Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)
Сучасний самохідний кормозбиральний комбайн Jaguar виробництва компанії
CLAAS – це багатофункціональний технічний комплекс, призначений для
механізованого збирання кормових культур для приготування силосу чи сінажу.
Утому, що кормозбиральний комбайн Jaguar у питаннях продуктивності, якості збирання та зручності у роботі не має собі рівних, журнал Agroexpert переконався на власні очі,відвідавши ТДВ (товари- ство з додатковою відповідальністю)
«Терезине», що у Білоцерківському районі на Київщині. Під час перебування у господарстві ми поспілкувалися з його головним інженером Віктором Мельниченком. Ось що він розповів.
– Сьогодні наше господарство веде свою діяльність на площі майже 5000 га. Вирощуємо широкий спектр зернових, зернобобових та кормових культур. Маємо і розвиваємо тваринництво, зокрема дійне стадо налічує приблизно 1200 корів та ще й молодняк. Керівництво нашого господарства розуміло, – продовжує головний інженер, – що для ефективного й прибуткового господарювання, крім іншого, потрібна надійна та безвідмовна техніка, яка забезпечує вчасне виконання робіт із високою якістю. Відвідуючи чисельні виставки, семінари, маючи можливість побувати за кордоном і поспілкуватися з європейськими фермерами, керівництво господарства щоразу
переконувалося у доцільності придбання якісної техніки відомих світових брендів. Так поступово господарство поповнювалося імпортними агрегатами. На сьогодні у нашому машинному парку перебуває переважно техніка закордонного виробництва. Найбільше (понад 35 одиниць) техніки CLAAS –зернозбиральні комбайни, трактори, телескопічні навантажувачі, кормозбиральний комбайн та всі елементи «зеленої лінійки»: косарки, ворушилки і валкувачі.
Ми приділяємо велику увагу тваринництву, створенню належної кормової бази, тому приблизно 30% посівних площ напряму чи опосередковано пов’язано з вирощуванням кормових культур. Найбільше припадає на кукурудзу на силос – близько 700 га, – го- ворить Віктор Петрович.
Для того, щоб надої були високими, а молоко поживним та з відповідним відсотком жирності, слід забезпечити належну годівлю корів збалансованими кормами. Одним із головних компонентів корму є кукурудзяний силос, який тварини споживають цілий
рік. Для того, аби заготовити якісний силос, необхідно вкластися у часовий проміжок, що триває приблизно 14 діб. А для цього нам потрібен продуктивний кормозбиральний комбайн, який якісно подрібнює та обробляє рослинну масу.
Раніше на заготівлі силосу в нас працював кормозбиральний комбайн Jaguar 850 виробництва компанії CLAAS. Машина надійна, зручна у налаштуваннях та роботі, але ми хотіли більш продуктивний агрегат, адже перед нами стояло завдання – заготовити якісний силос у межах уже згаданих 14 днів. Різні компанії, які присутні на ринку України, приїздили до нас у господарство і демонстрували свої кормозбиральні комбайни у роботі. Але всі вони не були настільки досконалими,
ефективними та зручними, як комбайни CLAAS. Тож у 2020 році ми придбали Jaguar 960, і озираючись назад на всі попередні сезони заготівлі, переконались у своєму рішенні.
За правильної організації збиральних робіт та раціональних режимів використання Jaguar 960 забезпечує повне збирання врожаю в оптимальні агро-строки, чудову якість зрізування стебел, високу продуктивність за мінімальних витрат робочого часу й коштів. На збиранні кукурудзи на силос комбайн працює з приставкою ORBIS 750, а на збиранні сінажу використовуємо PICK UP 300.
У період «зелених жнив» комбайн Jaguar 960 у нас працює практично цілодобово, – далі розповідає Віктор Мельниченко.
Головний інженер Віктор Мельниченко
– Є лише короткі зупинки на те, аби провести щозмінне обслуговування та заправити техніку. Комбайн має високі показники продуктивності за годину роботи – від 165 до 225т кукурудзи на силос. Завдяки високому виробітку ми вчасно заготовляємо понад 29 тис. т силосу.
Цього достатньо, щоб забезпечити належну годівлю корів протягом сезону.
Ми поцікавилися у головного інженера, що ж забезпечує таку ефективну та продуктивну роботу комбайна Jaguar 960? Ось що він розповів: – На Jaguar 960 встановлено двигун Mercedes-Benz
моделі ОМ 502 LA робочим об’ємом 15,9 л, який розвиває потужність 653 к.с. Ці двигуни мають надзвичайну стабільність ходу, високий коефіцієнт корисної дії та хорошу паливну економічність.
Для мене, як для головного інженера, це просто бездоганний двигун, адже з досвіду знаю, що Mercedes-Benz є еталоном надійності.
На комбайні Jaguar 960 зібрана кормова маса від вальців живильного апарата до силосопроводу рухається через машину абсолютно прямолінійно, без жодних поворотів. Потік маси прискорюється в міру просування силосопроводом. Таким чином, вальці живильного апарата, подрібнювальний барабан та прискорювач являють собою єдину систему, результатом роботи якої є висока продуктивність за відносно низької питомої витрати палива. А ще живильник нашого комбайна обладнано системою гідравлічного спресовування маси, яка, крім підвищення продуктивності, забезпечує ліпшу якість подрібнення рослинної маси, – такого рішення немає у жодного іншого кормозбирального комбайна. На нашому Jaguar 960 встановлено подрібнювальний барабан V-MAX шириною 750 мм із 24 ножами. Цей барабан разом з живильником забезпечує діапазон довжини подрібнення від 4 до 22 мм, в основному
ми працюємо у верхньому діапазоні – 15–22 мм, що цілком закриває наші потреби як по сінажу з люцерни, так і по кукурудзяному силосу. Ножі розміщені під кутом до напрямку руху кормової маси. Таке розташування створює ефект так званого різання з ковзанням, що потребує меншого зусилля під час подрібнення маси.
Для отримання силосу найвищої якості потрібно, аби не лише зерно кукурудзи, а й рослинна маса були обов’язково подрібненими. Саме для цього і передбачено використання корн-крекера, який приводиться у робоче положення за лічені хвилини. Твердохромовані зубчасті вальці зі спіральним проточу- ванням на 110 і 145 зубців відповідно та різна швидкість обертання вальців ефективно подрібнюють зерно, шматують і розщеплюють рослинну масу вздовж волокон. За три повних сезони, а
це понад 80 тис. т силосу, в нас не було жодних нарікань щодо надійності та якості роботи цього корн-крекера. У Jaguar 960 встановлений датчик вмісту сухої речовини, який дає змогу нашому технологу відразу визначити ступінь кондиції рослинної маси у полі, обрати необхідну довжину подрібнення і навіть автоматично її регулювати залежно від вологості збираної на силос маси.
Перебуваючи у господарстві, ми поспілкувалися з механізатором Михайлом Шинкаруком, який безпосередньо працює на комбайні Jaguar 960.
Механізатор Михайло Шинкарук
Ось що він розповів:
– Агрегат просто чудовий у роботі та зручний у обслуговуванні. Робоча швидкість під час збирання кукурудзи на силос становить 4,5 –6 км/ год, а на підбиранні валків сінажу – від 8 до 16 км/год. За урожайності 50 т/га кукурудзи витрата палива ніколи не перевищувала 25 л/га, чим дуже задоволене наше керівництво.
Щоденно виконую планове змащування деяких вузлів та періодично заточуємо ножі подрібнювального барабана. На збиранні кукурудзи на силос заточування проводимо
через кожну тисячу тонн, а на збиранні трав на сінаж – через 250 – 400 т. Відстежувати,виставляти та встановлювати нагадування щодо таких інтервалів нам допомагає бортовий комп’ютер,а також система вимірювання врожайності збираної маси. Вмикати заточування ножів можна прямо з кабіни натисканням кнопки. Процес повністю автоматизований і займає не більше 5 хв.Кабіна комбайна дуже комфортна та простора, з чудовим оглядом. Керування всіма важливими функціями машини зосереджено на єдиному ергономічному мультифункціональному важелі. Він
убудований у правий підлокітник і регулюється індивідуально. Завдяки кольоровому монітору CEBІS та двом поворотним перемикачам усі налаштування завжди перед очима, їх можна проконтролювати й за потреби швидко змінити. Шляхом натискання кнопки можна вивести на екран усі дані по машині й сервісну інформацію. А ще хочеться кілька слів сказати про систему, здається AUTO FILL, яка дає змогу автоматично заповнювати транспортні засоби, що змінюють один одного під час роботи в загінці – це справжнє розвантаження для мене, моїх плечей та шиї, і за це окрема подяка. Я на комбайні відпрацював вже три роки, і жодної відмови не було, – зазначив пан Михайло.
На завершення ми поцікавилися у головного інженера, як би він коротко та лаконічно відізвався про техніку CLAAS, адже машин цього бренду у ТДВ «Терезине» майже чотири десятки. Віктор Петрович сказав: – Якщо коротко, то CLAAS – це є клас!