Україна збільшила обсяги експорту заморожених овочів

0

У листопаді 2019 року експорт заморожених овочів збільшився на 31% у порівнянні з тим же місяцем минулого року й на 52% в порівнянні з жовтнем та досяг 1,5 тис. тонн.

Як повідомляють аналітики EastFruit, за серпень – листопад 2019 року Україна експортувала 4,0 тис. тонн заморожених овочів. Це на 14% більше ніж за аналогічний період попереднього сезону.

Сума виручки від продажів за кордон  склала $ 4,9 млн.

Експорт зростав на тлі несприятливої світової кон’юнктури – через різке зміцнення національної валюти почала тиснути Польща, яка пропонувала дешевші овочі.

Під час конференції «Овочі та фрукти України 2019. Експортний прорив», українські виробники заморожених овочів скаржилися на дефіцит сировини для переробки в цьому сезоні. Відповідно до їхніх слів, було складно закрити всі контракти, тому що овочівники воліли продавати продукцію на свіжому ринку, де ціни були вище.

Головною сировиною для заморозчиків овочів є: капуста брокколі, цвітна капуста, солодкий перець, зелений горошок і цукрова кукурудза.

В останні роки в Україні активно розвивалося виробництво замороженої цибулі для експорту в Євросоюз. У минулому сезоні деякі підприємства по заморожуванню імпортували цибулю з Казахстану, Узбекистану і Таджикистану, щоб очистити, заморозити та експортувати її. Майже всі підприємства чистять цибулю вручну.

Головною відмінністю реалізації овочів для потреб заморозки від реалізації на свіжий ринок є можливість продажу більших обсягів продукції. Особливо це стосується брокколі, цвітної капусти, цукрової кукурудзи й зеленого горошку. Тобто орієнтація виробництва на заморозку дає можливість вирощувати овочі в промислових масштабах. Однак ціна реалізації буде нижчою в порівнянні зі свіжим ринком. Для заморозчика краще зафіксувати ціну на сировину до початку її вирощування, врахувавши фіксовану маржинальність виробника. Адже ціни на заморожені овочі не підлягають таким значним коливанням, як ціни на свіжу продукцію. Це може бути перевагою, бо, починаючи сезон, фермер, може приблизно прорахувати суму очікуваного прибутку і спланувати розвиток.

Недоліками цього бізнесу є погодні ризики та можлива відмова заморозчика від зобов’язань за контрактом, що також іноді трапляється. Причиною цього може бути низька ринкова ціна, за яку купується продукт на спотовому ринку, або погіршення фінансового стану замовника.

Тим не менш, такий бізнес має хороші перспективи. Наприклад, щорічно Польща експортує заморожених овочів на суму понад $ 350 млн або близько 500 тис. тонн в натуральному вимірі, включаючи картоплю фрі. А світовим лідером в цій категорії є Бельгія, що продає на експорт понад 1,3 млн. тонн заморожених овочів і картоплі. Серед найбільших експортерів заморожених овочей є також Китай, Іспанія і вже згадана Польща.

За матеріалом UkraineFood.org