, можуть фактично брати участь у роботі та відслідковувати її виконання у режимі реального часу. Завдяки цій системі можна максимально збільшити час роботи в полі, підвищити продуктивність та ефективність використання машин і зменшити витрати палива. Поліпшується й якість спілкування операторів із менеджерами машинно-тракторного парку, адже зв’язок підтримують у режимі он-лайн. До того ж менеджери можуть раціональніше використовувати час у своїх стислих графіках роботи, зважаючи на різний рівень професійного досвіду операторів.
Важливою функціональною особливістю системи Operations Center є можливість підключення до найрізноманітнішої техніки та обладнання. Зокрема, за допомогою цієї системи є змога контролювати роботу цілої низки машин безпосередньо із центрального офісу, використовуючи планшет чи комп’ютер для доступу до веб-порталу, а також пересилати вже оптимізовані налаштування однієї машини на іншу за допомогою вбудованої функції обміну повідомленнями.
Система забезпечує безпровідний та оперативний обмін інформацією між керівником та провідним спеціалістом, виключаючи використання пристроїв для накопичення та зберігання даних, наприклад USB-пристрій. Завдяки цьому зникає ризик втрати даних та одночасно підвищується оперативність прийняття управлінських рішень.
Крім того, система Operations Center дає змогу використовувати машини із максимальним техніко-експлуатаційними показниками. Можна швидко перевірити стан і основні налаштування всіх машин господарства та вжити відповідні заходи для скорочення простоїв, збільшення продуктивності й ефективності роботи, а в результаті – прибутковості підприємства.
Попри те, що система Operations Center є новітньою розробкою John Deere (впровадження системи датоване 2014 роком), вона сумісна із самохідною технікою та причіпними і навісними машинами, що компанія випускала раніше. Вся техніка John Deere адаптована до використання системи Operations Center. Це дуже важливо, адже завдяки цьому систему можна використовувати із будь-яким парком машин.
Особливість системи Operations Center полягає у тому, що користувач може застосовувати її окремі функції поступово, у міру накопичення досвіду. Власник системи може розпочати із використання лише окремих її функцій моніторингу. Поступово, освоюючи функції, користувач зможе розкрити для себе інші можливості системи.
Система Operations Center має такі ключові можливості, як повний та безперервний доступ до техніки, оптимізація витрат, а також детальний аналіз та оцінка ефективності роботи техніки. Вона забезпечує користувачів більш розгорнутою інформацією у режимі реального часу як про техніку, що працює поблизу, так і на великому віддалені від головного офісу господарства. Під час використання машин, оснащених цією системою, є можливість отримувати щонайдетальнішу оперативну інформацію, вести віддалений моніторинг, наживо підтримувати зв’язок із операторами, а також відслідковувати всі переміщення техніки протягом останніх 60 днів.