Одним із шляхів покращення матеріально-технічного забезпечення сільгоспвиробництва є відновлення Програми часткової компенсації вартості техніки та обладнання вітчизняного виробництва.
В цілому, робота Програми компенсації має позитивні результати й очевидно достойна продовження фінансування. Через слабке інформування у 2017 році (липень-листопад) було освоєно лише 134 млн грн, що становить 24% із 550 млн грн., передбачених бюджетом. А вже за період грудень 2017 – листопад 2018 року за даними Мінагрополітики на компенсацію придбаної вітчизняної сільськогосподарської техніки витрачено 912,9 млн грн., що складає 96.6% від запланованих бюджетом 945 млн грн. Найменшу активність участі у програмі демонстрували Закарпатська Чернівецька, Івано-Франківська та Волинська області. Найкраще скористалися перевагами програми у 2018 році аграрії Хмельницької (2783 од.), Одеська (1001 од.), Дніпропетровська (999 од.), Миколаївська та Запорізька області – підприємства кожної з них придбали понад 500 одиниць вітчизняної техніки. Лідерами по освоєних коштах стали: Вінницька (114,6 млн грн.), Одеська (68,3 млн грн) та Миколаївська (58,4 млн грн.) області.
На 2019 рік Держбюджетом України передбачено компенсацію вартості вітчизняної техніки у розмірі 25%, як раніше, плюс додаткові 15% для фермерських господарств. Для цього виділено 881,79 млн грн та 800 млн грн на розвиток фермерських господарств. Із цих 800 млн грн частина коштів може бути використана фермерськими господарствами на додаткову 15% компенсацію вартості техніки.
Вимоги для участі у програмі у 2019 році поки що відсутні. Але подання заявок заводів-виробників сільгосптехніки щодо включення до переліку подаються комісії з 1 листопада, то в 2019 році кардинальних змін відносно визначення критеріїв учасників чекати не доводиться.
На думку науковців Інституту аграрної економіки, критерії відбору учасників програми було б доцільно спростити. Так, рівень локалізації 60 % не повинен бути умовою участі в програмі. При сучасному низькому рівні якості виробництва техніки це буде відштовхувати потенційних покупців. У час глобалізації ринків високий рівень локалізації виробництва можливий лише за умови інвестиційної привабливості країни, легкості ведення бізнесу. Тому критерій “рівень локалізації” краще скасувати взагалі або зменшити до 20-30%.
Також серед критеріїв відбору виробників техніки досі значиться статус резидента, рівень заробітної плати, які значно зменшують перелік учасників, усувають від участі підприємства, що здійснюють ліцензійне виробництво та крупно вузлове складання якісної закордонної техніки, яка приваблює аграрні підприємства. Важливіше було б звертати увагу на виробництво та складання техніки та сплату податків і зборів на території України, а також наявність сервісного гарантійного та післягарантійного обслуговування.
Відсоток компенсації необхідно підняти до рівня не менше 40 % для всіх покупців, а не лише для фермерських господарств. Оскільки сільгосппідприємства віддають перевагу високотехнологічній, більш продуктивній, економічній закордонній техніці, 25-ти відсоткова компенсація не зможе в повній мірі зацікавити покупців та максимально підвищити попит на вітчизняну техніку на ринку.
Необхідно спрямувати часткову компенсацію вартості техніки й обладнання для агропромислового комплексу безпосередньо підприємствам вітчизняного сільгоспмашинобудування.
Таким чином можна спростити контроль за використанням коштів та підвищити попит на техніку з боку аграрних підприємств завдяки зацікавленості машинобудівних компаній в покращенні якості своєї продукції.
Враховуючи, що на 2019 рік бюджетом заплановано 881,7 млн грн на здешевлення сільгосптехніки, зерновозів та обладнання для виробництва біоетанолу, Програма має серйозну перспективу. Запровадження ж запропонованих змін дозволить суттєво підвищити її ефективність.
Фінансування програми часткової компенсації за сільськогосподарську техніку та обладнання вітчизняного виробництва сільгосптоваровиробникам у 2017 – 2018 роках за регіонами
№ з/п | Область | 2018 р.* | |||
Кількість техніки та обладнання | Частка в загальній кількості, % | Часткова компенсаці,тис. грн | Частка в загальній сумі, % | ||
1 | Вінницька | 1154 | 6,7 | 114 659,59 | 12,6 |
2 | Волинська | 203 | 1,2 | 11 426,06 | 1,3 |
3 | Дніпропетровська | 999 | 5,8 | 44 317,69 | 4,9 |
4 | Донецька | 408 | 2,4 | 23 085,33 | 2,5 |
5 | Житомирська | 379 | 2,2 | 33 014,78 | 3,6 |
6 | Закарпатська | 119 | 0,7 | 1 217,65 | 0,1 |
7 | Запорізька | 805 | 4,7 | 48 920,69 | 5,4 |
8 | Івано-Франківська | 75 | 0,4 | 5 147,39 | 0,6 |
9 | Київська | 433 | 2,5 | 34 734,56 | 3,8 |
10 | Кіровоградська | 709 | 4,1 | 37 700,64 | 4,1 |
11 | Луганська | 624 | 3,6 | 39 942,45 | 4,4 |
12 | Львівська | 232 | 1,4 | 13 687,02 | 1,5 |
13 | Миколаївська | 928 | 5,4 | 58 410,22 | 6,4 |
14 | Одеська | 1001 | 5,8 | 68 274,63 | 7,5 |
15 | Полтавська | 2230 | 13 | 44 181,80 | 4,8 |
16 | Рівненська | 256 | 1,5 | 15 816,01 | 1,7 |
17 | Сумська | 590 | 3,4 | 56 150,27 | 6,2 |
18 | Тернопільська | 443 | 2,6 | 35 431,08 | 3,9 |
19 | Харківська | 632 | 3,7 | 42 717,88 | 4,7 |
20 | Херсонська | 554 | 3,2 | 37 396,90 | 4,1 |
21 | Хмельницька | 2783 | 16,2 | 46 824,49 | 5,1 |
22 | Черкаська | 711 | 4,1 | 34 350,94 | 3,8 |
23 | Чернівецька | 125 | 0,7 | 8 149,56 | 0,9 |
24 | Чернігівська | 789 | 4,6 | 57 372,42 | 6,3 |
Разом | 17182 | 100 | 912 930,10 | 100 |
* грудень 2017 р. та січень-листопад 2018 р
Розраховано за даними Мінагрополітики
Крім цього, покупцям не потрібно буде сплачувати 100% вартості техніки відразу, а вивільнені кошти можна спрямувати на інші цілі, що знову ж таки сприятиме росту попиту на техніку.
Виробники ж мають спрямовувати не менше половини прибутку, отриманого від продажу техніки за Програмою компенсації, виключно на науково-технічні та конструкторські розробки, впровадження прогресивних технологій та організацію ліцензійного виробництва.
Науковий співробітник
відділу інвестиційного
та матеріально-технічного
забезпечення ННЦ “Інститут
аграрної економіки”, к.е.н.
Навроцький Я.Ф.