У парламенті зараєстрували законопроєкт про створення Фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві

0

В Україні планують створити Фонд часткового гарантування кредитів у сільському господарстві.

Відповідна ініціатива зафіксована в законопроєкті №3047, що був зареєстрований у парламенті минулого тижня, повідомляє AgroPortal.ua.

Законопроєкт розробили для реалізації політики Президента та уряду в частині підтримки агровиробників. У ньому передбачається створення спеціалізованої інституції для сприяння доступу малих і середніх фермерів до кредитів комерційних банків через надання часткових гарантій за цими кредитами.

«Створення фонду відповідає світовій практиці й загалом буде сприяти розв’язанню проблеми кредитування сільгоспвиробників, що не мають достатніх обсягів власного майна для надання гарантій за кредитами, необхідними для забезпечення їхньої діяльності», — розповів AgroPortal.ua завідувач відділу фінансово-кредитної та податкової політики Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» к.е.н. Леонід Тулуш.

Відповідно до його слів, подібні установи функціонують у країнах ЄС, зокрема в прибалтійських країнах.

Пан Леонід зазначив, що фонд створюється за наявності визначеного ресурсу для наповнення його статутного капіталу. Державним бюджетом України на 2020 рік на ці цілі передбачено 240 млн грн.

«Разом із тим, зміст законопроєкту не дозволяє достатньою мірою оцінити можливості ефективної роботи такої інституції. Зокрема, фонд пропонується створити як комерційну організацію із залученням приватних коштів і виплатою дивідендів. Очевидно, що такий підхід може ускладнити доступ до його послуг найменш платоспроможних товаровиробників, для яких він створюється», — пояснив фахівець.

Уявити масштаби діяльності законопроєкту складно, адже не визначено, яка частка кредиту буде гарантуватись за рахунок фонду, чи буде обмеження за розмірами отриманого кредиту й на який термін надаються гарантії.

Ззацікавленість фонду у власних прибутках, до того ж, містить додаткові ризики формування малоприйнятних для значної частини товаровиробників нормативів.

«Певні ризики несуть також деякі неузгодженості окремих статей законопроєкту. Зокрема, у статті 2 метою та завданням фонду визначена підтримка малих і середніх суб’єктів підприємництва та надання часткових гарантій за їхніми кредитними зобов’язаннями», — зазначив Тулуш. — Водночас, у статті 13 надання часткових гарантій визначається вже «основним видом діяльності фонду». А у статті 5 серед джерел фінансування фонду міститься дохід від фінансово-господарської діяльності».

На його думку, з урахуванням бюджетної складової фонду, було б доцільно законодавчо визначити права потенційних клієнтів фонду, перелік підстав для відмови у наданні гарантій тощо.

У цілому ж експерт вважає, що ухвалення законопроєкту з відображенням у ньому конкретних механізмів часткового гарантування сприятиме ефективнішій роботі фонду.