На що слід зважати, заправляючи автомобіль паливом Євро?

0

Анатолій Окоча, канд. техн. наук, доцент, Олександр Лавріненко, канд. техн. наук, ст. викладач, НУБіП України

 

Із 01.01.2016 р. в Україні набули чинності стандарти на автомобільне паливо Євро, в яких закріплена норма обов’язкового вмісту біокомпонентів у автомобільних бензинах і дизельному паливі. Про переваги і недоліки таких палив та особливості їхнього використання – матеріал нижче.

Автомобільні бензини

Згідно з ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови», який розроблений на заміну ДСТУ 4839:2007 «Бензини автомобільні підвищеної якості. Технічні умови», і поширюється на автомобільні бензини Євро, залежно від октанового числа за дослідним методом встановлені такі марки бензинів: А-80, А-92, А-95 і А-98.

За рівнем екологічної безпеки встановлено класи бензинів: Євро3, Євро4 і Євро5, які відрізняються здебільшого вмістом сірки, мг/кг, не більше 150, 50 і 10 відповідно. Бензини екологічного класу Євро5 відповідають загальним технічним вимогам, встановленим у європейському стандарті EN 228:2012.

За вмістом біоетанолу (% об.) встановлено певні види бензинів: Е5 – не більше ніж 5%; Е7 – понад 5% та не більше 7%; Е10 – понад 7% та не більше 10%.

Позначення бензинів обов’язково має містити: марку, символ екологічного класу, символ виду бензину за вмістом біоетанолу.

Приклад позначення бензину марки А-95 екологічного класу Євро4 з вмістом біоетанолу понад 5% та не більше ніж 7%: Бензин автомобільний А-95-Євро4-Е7 згідно з ДСТУ 7687:2015.

Довідка

Етано́л (ети́ловий спирт, ви́нний спирт) органічна сполука, представник ряду одноатомних спиртів складу С2Н5ОН. За звичайних умов є безбарвною, легкозаймистою рідиною. Згідно з Національним стандартом України ДСТУ 4221:2003 «Спирт етиловий ректифікований. Технічні умови», етанол це токсична речовина з наркотичною дією, за ступенем впливу на організм людини належить до VI класу небезпечних речовин. Має канцерогенні властивості.

Біоетанол це етанол, який отримують у процесі переробки сільськогосподарської продукції, що містить крохмаль та цукор, наприклад із кукурудзи, цукрової тростини, картоплі, цукрових буряків, ячменю та ін. (звідки й походить перша частина слова назви продукту). На відміну від спирту, з якого виготовляють алкогольні напої, паливний етанол не містить води і його отримують шляхом скороченої дистиляції (дві ректифікаційні колони замість п’яти), тому він у своєму складі має ще метанол та сивушні оливи, що робить його непридатним для пиття. Тож він використовується лише як біопаливо або паливна добавка.

Переваги бензинів Євро

Суміш бензину і спирту містить меншу кількість сірки, бензолу та інших шкідливих для двигуна речовин. Відповідно, зменшується й кількість продуктів згоряння, які призводять до прискореного спрацювання деталей двигуна й окислення моторної оливи. Відтак моторна олива і двигун мають триваліший термін експлуатації. З тієї ж причини слугують довше і свічки запалювання, а токсичність відпрацьованих газів знижується майже вдвічі.

За введення від 5 до 10% етанолу в бензин із октановим числом 80 95 одиниць за дослідним методом підвищується його детонаційна стійкість на 2 6 одиниць. Крім того, етанол ефективніше згоряє, в результаті чого двигун працює стабільніше, знижується ризик його перегрівання і прогорання випускних клапанів, немає детонації.

Недоліки бензинів Євро

У етанолу майже на 30% менша, ніж у бензину, теплота згоряння, а відповідно, переведення двигуна на спиртове паливо призведе до збільшення його витрати. Практика свідчить, що коли у суміші міститься до 10% етанолу, витрата палива при цьому збільшується приблизно на 3%.

За потрапляння вологи спостерігається фазова нестабільність суміші, тобто відбувається розшарування палива в баку.

Етанол відмінний розчинник, саме тому він змиває відкладення, утворені у паливній системі й баку, крім того, може пошкодити ущільнення та інші пластмасові деталі.

Наявність полярної гідроксильної групи робить бензин зі спиртом більш хімічно активним, що сприяє корозії металів, особливо цинку, латуні, свинцю, алюмінію, а також сталі, покритої сплавом свинцю й олова.

Прихована теплота випаровування спирту у 89 разів більша, ніж у бензину, що викликає ускладнення пуску двигуна за температури нижче -10°С та триваліше його прогрівання.

Сумішеві бензини можна зберігати до трьох місяців.

Однак усі ці недоліки зазвичай стосуються бензинів, у яких вміст етанолу понад 10%, а 5% етанолу в паливі на роботу двигуна і паливної системи значного впливу не має. Більше того, як свідчить практика, і 7%, і навіть 10% етанолу в бензині на характеристиках автомобіля майже не позначаються. Помітним буде лише ефект, аналогічний застосуванню палива із мийними адитивами (присадками). Дуже важливо, аби біоетанол містив не більше 0,2% води, тому що  це негативно впливає на якість палива, особливо у зимовий період.

Дизельне паливо

Згідно з ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови», який розроблений на заміну ДСТУ 4840:2007 «Паливо дизельне підвищеної якості. Технічні умови», і поширюється на дизельне паливо Євро (далі – дизельне паливо). За кліматичними умовами використання встановлено такі марки дизельного палива:

Л – літнє, що використовують за температури повітря не нижче за 5°С;

З – зимове, що використовують за температури повітря від 5°С до -20°С;

Арк – арктичне, що використовують за температури повітря нижче -20°С.

За показниками якості дизельного палива, згідно з європейським стандартом EN 590:2013, марка Л відповідає марці С, марка З – марці F, марка Арк – класу 0.

За рівнем екологічної безпеки встановлено такі класи дизельного палива: Євро3, Євро4, Євро5, які відрізняються, головним чином, вмістом сірки, мг/кг, не більше 350, 50 і 10 відповідно. Дизельне паливо екологічного класу Євро5 відповідає загальним технічним вимогам, встановленим у EN 590:2013.

За вмістом (% об.) метилових (етилових) естерів жирних кислот (МЕЖК) дизельне паливо поділяють на групи, які позначають символами: В0 – немає; В5 – не більше ніж 5%, В7 – понад 5% та не більше 7%.

Умовне позначення дизельного палива має містити: літери ДП (позначення дизельного палива), позначення марки, символ екологічного класу, символ вмісту об’ємної части МЕЖК.

Приклад позначення літнього дизельного палива екологічного класу Євро4 з вмістом МЕЖК понад 5% та не більше 7%: Паливо дизельне ДП-Л-Євро4-В7 згідно з ДСТУ 7688:2015.

Довідка

Біоди́зель (дизельне біопаливо, МЕЖК, РМЕ, RME, FAME, EMAG, SME, SFME, біонафта й ін.) екологічно чистий вид біопалива, а також паливна добавка. Біодизель отримують із рослинної олії чи тваринного жиру. В європейських країнах та в Україні найпоширенішим видом біодизеля є ріпаковометиловий ефір (РМЕ), виготовлений із ріпакової олії. З хімічної точки зору це паливо являє собою суміш метилових (етилових) ефірів жирних кислот (насичених і ненасичених). Біодизель – альтернативне автомобільне паливо, яке можна використовувати самостійно або у суміші зі звичайним дизельним паливом.

Переваги біодизеля

– має вище цетанове число, ніж дизельне паливо, тому якість згорання палива є кращою;

– має значно менший вміст сірки, суттєве зменшення емісії оксиду й діоксиду вуглецю порівняно із дизельним паливом, тому негативно не впливає на навколишнє середовище;

– за потрапляння у ґрунт чи воду біодизель не завдає шкоди, тому що  переробляється мікроорганізмами протягом 3 – 4-х тижнів;

– попри значно менший вміст сірки, має кращі мастильні властивості, тому зменшується спрацювання двигуна і подовжується термін його роботи;

– безпечний для використання та транспортування, оскільки є біологічно чистим, як цукор, удесятеро менш токсичний порівняно з кухонною сіллю і має високу температуру займання;

– як продукт переробки рослинної сировини, біодизель не містить канцерогенних речовин, таких як поліциклічні ароматичні вуглеводні та, особливо, бензапірен.

Недоліки біодизеля

– менша теплота згоряння, що спричинює зниження потужності двигуна або збільшення витрати палива;

– корозійно активний, що загрожує втратою стійкості прокладок і сальників, утворенням твердих відкладень у форсунках, забитими фільтрами й відмовами насосів високого тиску;

– як добрий розчинник може вимити бруд, який осів у баку та трубопроводах до його застосування. Необхідно у перші місяці користування біодизелем періодично контролювати стан паливних фільтрів;

– виробництво й зберігання біодизельного палива пов’язане з проблемами, оскільки воно зберігає свої властивості всього 3 місяці, після чого розкладається.

Висновки і рекомендації

Автомобільним бензином Е5 можна заправляти будь-який автомобіль, бензинами Е7 і Е10 – будь-які автомобілі віком до 10 років, однак карбюраторні двигуни потребують його регулювання й що старіше двигун, то більше проблем. Тож обираючи бензин будьте уважні, адже на деяких АЗС є бензини Е40, А-95Е Преміум+, Gepard95, Innovative E95 та ін. Якщо першим, який містить 30 – 40% біоетанолу, заправляти автомобіль можна лише за умови, що його виробник допускає використання такого палива, то стосовно інших – з’ясувати лише за назвою вміст у них біоетанолу не можна. У такому разі радше попросити на АЗС паспорт якості бензину, і впевнитись у його відповідності вимогам стандартів та рекомендаціям виробника автомобіля.

Якщо автомобіль старше п’яти років, і протягом цього часу жодного разу не застосовували мийні адитиви, то перед використанням сумішевого палива слід промити паливну систему і бак, тому що  внаслідок забивання фільтра може вийти з ладу паливний насос, оскільки він працюватиме під навантаженням. Це краще зробити на СТО. Є другий варіант: через 2 – 3 дні замінити паливний фільтр, а також промити форсунки.

Наявність у спирті хімічно зв’язаного кисню потребує зменшення об’єму повітря, необхідного для згоряння палива, тому карбюраторні двигуни для роботи на такому паливі потребують більш тонкого і точного регулювання карбюратора. Не всі інжекторні двигуни можуть впоратися з автоматичним регулюванням паливної суміші.

Що стосується дизельного палива Євро з біодобавками, то на АЗС воно зустрічається значно рідше, ніж автомобільний бензин. Однак перед заправкою автомобіля дизельним паливом, ще раз варто познайомитись із рекомендаціями його виробника та з паспортом якості обраного палива.

Інформація для роздумів

Сьогодні в Україні не має жодного нормативно-правого акту, який би визначав: хто і коли має додавати біокомпоненти в палива та хто, коли і як контролюватиме якість отриманого сумішевого палива.

Крім того, на всіх підприємствах нафтозабезпечення зовсім немає можливості приймання, зберігання біодобавок і отримання сумішевих палив. Створення необхідної інфраструктури на нафтобазах, як свідчить практика інших країн, потребує значних коштів та не один рік для реалізації проектів.

Якщо у вас сучасний, тим паче новий автомобіль із двигуном, обладнаним прямим впорскуванням палива, краще утриматися від заправлення його вітчизняними паливами Євро, безпечніше обрати імпортне, відомих брендів.

ЗАЛИШТЕ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here