Українська зернова асоціація вважає за доречне впровадження додаткових вільних економічних зон у пунктах перевантаження зерна.
Дану пропозицію викладено у листі президента УЗА Миколи Горбачьова до міністра економіки України Юлії Свириденко, пише АПК-Інформ.
У листі відзначається, що у зв’язку з військовою агресією російської федерації та російською блокадою морських портів Азовського і Чорного морів українські зерновики вимушені експортувати зернові й олійні культури через наземні шляхи сполучення з європейськими країнами з подальшим перевантаженням в європейських портах Балтійського та Чорного морів.
Зокрема, наразі є технічні можливості на широкій колії заїжджати до румунського Галаца та декількох інших станцій Румунії, Польщі, Словаччини й Угорщини. Відповідно, в цих пунктах є можливість перевантажувати зерно на європейську вузьку залізничну колію, на автотранспорт чи перевантажувати на судна р. Дунай.
Але ці пункти перевантаження наразі не належать до вільної економічної зони на кшталт портів Константи чи Ґданська. Відсутність такої зони змушує українських аграріїв сплачувати додаткове мито та податки в умовах проведення імпортних операцій.
«Враховуючи вищезазначене, просимо врахувати поточну ситуацію на ринку зерна та звернутися до відповідних міністерств і відомств країн-сусідів із проханням створення вільних економічних зон у відповідних пунктах переходу кордону для подальшого транзиту та реалізації на експорт», – йдеться в документі.
УЗА також направила листа на адресу голови Національного банку України Костянтина Шевченка, в якому вказується, що на даний час для експорту до Румунії, Польщі та інших країн із доставкою до порту призначення чи на завод українському резиденту необхідно сплатити компанії-експедитору за послуги з перевезення в іноземній валюті.
Проте наразі Національним банком України встановлено обмеження на придбання валюти. Фактично такі обмеження є стримуючим фактором можливостей експорту сільськогосподарської продукції на зовнішні ринки та наповнення бюджету під посівну й інші потреби.
«З урахуванням вищезазначеного, просимо ініціювати питання скасування відповідного обмеження щодо купівлі валюти для потреб зовнішньоторговельного контракту та контракту з іноземним перевізником з метою транспортування продукції експедитором територією інших країн», – підкреслюється у листі.