Профілактична перевірка самохідних машин та причіпного обладнання

0

Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)

Компанія John Deere – найбільший світовий виробник сільськогосподарської техніки та обладнання – розробила для своїх клієнтів ефективну й дієву комплексну програму «Експертна перевірка», яка дає змогу проводити профілактичне діагностування самохідних машин.

Якою б надійною, безвідмовною та якісною не була сільськогосподарська техніка, її компоненти  з часом спрацьовуються і в найнеочікуваніший момент можуть вийти з ладу. Аби цього не сталося, слід своєчасно виявити можливі проблеми шляхом діагностування, а потім провести відповідне обслуговування чи ремонт. Перевірку технічного стану машин найкраще проводити в осінньо-зимовий період, коли закінчився напружений сезон польових робіт, техніка стоїть на зберіганні, а в сервісних інженерів дилерів є вдосталь часу, аби належним чином оглянути кожен агрегат. Саме для цього компанія John Deere розробила ефективну програму під назвою «Експертна перевірка», яка дає змогу провести своєчасне діагностування технічного стану вузлів, елементів та машини в цілому, і таким чином запобігти незапланованим відмовам техніки у найнапруженіший період польових робіт.

Хтось може заперечити ефективність такого підходу, аргументувавши тим фактом, що, мовляв, і так існує планово-запобіжна система технічних обслуговувань та ремонтів техніки, яка ґрунтується на відповідному напрацюванню в мотогодинах роботи, оброблених гектарах або в кількості використаного палива. Але такий підхід досить часто належним чином не дає змогу перевірити справжній технічний стан і особливість роботи конкретної машини, та не враховує умов її експлуатації.

За постановки техніки на планове технічне обслуговування або ремонт одні машини справді потребуватимуть складних регулювальних і відновлювальних робіт, а другі – не виробивши повного експлуатаційного ресурсу, без потреби будуть відремонтовані механіком, що призведе до затрат дорогоцінного часу та заміни запасних частин без потрібної на те причини. У тракторах та комбайнах, які працюють у важких умовах, навпаки, ще до часу планового обслуговування досить часто відбувається граничне спрацювання окремих вузлів і деталей. Якщо своєчасно не знайти й не замінити такі деталі, це призведе до інтенсивнішого спрацювання та передчасної поломки інших взаємопов’язаних агрегатних вузлів та деталей машини. Відтак знизиться енергоресурс техніки й значно зростуть витрати на підтримання безвідмовної працездатності машини.

Аби запобігти непередбачуваним та невчасним відмовам у роботі техніки, сервісні інженери дилерів компанії John Deere проводять технічне діагностування, яке передбачає інструментальне обстеження механізмів, вузлів і агрегатів самохідної техніки для визначення їхнього технічного стану й прогнозування залишкового гарантованого ресурсу. Маючи певний досвід та весь необхідний інструмент, сервісні фахівці за лічені години проведуть повний задокументований огляд кожної машини чи агрегату John Deere будь-якої складності. Результати перевірки заносять у спеціальний інспекційний лист. Це окремий документ для кожної одиниці самохідної техніки John Deere, який містить кілька десятків позицій із детальним описом того, що потрібно перевірити та рекомендаціями щодо усунення несправностей, які згодом можуть виникнути. Значну увагу приділяють перевірці двигуна, електрообладнання, гідравлічної та паливної систем, трансмісії, елементів приводу (шківи, паси, ланцюги тощо) та іншим складовим. Сервісні інженери офіційних дилерів John Deere беруть на озброєння цю інформацію та за бажанням клієнтів проводять огляд їхньої техніки.

Сервісні інженери не тільки мають величезний досвіт роботи з технікою John Deere, спеціальні інструменти та технічне оснащення, вони володіють детальною інформацією, отриманою від інженерів та аналітиків заводів John Deere, які проводять статистичний аналіз, збирають багаторічний досвід поломок вузлів чи агрегатів кожної машини. Маючі ці знання, вони безперечно звернуть увагу на вузол до якого, наприклад, під час планового технічного обслуговування не звернули б належну увагу механіки господарства. Маючи дані про типові поломки від заводу виробника, сервісний інженер обов’язково ретельно перевірить усі необхідні вузли й деталі машини аби попередити несправність техніки.

Відповідно до результатів кожного проведеного огляду, сервісні спеціалісти складають спеціальні рекомендаційні листи для власників машин та агрегатів John Deere, в яких вказано точний перелік наявних та можливих технічних несправностей разом із переліком необхідних для ремонту комплектуючих. Після цього користувач техніки на власний розсуд може прийняти рішення про повне чи часткове усунення технічних дефектів.

Метою програми «Експертна перевірка», яку започаткувала компанія John Deere, є не просто виявлення несправностей, а їхнє усунення, тобто допомога клієнтові в проведенні всіх необхідних ремонтних робіт у найзручніший для нього час. Не секрет, що з настанням сезону польових робіт у постачальників запчастин та сервісної служби дилерів настає справжнє пікове навантаження. Аграрії поспішають привести машини та агрегати до ладу й терміново замовити потрібні запчастини. Тож можуть виникати затримки із запуском техніки в роботу. Це незручно і для аграріїв, і для дилерів, і для виробника, оскільки буквально за лічені тижні чи навіть дні доводиться робити такий обсяг роботи, який, не поспішаючи, можна було б провести у міжсезоння з економічною вигодою для сільгоспвиробників.

Зазначимо, що програма «Експертна перевірка» успішно себе зарекомендувала у Північній Америці та країнах Європи, де її ефективно застосовують уже кілька років, що стало наочним підтвердженням її ефективності. Власники техніки John Deere у цих країнах швидко переконалися в тому, що вчасно та оперативно проведена діагностика та подальші сервісні роботи дають змогу завчасно планувати весь сезон використання машин, запобігши при цьому непередбачуваним відмовам техніки. Українські аграрії теж збагнули ефективність такого підходу, оскільки можливе простоювання комбайна в жнива може обернутися для господарства колосальними збитками. Цьому можна запобігти, скориставшись програмою «Експертна перевірка» та провівши комплекс технічних заходів і огляд вузлів та агрегатів машин заздалегідь. У зимовий період техніка перебуває в місцях зберігання машинного двору господарства, тож саме в цей період найліпше провести детальний огляд техніки, що дасть змогу прийняти зважене рішення щодо ремонту.

Програма «Експертна перевірка» дає змогу суттєво зекономити на запасних частинах, замовивши їх у міжсезоння, під час дії максимальних знижок. Відтак можна запросити сервісного інженера з інспекційним листом ще в листопаді, який перевірить техніку і відразу ж замовити запасні частини. Після цього без зайвого поспіху провести необхідні сервісні роботи та впевнено очікувати весняних польових робіт. Більше того, замовивши запасні частини у дилера John Deere, клієнт гарантовано отримає оригінальні комплектуючі, а не дешеві підробки сумнівного походження. Встановлювати їх на дорогі сучасні машини John Deere – справа дуже ризикована, адже встановивши дешевший аналог оригінальної запчастини John Deere, це може призвести до більш серйозної поломки агрегату, що трансформується у сотні тисяч збитків для господарства.