Віктор Марченко, канд. техн. наук, Agroexpert (Німеччина-Україна)
Тривалий шлях від першої машини і до світового визнання
На сьогодні у будь-якій країні немає аграрія, який би займаючись вирощуванням цукрових буряків не знав бурякозбиральної техніки ROPA. Але так було не завжди. Історія цієї видатної техніки розпочалася у 1972 році, коли 25-річний фермер із Нижньої Баварії Герман Пайтнер, у невеличкому селищі Зіттельсдорф, на подвір’ї батьківської ферми сконструював свій перший самохідний бурякозбиральний комбайн. Допомагали йому друзі, а особливо батьки, які підтримували прагнення сина до конструювання, адже у Германа не було технічної освіти. Свою першу машину він виготовив, головним чином, із бувших у використанні деталей, і навіть з тих, що досить часто знаходив у металоломі. Та лише деталі його машини були старими, а його ідеї були новими.
Як молодого ідеаліста, без освіти та практичного досвіду, його не сприймали всерйоз, і мало хто вірив, що Герман зможе виготовити діючий агрегат. Роботи над першим комбайном тривали близько 10 місяців, і ось настав час виводити машину на бурякове поле. За словами очевидців, психологічна напруга у той день була такою, що її можна порівняти з напругою на мисі Канаверал у штаті Флорида під час запуску першої космічної ракети. Ситуацію нагнітали скептики, які стверджували, що ця машина не зможе зібрати навіть одного гектара.
Те, що ентузіазм та наполегливість молодого мрійника приведуть до великого успіху, у той час ніхто навіть не підозрював. Яке було здивування всіх очевидців, коли комбайн успішно запрацював. Сміливість Германа Пайтнера була за правом визнана, а його диво-машина вже у перший рік зібрала цукрові корені на площі майже 100 га. Це кардинально змінило ставлення до його винаходу, настрої скептиків стали зовсім іншими, а новина про шестирядний самохідний комбайн швидко поширилася Німеччиною. У 1974 році знайшлись охочі придбати у нього декілька таких машин, і Герман із партнером відважилися організувати дрібносерійне виготовлення бурякозбиральних комбайнів.
Так тривало до 1986 року, коли була створена машинобудівна фірма ROPA Fahrzeug und Maschinenbau GmbH, а Герман Пайтнер із новим завзяттям розпочав конструювати просту та надійну версію свого комбайна. А вже наступного року холдинг Südzucker запропонував доопрацювати й викупити машину для очищення та навантаження цукрових коренів. Так ROPA отримала ексклюзивну ліцензію на виробництво і продаж навантажувачів, відомих під маркою Maus.
Усі наступні роки фірма розвивалася та розширювалася, створювалися та вдосконалювалися нові моделі бурякозбиральної техніки Tiger, Panther та Maus, а останнім часом компанія розширила свій асортимент, додавши виробництво картоплезбиральних комбайнів типу Keiler.
Новий виробничий комплекс
Компанія ROPA відкрила новий широкомасштабний багатопрофільний виробничий цех площею 27 тис. м² із ультрасучасною технологією підготовки деталей до фарбування та камерою порошкового фарбування, які відповідають останнім вимогам екологічних та технологічних стандартів. Нині загальна площа підприємства становить 17 га. Загальна вартість нового цеху – 30 млн євро.
У новому виробничому цеху фарбувальний центр із дробоструминною установкою для очищення деталей займає площу 12 тис. м². Для кращої адгезії фарби деталі перед фарбуванням обробляють стальним дробом, завдяки чому видаляється ржавчина та окалина і утворюється шорстка поверхня, що сприяє кращому утриманню фарби на поверхні.
Системи порошкового покриття деталей передбачають застосування екологічних порошкових фарб, що не містять розчинників і не виділяють шкідливих речовин. Завдяки ліпшому контакту із поверхнею та великій товщині шарів (60 – 120 мкм) порошкові фарби після запікання мають вищу стійкість до механічних пошкоджень та кращий антикорозійний захист порівняно з технологією фарбування зануренням або розпиленням фарби стисненим повітрям. Для запікання та кристалізації фарби деталі на одну годину поміщають у піч, температура якої становить 200°C.
Основним джерелом тепла на виробництві є біогазові установки потужністю 550 кВт, субстратом якої є здебільшого цукрові буряки. Для запікання фарби та опалення у зимовий період встановлено 12 печей, які працюють на подрібнених відходах деревини. Номінальна потужність кожної печі – 200 кВт. Крім цього, у якості відновлювального джерела енергії застосовані сонячні батареї, установлені на даху будівлі.
На 15 тис. м² нового цеху розташовані чотири лінії, на яких складають бурякозбиральні комбайни Panther і Tiger, навантажувачі Maus та картоплезбиральні комбайни Keiler. З обох боків виробничих ліній відбувається складання гичкоприбирачів, копачів, кабін, гідравліки тощо, що дало змогу значно зменшити відстані транспортування комплектуючих та деталей, і таким чином оптимізувати логістику.
Із самого початку планування цеху головний акцент був на зручність і комфорт роботи персоналу. Саме тому приміщення мають чудову звукоізоляцію, оптимальне як природне, так і штучне освітлення та підігрів підлоги.
Демонстрація новинок ROPA
Гості Міжнародної прес-конференції були у захваті не лише від щойно спорудженого ультрасучасного виробничого комплексу, але й від тих технічних новинок, якими час від часу всіх нас «балують» конструктори ROPA. До речі, робоче місце власника компанії Германа Пайтнера розташоване саме у конструкторському бюро. Мабуть цим і пояснюється надзвичайна ефективність роботи цієї структурної одиниці компанії. Тож стисло про всі новинки.
Tiger 5 – це новий стандарт екстра-класу серед 3-вісних комбайнів, бункер якого має об’єм 43 м³. На машинах встановлені вдосконалені 6-, 8- та 9-рядні PR2h копачі з міжряддям 45, 50 та 56 см.
Tiger 5 оснащений 6-циліндровим рядним двигуном Mercedes Benz робочим об’ємом 15,6 л потужністю 626 к.с. Завдяки новому безступеневому приводу максимальний крутний момент 2900 Н*м ефективно передається на трансмісію та привід робочих органів.
Для ефективного передавання потужності на Tiger 5 встановлено безступінчасту коробку передач, яка є спільною розробкою компаній ROPA, Omsi та Bosch-Rexroth. Коробка передач складається із трьох гідромоторів і розміщена між моторним відсіком та третьою віссю.
У робочому режимі швидкість Tiger 5 обмежується 18 км/год, а за переїздів вона може становити від 0 до 40 км/год при економічних 1195 об./хв без переключання та переривання тягового зусилля. Завдяки розміщеним прямолінійно карданним валам пряма передача потужності відбувається одночасно на всі три вісі. Для зупинки комбайна передбачені дискові гальма, які працюють у олив’яній ванні. Натисканням лише однієї кнопки відбувається перехід із транспортного у робочий режим, а весь процес розкладання проходить у два рази швидше, ніж раніше.
Спеціально для Tiger 5 розроблена нова гідравлічна підвіска шасі, завдяки якій за допомогою шести гідроциліндрів та датчиків під час роботи на схилах до 10% вирівнюється весь комбайн, перебуваючи у горизонтальному положенні. Водночас копач самостійно копіює поверхню поля.
Усіх гостей зацікавив новий двовісний бурякозбиральний комбайн Panther. Інновації, втілені у цих машинах, торкнулися всіх систем та механізмів: від двигуна та системи контролю глибини копання до вивантажувального транспортера, кабіни та керування комбайном. У сумі, інновації, втілені у Panther, збільшують продуктивність, поліпшують економічність збирання коренів, зменшують витрати та створюють комфорт оператору.
У комбайнах Panther поєднані вдалі рішення останніх технічних інновацій. Автоматичне вирівнювання навантаження на колеса, поперечна стабілізація на схилах, подовжений вивантажувальний транспортер, автоматика для швидкого переведення із транспортного положення у робоче та багато іншого – все це притаманне комбайнам Panther. Інтелектуальний концепт керування R-Concept у новій R-кабіні робить ці машини неперевершеними серед усього ряду двовісних бурякових комбайнів.
Із новим Maus 5 компанія ROPA довела своє лідерство у виробництві очисників-навантажувачів цукрових буряків. Численні технічні рішення та нові функції були застосовані на базі добре відомого та випробуваного euro-Maus 4.
Надійна, шириною 10,2 м, приймальна система складається з 18 очищувальних вальців із нанесеним на них твердим покриттям. Залежно від потреб, інтенсивність очищення коренів регулюється з кабіни оператора за довжиною та інтенсивністю. Спеціально розроблений Германом Пайтнером противажний рукав разом із паливним баком, який висовується на 9 м вбік і до 4 м вгору, забезпечує максимальну стійкість за будь-якої (до 15 м) довжини перевантаження. У транспортному положенні ширина навантажувача не перевищує 3 м.
Двигун Maus 5 потужністю 354 к.с. працює під час навантаження у автоматичному режимі з меншою частотою обертів, а також забезпечує достатній запас потужності за екстремальних умов. Електронна фіксація даних, контроль витрати пального, клімат-контроль, камера заднього виду, система центрального змащування – все це є у стандартній комплектації Maus 5.
Компанія ROPA вперше представила додаток ROPA аpp як інтерфейс між машиною та інформаційним світом за допомогою мобільного телефону, планшета або ПК. За допомогою ROPA аpp оператор машини може отримати у режимі реального часу доступ до бази даних за допомогою Wi-Fi, проаналізувати їх і відправити електронною поштою. У найближчому майбутньому керівник матиме доступ до контролю роботи машини, а сервісна служба повністю її діагностуватиме.
У якості новинок компанія ROPA представила причіпні картоплезбиральні комбайни – однорядний Keiler 1 із бункером на 6 т та дворядний Keiler 2 із 8-тонним бункером. Усі транспортери як сепарувальні, так і бадилля мають повністю гідравлічний привід та розташовану праворуч підкопувальну частину. Заслуговує уваги повністю автоматичне регулювання частоти обертів усіх очисних елементів. Незалежно від числа обертів ВВП трактора (450 – 1000 об/хв) усі рухомі елементи підтримують оптимальну швидкість – суттєва перевага, порівняно з традиційною концепцією приводу, позаяк оберти двигуна можуть знижуватися, що сприяє зменшенню витрати пального до декількох літрів на годину.
Захист ґрунту та стійкість машини також враховані у Keiler 2. Телескопічна вісь із великими радіальними шинами має ширину 3 м у транспортному положенні та розсовується до 3,5 м у робочому під час роботи на схилах, що значно поліпшує стійкість машини та безпеку персоналу, який знаходиться навколо сортувального столу.