Український ринок тракторів середнього класу потужності

0

Володимир Сінько, інженер-механік, Вікторія Опалко, ст. викладач, Руслан Шатров, канд. техн. наук, доцент, НУБіП, Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)

Альтернативи трактору поки що немає. Пов’язано це з використанням на виконанні переважної більшості різноманітних агротехнічних операцій не самохідних агрегатів, а причіпних та начіпних робочих машин, які потрібно приводити в дію. Джерелом енергії при цьому є трактор.

На сьогоднішній день трактор є і найближчим часом залишатиметься основним енергетичним засобом у сільському господарстві. Різноманітність тракторів на ринку аграрної техніки вражає не лише кількістю марок, серій, моделей та модифікацій, але й тими новітніми розробками і вдосконаленнями, що знаходять своє втілення у конструкціях тракторів.

В Україні великим попитом користуються трактори середнього класу потужності (діапазон від 140 до 320 к.с.), адже для агрегатування та приводу в дію переважної більшості сільськогосподарських машин потрібні енергетичні засоби саме такої потужності. Тож розглянемо трактори середнього класу потужності від провідних світових виробників, які можуть зацікавити вітчизняних аграріїв.

CLAAS

Трактори ARION серії 600С фірми CLAAS зорієнтовані на виконання всього комплексу робіт від обробітку ґрунту і до збирання врожаю. В тракторах цієї компанії гармонійно поєднані інноваційні технічні рішення, великий та багатий досвід, а також побажання користувачів.

Як свідчить практика, великий попит мають трактори потужністю в межах 130 – 170 к.с. Саме до такого класу належать трактори фірми CLAAS ARION 600С моделей 620С, 630С та 640С із потужністю двигунів 140, 155 та 170 к.с. відповідно.

Усі моделі тракторів ARION 600С укомплектовані 6-циліндровими дизельними двигунами з робочим об’ємом 6,8 л, системою примусового нагнітання повітря у циліндри та системою впорскування палива Common Rail, яка точно дозує потрібну кількість палива та постійно підтримує низьку його витрату.

За роботи додаткової системи Power-Management максимальна потужність двигунів може збільшитися на 25 к.с. Висока тягова потужність відчувається навіть за низьких обертів колінчастого вала. А завдяки великому (до 30%) приросту крутного моменту в тракторів ARION є резерв підвищення потужності.

Потужна автоматична коробка передач QUADRISHIFT, із 4 групами по 4 передачі у кожній, забезпечує 16 передач переднього і 16 заднього ходу, та підбирає оптимальне зусилля для кожного виду робіт. Зручні інтервали передавальних чисел дають змогу виконувати значну частину робіт не перемикаючи групу.

Режим сповільненого ходу тракторів ARION 600С із 32-ма передачами та мінімальною швидкістю 0,14 км/год ідеальні для виконання специфічних робіт, наприклад у тваринництві. Максимальна ж швидкість становить 40 км/год.

ВВП тракторів ARION 600С мають 4 швидкості обертання – 540/540ЕКО, а також 1000/1000ЕКО. Також є можливість перемикати ВВП за допомогою багатодискової муфти з електронним керуванням.

Зручна та міцна задня навіска тракторів ARION 600С витримує максимальне навантаження вагою 6900 кг, а гідравлічний насос розвиває продуктивність 98 л/хв. Система керування задньою навіскою ТСЕ 15 Т заснована на системі ЕНR фірми Bosch. Задня зона навішування агрегатів сконструйована абсолютно ергономічно. Фронтальна навіска, оснащена повністю вмонтованими складними важелями, у поєднанні з ВВП значно розширює можливості використання тракторів ARION 600С.

Massey Ferguson

В Україні мають підвищений попит трактори Massey Ferguson серії MF7600. Їх виготовляють у декількох варіантах модифікацій у діапазоні потужності двигунів від 150 до 255 к.с.

Усі трактори серії MF7600 оснащені 6-циліндровими дизельними двигунами AGCO Power Stage 2 з робочим об’ємом 6,6 та 7,4 л та паливною системою Common Rail, що дає можливість розвивати велику потужність і крутний момент у широкому діапазоні швидкостей. Усі двигуни мають турбонагнітач та систему проміжного охолодження повітря. Максимальний крутний момент двигуна для різних моделей становить від 660 до 1050 Н*м за частоти обертів колінчастого вала 1500 об./хв.

Один із найважливіших компонентів будь-якого трактора MF7600, на який рідко звертають увагу – це його удосконалена трансмісія Dyna 6, яка забезпечує 24 переднього і 24 передачі заднього ходу та автоматично змінює передачі залежно від навантаження. Це дає змогу оптимально використовувати потужність за будь-яких умов роботи. Перемикання передач здійснюється без вимикання педалі зчеплення.

Закрита гідравлічна система з центральним розподілом навантаження має максимальну вантажопідйомність до 9,3 т. Система оснащена насосом, який розвиває продуктивність до 150 л/хв та створює тиск до 20 МПа. Механізм 3-точкової навіски обладнаний елементами керування на обох крилах задніх коліс, двома поплавковими телескопічними стабілізаторами і золотниковими клапанами зі з’єднувальними муфтами.

Система підвіски кабіни тракторів MF7600 забезпечує повний комфорт під час руху. Для цього використана 2-позиційна повітряна система. За допомогою перемикача можна обрати одну з двох можливих установок параметрів підвіски, що забезпечує плавність руху. Ця система (якою може керувати оператор) ефективно стабілізує положення кабіни та поліпшує характеристики руху.

Зручно розміщені перемикачі, вимірювальні прилади та органи керування згруповані за призначенням. Усі елементи керування трактором, вмонтовано на підлокітнику, який переміщується разом із сидінням, і таким чином елементи керування завжди перебувають під рукою.

John Deere

На українському ринку компанія John Deere представляє нову лінійку тракторів серії 6М середнього класу потужності моделей 6155М, 6175М та 6195М, на яких встановлені 6-циліндрові двигуни об’ємом 6,8 л. Двигуни всіх тракторів серії 6М мають 35% запас крутного моменту. Паливну економічність двигунів забезпечує система точного дозування і впорскування палива під високим тиском.

Три останні цифри у позначенні моделі вказують на номінальну потужність двигуна трактора в кінських силах за частоти обертів колінчастого вала 2100 об./хв.

Однією з характерних особливостей тракторів серії 6М є міцна повнорамна конструкція, завдяки чому досягається вища вантажопідйомність без збільшення маси тракторів. Рама є основою трактора, на яку встановлено двигун, та до якої кріпляться елементи трансмісії, ходової частини, робочого обладнання й кабіна.

Двигун тракторів серії 6М не є несучим елементом. Він кріпиться до рами за допомогою віброізолювальних пристроїв. Тож зниження вібрації досягається за допомогою підсиленого демпфера коливань, який встановлено на карданному валу, що з’єднує маховик із корпусом муфти зчеплення. Така технологія дає змогу знизити навантаження на блок двигуна, а також зменшити передачу шуму та вібрацій на інші складові трактора.

Для тракторів серії 6М розроблені декілька варіантів трансмісій. Найпопулярнішими в Україні є два варіанти трансмісії – PowrQuad PLUS та AutoQuad PLUS. У кожній трансмісії для більш плавного перемикання передач під час роботи в полі або в якості навантажувача використовують систему зчеплення з декількома мокрими дисками PermaClutch 2.

Трансмісія PowrQuad PLUS частково підтримує технологію PowerShift. Крім того, вона має функцію розщеплення для перемикання діапазону без використання педалі зчеплення. Діапазони можна перемикати простим натисканням кнопки розщеплення на важелі перемикання трансмісії.

Трансмісія AutoQuad PLUS має функцію, яка доповняє PowrQuad PLUS, тобто автоматичне перемикання чотирьох передач відбувається залежно від частоти обертів колінчастого вала двигуна та навантаження. У разі, коли потрібен надто сповільнений хід, трактори серії 6M опційно обладнують ходозменшувачем.

Робочим обладнанням тракторів серії 6М є гідравлічна система PFC та 3-швидкісний вал відбору потужності – 540/540E/1000, який перемикається механічно. Насос гідравлічної системи має продуктивність 114 л/хв. Максимальна вантажопідйомність задньої навіски становить 8100 кг для моделі 6155М та 8500 кг для 6175М і 6195М.

CASE ІН

На українському ринку компанія CASE ІН пропонує нову серію тракторів Puma, чотири моделі яких прекрасно вписуються як у технології польових робіт, так і для тваринницьких ферм. Українських аграріїв найбільше цікавлять трактори Puma 155, обладнані шестициліндровими 24-клапанними двигунами FPT NEF L-6/Tier III робочим об’ємом 6,7 л, які за частоти обертів колінчастого вала 2100 об./хв розвивають номінальну потужність 158 к.с. Застосування на кожному циліндрі 4-х клапанів дає змогу оптимізувати процес згоряння палива. Максимальна потужність цих двигунів – 193к.с.

Максимальний крутний момент двигуна досягається за частоти 1400 об./хв і становить 690 Н*м. Високий запас крутного моменту (до 40%) дає змогу долати тимчасові перевантаження, що можуть виникати під час виконання польових робіт.

У тракторів Puma 155 використовується оптимальна, з точки зору ефективності та зручності, коробка з напівсиловим перемикання передач під навантаженням Semi Powerschift™ із досить широким діапазоном передач. Для руху вперед існує 18 передач, а назад – 6.

Трансмісія тракторів Puma 155 оптимізована таким чином, щоб використати у повній мірі потужність двигуна. Пряма передача крутного моменту на вал відбору потужності, частота обертів якого становить 540 або 1000 об./хв підвищує ефективність роботи трактора зі знаряддями, що мають активні робочі органи.

Навісна система тракторів Puma 155 здатна досягати максимальне підйомне зусилля 6690 кг. У стандартній комплектації насос гідросистеми робочого обладнання змінної продуктивності з замкненим центром і датчиком може розвивати продуктивність 113 л/хв та створювати тиск 210 бар. Для гідроприводу машин та знарядь передбачено 3 пари гідравлічних виводів.

На тракторах Puma встановлена простора й тиха панорамна кабіна Surround Vision із чудовим круговим оглядом на 360 (площа скління становить 5,87 м2), створена таким чином, щоб максимально підвищити ефективність роботи оператора та зменшити стомлюючі навантаження, що негативно впливають на його працездатність. Рівень шуму на робочому місці у кабіні трактора – 69 дБА.

Органи керування трактором розміщені на правому регульованому багатофункціональному підлокітнику Multicontroller, який вирізняється ідеально продуманою ергономічністю. Всі функції трансмісії приводяться в дію за допомогою одного важеля, який керує електрогідравлічним реверсом, підвищенням та зниженням передач, а також стоянковими гальмами.

New Holland

Компанія New Holland виготовляє широку лінійку тракторів. Сьогодні вітчизняні аграрії дедалі частіше звертають свою увагу до тракторів серії Т7000, які виготовляються у чотирьох модифікаціях.

Трактори Т7000 оснащені 6-циліндровими дизельними двигунами NEF 6.7 робочим об’ємом 6728 см3 із турбонагнітанням та системою впорскування палива типу Common Rail, номінальна частота колінчастого вала яких становить 2200 об./хв. Модель Т7030 має найменшу потужність двигуна – 167 к.с, а у найпотужнішої Т7060 двигун розвиває 213 к.с. Завдяки застосуванню технології Power Boost (система форсованого нагнітання повітря) потужність двигуна можна збільшити до 240 к.с.

На тракторах серії Т7000 встановлена повністю автоматична трансмісія Active Power Command, яка дає змогу не переривати потік потужності під час перемикання передач у всьому діапазоні швидкостей. Трансмісія має 18 передач переднього і 6 передач заднього ходу. Максимальна швидкість тракторів серії Т7000 становить 40 км/год, а мінімальна – 225 м/год. Система перемикання швидкостей IntellSchift автоматично добирає оптимальну передачу для поточних значень швидкості, навантаження на трансмісію та температуру оливи в її гідравлічному тракті.

Універсальності в експлуатації тракторам Т7000 додають гідравлічна система, ВВП та навісна система. Продуктивність стандартного насоса гідравлічної системи становить 120 л/хв, а опійного MegaFlow – 150 л/хв. Вантажопідйомність задньої навісної системи становить 8647 кг, а передньої навіски у стандартній комплектації – 3620 кг.

У тракторів серії Т7000 передбачено 4 режими роботи ВВП – 540 та 540 ЕКО, а також 1000 і 1000 ЕКО. Також на тракторах є автоматична система плавного вмикання ВВП.

У разі потреби (наприклад під час виконання польових робіт із просапними культурами тощо) може змінюватися колія тракторів. Зокрема, для передніх коліс вона може бути у межах 1538 – 2260 мм, а для задніх – 1530 – 2230 мм.

Просторою, комфортною і зручною є кабіна типу Outstanding Horizon тракторів Т7000, яка облаштована відповідно до останніх вимог. Робоче місце оператора просторе, з чудовою оглядовістю. Кабіна також обладнана системою кондиціювання та підігріву повітря.

Fendt

Серія тракторів 700 Vario – одна з найпопулярніших у великій лінійці Fendt. Їх виготовляють у шести модифікаціях із номінальною потужність двигунів від 128 до 220 к.с.

Джерелом потужності тракторів 700 Vario є 6-циліндровий дизельний двигун Deutz із робочим об’ємом 6,1 л. Чотири клапани на циліндр та використання системи впорскування Common Rail дають змогу досягти максимальної потужності від 145 до 240 к.с. Двигуни надають тракторам високу динамічність, ефективність та максимальну економічність.

Встановлена на тракторах серії 700 Vario оригінальна безступінчаста коробка передач забезпечує стабільну швидкість руху в діапазоні від 0,02 до 50 км/год та високий коефіцієнт корисної дії силової передачі. Завдяки системі керування трактором TMS, яку тепер серійно встановлюють на Fendt 700 Vario, трактори завжди працюють у оптимальному економному режимі.

Гідравлічна система тракторів серії 700 Vario виконана за сучасною схемою регулювання продуктивності відповідно до навантаження. Продуктивність серійного насоса гідросистеми становить 109 л/хв. Опційно можуть встановлювати насоси з продуктивністю 152 та 193 хв. Контури гідросистем коробки передач та робочого обладнання виконані окремо, що запобігає перемішуванню й засміченню оливи.

Електрогідравлічний механізм задньої навіски має вантажопідйомність 10360 кг. Швидкість підйому чи опускання навіски підтримується постійною, незалежно від того, якою є вага знаряддя. Вантажопідйомність передньої навіски – 4418 кг.

Трактори серії 700 Vario обладнані 4-швидкісним заднім ВВП (540/540Е та 1000/1000Е) та фронтальним ВВП, швидкість якого становить 1000 об./хв. Керування переднім та заднім ВВП здійснюється за допомогою клавіш, розташованих на багатофункціональному підлокітнику. У задній частині трактора є зовнішні кнопки керування заднім ВВП.

Триточкова пневматична підвіска кабіни, яка спирається на пружні пневмоелементи спереду та позаду, є найкомфортнішою серед усіх подібних систем, і у комбінації з підвіскою переднього моста та підвіскою сидіння забезпечує максимальну плавність ходу.