У Києві відбулася XII Всеукраїнська конференція з міжнародною участю «Молочний бізнес-України -2019», під час якої проаналізували стан молочної галузі в цілому й можливі шляхи її розвитку.
Голова ради директорів Спілки молочних підприємств України Вадим Чагаровський зазначив, що протягом останніх 28 років в Україні відбувається падіння виробництва молока. У цьому році воно стало особливо помітним через збільшення виробництва та кількості поголів’я корів у господарствах у 2017-2018 рр. Статистика показує, що за результатами перших 10 місяців поточного року Україна вже недоотримала 400 тис тонн молока. При цьому вперше в поточному році виробництво молока в нашій країні впало нижче рівня 10 млн тонн.
Крім того, фахівець пояснив, що не потрібно виходити на експорт із сирим молоком, адже це є, так званий, біржовий товар. Тому українська молочна галузь має забути про його продажі на зовнішніх ринках. В іншому, молочники будуть акумулювати збитки через те, що волотильність цін на біржові товари дуже висока.
«Тут, як кажуть, можна вгадати, або програти. І в якийсь певний період молочники можуть акумулювати певні прибутки, але в більшості випадків – це будуть збитки», – прокоментував пан Вадим.
У своєму виступі він також зупинився на балансі виробництва та споживання молока за підсумками 2018 року:
«Ми бачимо, що в цей період агропідприємствами було вироблено 2,76 млн тонн, з яких на переробку надійшло 2,72 млн тонн. Населенням вироблено 7,33 млн тонн, а на переробку надійшло 1 млн тонн. Питання, яке має з’явитися: куди ділася решта 6 млн тонн молока? Я відповім: їх просто не має. Тому сподіватись, що в нас є якийсь резерв серед наших потенційних ресурсів не варто».
Голова ради директорів розповів і про те, як українські виробники відчували себе на молочному ринку протягом 9 місяців поточного року. Він зазначив, що загалом відбулося зниження виробництва майже на 3,6%.
«Але в окремих категоріях ринку зниження не відбулося. Зокрема, це такі категорії як «Молоко питне», «Кисломолочні продукти». Збільшення виробництва відбулося у категорії «Вершки» при тому, що виробництво вершкового масла було знижено. Також не було зафіксоване зниження у виробництві кисломолочного сиру.
Дивлячись на ці цифри варто задати питання: чи відбулося зниження ринку споживання? Як фахівець галузі можу стверджувати, що ні. Адже те, що ми недобрали власним виробництвом було компенсоване імпортом і фальсифікованими продуктами», – прокоментував Вадим Чагаровський.
У цілому, за словами фахівця, на фоні загального зниження виробництва молока та молокопродуктів в Україні є окремі компанії, що його збільшили.
«Це говорить про те, що такі компанії добре розуміються в ситуації на ринку і їх дії спрямовані на збільшення виробництва. Наприклад, до таких компаній можна віднести «Галичину», що продемонструвала темпи зростання виробництва за звітний період на рівні 31% в порівнянні з 2018 роком. Ми бачимо, що протягом останніх двох років ця компанія вкладає значні кошти у рекламу, зміну дизайну упаковки тощо. Річ в тім, що там з’явилася команда молодих менеджерів, що пройшла кризу і зробила відповідні висновки з цього і сьогодні ми бачимо такий позитивний результат. Також його мають такі компанії як «Лакталіс» та «Данон», – повідомив експерт.
Окрім цього, він звернув увагу учасників конференції на те, що зниження споживання та виробництва продукції з незбираного молока в Україні не відбулося.
«Щодо вершкового масла, то це загалом менша категорія у виробництві, але і тут ринок споживання не зменшився. При цьому моніторинг, який ми провели говорить про те, що 40% масла на поличках наших магазинів – це фейки.
Ситуація з сиром та сирними продуктами відома всім: закритий ринок РФ та Білорусі для реекспорту сирного продукту до Росії. Але разом з тим і в цій категорії є компанії, що нарощують виробництво», – пояснив голова ради директорів Спілки молочних підприємств України.
Фахівець ринку стверджує, що для покращення ситуації галузі треба визначити пріоритетні напрямки її розвитку. Тут допоможе спеціальна стратегія на період до 2025 року, яка включатиме в себе зміну маркетингових стратегій з визначенням цільових експортних ринків – в країнах регіону MENA та в Китаї.
«Для успішного входження на ці ринки українським молочникам потрібно розпочати випуск нової лінійки продукції з фокусом на глибокій переробці сировини. Крім того, потрібно скасування митних обмежень для української молочки в країнах MENA та, врешті решт, створення держпрограми з просування української продукції на зовнішні ринки», – підсумував Вадим Чагаровський.
За матеріалом UkraineFood.org