Рослинне молоко та м’ясо з пробірки, зміна клімату та кінець епохи традиційного агробізнесу – питання, які вирішать подальшу долю аграрного підприємництва.
12 березня в UNIT.City асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» спільно з агенцією UCABevent проведуть конференцію «Quo vadis, АГРО?» — захід, що об’єднає агровиробників, представників ресурсних та сервісних компаній для обговорення вектору розвитку українського агробізнесу в новому десятилітті. В рамках підготовки до конференції, один зі спікерів, Станіслав Луцкович, директор West Mills, руйнує міфи про м’ясо рослинного походження та розказує більше про вихід бренду на український ринок.
Кореспондент: Розкажіть, будь ласка, історію стартапу Beyond Meat
Станіслав Луцкевич: Історія стартапу Beyond Meat розпочалася ще у 2009 р. Ідея створення рослинного м’яса належить американському біотехнологу Ітану Брауну. Сільське господарство було своєрідним хобі для його батьків, тому Ітан майже кожні вихідні проводив на молочній фермі. Саме цей досвід і змусив його стати вегетаріанцем.
Досліджуючи тему зеленої енергетики та різних факторів, що впливають на довкілля, Ітан зрозумів, що худоба завдає більшої шкоди клімату ніж інші чинники. Так виникла думка створити альтернативу тваринного м’яса. Він зібрав команду з 40 вчених і спільно з ними придумав спосіб виробництва м’яса тільки з рослинних інгредієнтів.
Кор.: Які саме ринки завоював бренд?
С. Л.: Beyond Meat вже давно завоював ринок США – рослинне м’ясо зараз можна купити в понад 53 тис. роздрібних точок по всій Америці. У Європі продукт з’явився лише у 2018, а в Україну рослинне м’ясо потрапило у грудні 2019. Про завоювання нашого ринку краще за мене зможе сказати кількість наших партнерів по всій Україні. Наприклад, нині готові страви з Beyond Meat можна скуштувати в понад 70 ресторанах українських міст, а для домашнього приготування продукт доступний у понад 50 точках продажу.
Кор.: «Рослинне м’ясо» – дань моді чи реальність нашого часу?
С. Л.: Скажімо, це той випадок, коли модна тенденція переходить у повсякденність та стає реальністю. Експерти прогнозують, що до 2100 року розведення худоби стане застарілою, варварської та нездоровою практикою, від якої людство почне відмовлятися вже в середині XXI століття. В Америці за останні п’ять років попит на веганські продукти виріс на 257%, 31% американців практикують дні без м’яса з міркувань здоров’я, а 66% заявляють, що відчувають себе здоровішими, виключивши з раціону червоне м’ясо.
Україна – дуже прогресивна країна, у якої є потенціал для розвитку будь-якої екологічної ініціативи. Разом з цим в українців зростає й інтерес до питань особистого здоров’я, тим більше, якщо це смачно і корисно. У той час, як в Україні виробництво м’яса з кожним роком збільшується, ми готові запропонувати гідну йому альтернативу.
Кор.: «Рослинне м’ясо» позиціонують як екологічніше та менш шкідливе для здоров’я людини. Чи ці твердження вірні? Якщо так, то чому?
С. Л.: Головна ідея продукту та компанії – етичне споживання, тобто придбання товарів вироблених з мінімальною шкодою для планети в цілому. У вересні 2018 р., компанія Beyond Meat опублікувала звіт витрачених на виробництво ресурсів. Для виробництва рослинних бургерів використовується на 99% менше води, на 93% менше угідь, на 90% зменшуються викиди парникових газів і витрачається на 46% менше енергії, ніж за виробництва м’ясних бургерів.
Крім того, міжнародна агенція з дослідження раку вже давно виявила канцерогенний вплив вживання червоного м’яса та м’ясної продукції тваринного походження. А Beyond Meat – це хороший спосіб дати людям смак, який вони люблять – в нашому випадку, соковиті смачні гамбургери й сосиски – без негативних наслідків для тварин і здоров’я людей. У Beyond Meat немає ГМО, глютену, холестерину, сої, антибіотиків, гормонів і паразитів.
Кор.: У чому відмінність «м’яса» Beyond Meat? За рахунок чого котлети мають смак наближений до справжнього м’яса?
С. Л.: Основними компонентами Beyond Meat – є ізолят горохового білка, вода, ріпакова олія прямого віджиму, незначна кількість солі, оцту, крохмалю, дріжджового екстракту. Червоний колір котлеті надає буряковий сік. Такий склад на 100% підходить веганам. В одній котлеті цілих
20 грамів білка, це навіть більше, ніж в котлеті зі звичайного м’яса.
Наш протеїн – горох, бурий рис, соняшник та квасоля. Наші жири – масло какао, кокосова, соняшникова та ріпакова олія. Наші мінерали – кальцій, залізо, натрій та хлор (харчова сіль). Наші вуглеводи – картопляний крохмаль, а наші ароматизатори та барвники – екстракт бурякового соку та екстракт яблука. Також у виготовленні продукту використовують неактивні дріжджі. Це допомагає надати потрібний “м’ясний” смак, залишаючи продукт повністю придатним для вегетаріанців.
Кор.: Як продукція потрапляє до столу українця?
С. Л.: Після виготовлення продукт фасують, герметично запаковують, обов’язково заморожують та експортують до України відповідно всім вимогам зберігання. Отримуючи поставку в Україні, ми завжди ретельно її перевіряємо та відправляємо на склад і вже звідти продукцію постачають до харчових закладів та роздрібних точок продажу.
Кор.: Які перешкоди виникають під час ведення бізнесу в Україні? Чи були труднощі з виходом на ринок цієї продукції та як ви адаптуєтесь до українських ринкових умов?
С. Л.: Перешкод не було. Оскільки на ринку України немає прямих конкурентів Beyond Meat, то і суттєвих складнощів не виникало. Навпаки, продукт новий, цікавий та перспективний, а це тільки допомагає в його просуванні.
Кор.: Як боретесь зі скептиками та затятими м’ясоїдами?
С. Л.: Ми з ними не боремося. Достатньо тільки спробувати страву з м’ясом рослинного походження і всі питанні зникнуть самі по собі. Ми впевнені в якості Beyond Meat. Крім того, у нього повірили такі визначні особистості, як Леонардо Ді Капріо, Білл Гейтс, співзасновник Twitter Біз Стоун, та й що там казати, коли у Beyond Meat інвестував, навіть, екс-СЕО McDonald’s Дон Томпсон.
Звісно, який раціон обрати – м’ясний чи рослинний – це особиста справа кожної людини. Ми не змушуємо та не закликаємо людей відмовитися від вживання м’яса. Ми лише пропонуємо їм смак улюблених страв, але зі значно меншою шкодою для навколишнього середовища.
Кор.: Які перспективи у виробництва синтезованих продуктів?
С. Л.: На мою думку, майбутнє за виробництвом синтезованих продуктів. Хочемо ми того, чи ні, ставимося до новинок біотехнології позитивно, байдуже чи негативно, але прогрес не стоїть на місці.
Щороку чисельність населення Землі зростає і ми маємо заощаджувати природні ресурси.
Звісно, є багато скептиків, які заперечують всі новинки індустрії, побоюючись “штучності” та шкоди для свого здоров’я. Але гадаю, що цей міф скоро буде розвінчаний. Створений в лабораторії – не значить шкідливий чи “пластиковий”. Для виготовлення якісного продукту можна використовувати виключно рослинні інгредієнти, без шкідливих домішок, ГМО, чи якихось інших сумнівних сполук. Beyond Meat – чудове тому підтвердження.
Кор.: Чи плануєте збільшувати асортимент продукції, представленої в Україні? Яка подальша стратегія присутності на ринку?
С. Л.: Сьогодні Beyond Meat пропонує бургерні котлети, фарш (подібний яловичому), курячі стріпси та ковбаски для хотдогів. У недалекому майбутньому стартап обіцяє створити стейки (з прожилками!), бекон й іншу м’ясну продукцію виключно з корисних рослинних інгредієнтів. В Україні ж поки доступні тільки бургерні котлети та ковбаски, але ми працюємо над прискоренням розширення асортименту.
Кор.: «Рослинна» котлета майже в десять разів дорожча ніж звичайна. Чому це так та які передумови здешевлення продукту?
С. Л.: Поки що всі виробничі потужності знаходяться в Америці. Така вартість зумовлена двома ключовими факторами: логістика та технологією виробництва.
Процес розщеплення інгредієнтів на молекули та “збирання” їх назад є дуже трудомістким. Щоб опанувати цю технологію знадобився не один рік і команда з 40 вчених. Ймовірно, найближчими роками виробничі потужності з’являться у Європі. Це значно спростить логістику, відповідно і зменшить вартість продукту для кінцевого споживача.
Кор.: Який, на вашу думку, основний секрет успіху компанії?
С. Л.: Як на мене, Beyond Meat – гарний спосіб прогодувати нашу планету. Компанія створює «білок майбутнього», який ідеально замінює протеїни тваринного походження. Ми націлені на поліпшення здоров’я людей, позитивний вплив на зміну клімату, збереження природних ресурсів і повагу до тварин. Враховуючи позитивну тенденцію до здорового способу життя, відповідального ставлення до свого щоденного раціону та піклування про навколишнє середовище – Beyond Meat – справжній герой нашого часу.
Реєструйтеся на конференцію «Quo vadis, АГРО?» вже сьогодні, а 12 березня особисто поспілкуйтеся зі Станіславом Луцковичем в UNIT. City (м. Київ, вул. Дорогожицька, 3).
Деталі:
38 (44) 298 00 91
Знижка 20% з промокодом AGROEXPERT_QUO!