Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Україна)
Трансмісія е23 – новітня розробка в родині трансмісій компанії John Deere, яка задовольняє будь-які вимоги користувачів. Трансмісія е23 поєднує у собі продуктивність механічної та легкість використання AutoPow/Infinitely Variable Transmission (IV).
За словами представників компанії «Джон Дір Україна», середній річний наробіток на трактор у сегменті 300–400 к.с. для умов України становить приблизно 1500 мотогодин, і цей наробіток, головним чином, напрацьовується під час виконання важких польових робіт. Тому найкращим варіантом для таких умов експлуатації буде використання трансмісії PowerShift. На ринку України 300-сильні трактори різних брендів представлені двома типами трансмісій – безступінчастою та PowerShift. Трансмісія PowerShift коштує дешевше за безступінчасту, здебільшого має вдвічі більший ресурс роботи, значно дешевша у ремонті і передає більшу потужність від двигуна на тяговий крюк. До недоліків PowerShift можна віднести те, що паливна економічність роботи трактора значною мірою залежить від рівня майстерності оператора, а також – потреба перемикати передачі в ручному режимі.
Саме для усунення цих недоліків було розроблено нову трансмісію – е23. Це одна із трьох опцій трансмісій для тракторів John Deere 8R. Трансмісія е23 – результат 50-річної кропіткої роботи провідних фахівців та розвитку технології PowerShift 16х4 та AutoPower/IVT компанії John Deere. Завдяки численним автоматичним функціям трансмісія е23 інтуїтивно зрозуміла й проста в управлінні незалежно від рівня кваліфікації оператора. Трансмісія е23 – це трансмісія PowerShift, яка має 23 передачі переднього та 11 заднього ходу, а також велику кількість опцій для оптимізації робочих характеристик та продуктивності відповідно до конкретних виробничих умов, що сприяє скороченню витрат на експлуатацію техніки.
Принцип роботи
Керування трансмісією е23 здійснюється відповідно до того самого логічного ланцюжка, що і трансмісією IVT. Це означає, що оператор може встановлювати бажану швидкість шляхом переміщення важеля перемикання передач вперед або за допомогою коліщатка, як у трансмісії IVT. У пам’яті управління можна зберігати дві різноманітні швидкості для переднього і заднього ходу, після чого просто натиснути кнопки 1 та 2, а трансмісія е23 виконуватиме решту сама. Efficiency Manager досягатиме бажаної швидкості із мінімальними витратами потужності, обираючи найвищу передачу за мінімально можливих обертів колінчастого вала двигуна.
Трансмісія е23 може працювати у трьох різних режимах:
- повністю автоматичний;
- режим користувача;
- ручний.
Повністю автоматичний режим орієнтований на швидкість під час виконання робіт. Оператор задає бажану швидкість, а Efficiency Manager перемикається на підвищену чи понижену передачу для підтримання цієї швидкості. Налаштування повністю автоматичного режиму для забезпечення оптимальної роботи трансмісії встановлюють ще на заводі. Єдині налаштування, які слід відрегулювати оператору, – це швидкості F1/F2 та максимальна швидкість переднього та заднього ходу. Для частоти обертів колінчастого вала двигуна можна встановлювати бажаний максимум.
Режим користувача також зорієнтований на швидкість і функціонує як повністю автоматичний, задіявши використання функції Efficiency Manager. Різниця між автоматичним та режимом користувача полягає у тому, що в останньому оператор має змогу програмувати роботу трансмісії відповідно до налаштувань, необхідних для вала відбору потужності (ВВП), навіски, СКК та очікуваного навантаження для виконання різноманітних робіт, а також встановлює мінімальну частоту колінчастого вала двигуна – 900 об./хв. Ця функція називається «Еко».
У ручному режимі трансмісія е23 працює як стандартна PowerShift, позаяк оператор трактора обирає передачу сам. Перемикання передач у ручному режимі здійснюється шляхом переміщення важеля перемикання передач вперед або назад для переходу на підвищену чи понижену передачу. Можна також обрати функцію «Еко».
Переваги трансмісії е23:
– 23 передачі із рівномірним підвищенням швидкості руху, що дає змогу обрати оптимальну передачу для виконання робіт будь-якої складності;
– уперше модель трактора John Deere 8370R із номінальною потужністю двигуна 370 к.с. завдяки наявності трансмісії е23 може бути обладнана трансмісією PowerShift. Більшість виробників представляють на ринку України трактори із номінальною потужністю 370 к.с. винятково з безступінчастою трансмісією;
– ідеальна відповідність передачі виробничим умовам робить трансмісію е23 більш універсальною порівняно з будь-якою трансмісією PowerShift і дає змогу економити паливо;
– завдяки автоматичному зчепленню не потрібно щоразу натискати на педаль керування зчепленням для зупинки трактора;
– функція Efficiency Manager дає змогу автоматично обирати потрібну передачу за мінімальної частоти колінчастого вала для підтримання встановленої швидкості руху;
– трансмісія е23 на тракторах 8R дає змогу підвищити тягове зусилля трактора на 3% порівняно з трансмісією IVT.
Органи керування
Трансмісію е23 постачають із реверсом з правого або лівого боку трактора. Основні налаштування і регулювання трансмісії виконують за допомогою важеля перемикання із вмонтованим коліщатком. Додаткові налаштування обирають на сенсорному дисплеї 4100/4600 CommandCenter.
Можливості
Трансмісія е23 – потенційні можливості для підвищення продуктивності, завдяки чому зростатиме рентабельність виробництва.
Efficiency Manager («Менеджер ефективності») – автоматично здійснює перехід на підвищену або понижену передачу, і регулює оберти колінчастого вала двигуна для підтримання встановленої оператором швидкості. Efficiency Manager завжди обирає оптимальні передачу й оберти колінчастого вала, необхідні для підтримання заданої швидкості руху.
Під час виконання польових робіт, які не потребують підтримання постійної швидкості двигуна, наприклад культивація чи сівба, трансмісія е23 автоматично змінює частоту обертів колінчастого вала залежно від навантаження на трактор. Зокрема, якщо навантаження на агрегат зменшується, то трансмісія е23 автоматично переходить на найближчу вищу передачу, зменшуючи водночас частоту обертів колінчастого вала двигуна. Ця функція керування двигуном якнайкраще оптимізує його роботу залежно від навантаження, суттєво зменшує витрату палива та спрацювання двигуна.
Максимальна швидкість за понижених обертів колінчастого вала двигуна: для зміни робочої швидкості використовують лише перші 20 передач. А передачі 21 – 23 – призначені для зниження частоти обертів двигуна за підтримання максимальної швидкості та економії палива. Завдяки трансмісії е23 максимальна робоча швидкість – 42 км/год – досягається за частоти обертів колінчастого вала двигуна 1480 об./хв. Переважну більшість польових робіт виконують зі швидкістю агрегату до 16 км/год. У трансмісії е23 використовується 14 передач із рівномірним збільшенням швидкості від 2,3 до 16 км/год, завдяки чому забезпечується ідеальне співвідношення робочої швидкості до умов роботи й оптимальних обертів двигуна, що зумовлює економію палива.
Використання функції «Еко» для режиму користувача і механічного режиму: оператор може задати два різноманітних значення мінімальних обертів двигуна для виконання транспортних та польових операцій. Це дає змогу двигуну зменшити частоту обертів колінчастого вала до мінімально можливих, і водночас підтримувати необхідну продуктивність. Завдяки трансмісії е23 мінімальна частота обертів колінчастого вала двигуна може становити 900 об./хв.