Спроможність експорту за кордон зменшилася до 0,5 тонн зерна в місяць, через що Україна вже втратила $1,5 млрд.
Про це виданню Forbes розповів перший заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Тарас Висоцький.
«Насамперед хочу запевнити, що Україна зможе себе прогодувати в повній мірі. Ми маємо запасів для українців не на один рік. Ми почали активну посівну кампанію. У нас немає дефіциту за жодною з продовольчих позицій. Держава розпочала викуп в аграріїв зерна та інших запасів за кошти державного бюджету. Продовольчої продукції в нас значно більше, ніж ми зможемо спожити – це все не має псуватися, коли інші держави світу переживають кризу, а деякі – голод, а нам потрібна валютна виручка для підтримки своєї економіки», – зазначив Тарас Висоцький.
За його словами, раніше Україна вивозила до 5 млн тонн сільськогосподарської продукції у місяць через порти Одеси та Миколаєва. Але у зв’язку з ситуацією, яка склалася, зараз це неможливо, що дуже блокує експорт. Наразі спроможність поставок за кордон впала до 0,5 тонн зерна в місяць, через що наша держава втратила уже $1,5 млрд.
Як розповів перший заступник Міністра, в Україні є три способи для експорту – це порти Дунаю, залізниця та автошляхи. Але з кожним із них є свої проблеми.
На дунайські порти припадає приблизно 30% експорту. Вони мають обмежену спроможність, оскільки немає достатньої кількості барж, причалів та терміналів. Раніше Україна практично не користувалася цим способом експорту своєї продукції, тому в ці потужності ніхто не інвестував.
«Із залізничним сполученням, яким можна відправити близько 70% продукції, також є проблеми. Раніше європейська залізниця не використовувалася активно для перевезення зернових. В Україні та росії, як відомо, різна ширина колій та рухомий склад. Тому потрібно шукати європейські зерновози, перевантажувати продукцію у вагони вузькоколійки. У Європі така практика не поширена, а тому є брак і локомотивів, і тяг, і перевалочних пунктів із терміналами. Наразі ми активно працюємо з європейськими партнерами над цим питанням, адже інакше експортні залишки, які є на наших складах, ми можемо експортувати три роки», – розповів Висоцький.
Зараз щоденно залізницею відправляється до 30 тис. тонн вітчизняної зернової продукції.
«Тим не менше, наразі спільно з нашими партнерами ми робимо все, щоб процеси експортних перевозок продукції були інтенсифіковані. Як світовий лідер продовольства ми відповідаємо не тільки за себе. Через розв’язану росією війну десятки країн опиняться не на межі, а в епіцентрі голоду. Генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш уже констатував, що увесь світ стоїть напередодні краху всієї глобальної продовольчої системи. Працюємо, щоб цього не допустити», – підсумував Тарас Висоцький.