Назар Охота, Agroexpert (Україна)
Десятий, ювілейний, конкурс «Кращий молодий агроном’22», організатором якого є журнал Agroexpert, попри всі складнощі, відбувся.
Про те, з якою метою було створено конкурс, скільки за весь час його існування було зареєстровано учасників, які партнери підтримували і досі підтримують КМА, детальніше поділилася Ольга Сидоренко, директорка ТОВ «Аграр Медієн Україна»:
– Промайнуло 10 років відтоді, як журнал Agroexpert започаткував національний конкурс «Кращий молодий агроном». Його метою було створення платформи, на якій молоді спеціалісти-аграрії змогли б випробувати свої фахові знання та проявити практичні навички. Протягом цих 10 років конкурс «Кращий молодий агроном» підтримувала чимала кількість компаній-партнерів, серед яких добре відомі – «Сингента», «Кортева», «РАЖТ Семенс Україна», «Байєр», технічна компанія «Амазоне-Україна», Французька федерація виробників насіння сорго та кукурудзи, компанії «Майбутнє будуємо разом», «КВС-УКРАЇНА», SAATBAU-PROBSTDORFER UKRAINE, Асоціація «Дунайська соя» і, звичайно, комунікаційна агроплатформа «СкаЖений агроном».
За всі ці роки загальна кількість учасників, які виявили бажання позмагатися у конкурсі за кращого, перевищила 1000 осіб. Щороку кращих переможців ми відзначали нагородами, такими як навчальні поїздки на європейські потужності компаній-партнерів. Наші переможці побували у різних куточках Європи, зокрема в Франції, Австрії, Німеччині. Також деякі переможці конкурсу отримали пропозиції від міжнародних роботодавців. Таким чином, журнал Agroexpert дав поштовх до кар’єрного росту конкурсантів КМА.
Конкурс КМА складався із теоретичної частини, яка містила велику кількість запитань для учасників, а вже згодом, коли нас почала підтримувати платформа «Скажений Агроном», засновником та модератором якої є Сергій Андрющенко, і запропонував зробити конкурс більш цікавішим та «вийти в поле». Відтоді було додано практичну частину під назвою «Польова БОРНЯ». Тож п’ять років тому, на одному із днів полів DLG, які проходили на Київщині, організатори зробили дослідну ділянку спеціально для «Польової БОРНІ», на якій висіяли безліч різноманітних культур. Учасникам практичних польових змагань завдання ставила комісія, до якої входили представники компаній-партнерів, тож все проходило доволі цікаво, практично й прозоро.
Життя іде і часи також швидко змінюються. Тож із запровадженням карантинних обмежень нам також довелося прийняти ці виклики й проводити практичну частину «Больової БОРНІ» у відеоформаті. А цьогоріч, завдячуючи платформі «СкаЖений агроном», нам вдалося провести практичну частину конкурсу в форматі онлайн. Тож, попри всі життєві перепони та завдяки спільним зусиллям журналу Agroexpert і компаній-партнерів, конкурс «Кращий молодий агроном» існує досі.
Про те, як проходив конкурс «Кращий молодий агроном’22» у період повномасштабного вторгнення, розповів головний редактор журналу Agroexpert, Геннадій Жолобецький:
– Початок 2022 року виявився надто тяжким як для нашої редакції, для учасників конкурсу КМА’22, так і загалом для українського народу. Але все ж ми вірили та віримо у нашу перемогу, й це надихало нас і надалі займатися цією корисною справою – тобто проводити конкурс, попри всі складнощі.
Реєстрація на конкурс тривала із лютого – до кінця травня. Торік на конкурс було подано близько 80 заяв від охочих змагатися за кращого, і близько половини з них взяли участь у теоретичній частині конкурсу КМА’22. Це дещо менше порівняно до 21-го року, адже тоді ми мали понад 100 зареєстрованих учасників. Проте, враховуючи всі обставини у нашій країні, це доволі високий показник зацікавленості серед молодих аграріїв.
Оскільки конкурс загальнонаціональний, то зареєстровані конкурсанти були з усіх куточків України. На диво, доволі активну участь у змаганні взяли учасники із прифронтових територій, зокрема Харківщини, Сумщини та ін. Деякі зареєстровані конкурсанти вже не вперше брали участь у змаганні, таким чином намагаючись вибороти звання кращого молодого агронома, і декому це навіть вдалося.
За традиціями, після закінчення терміну реєстрації, учасники отримували питання теоретичної частини, яка складалася із номінацій «Захист рослин», «Агрохімія та ґрунтознавство», «Селекція та насінництво», «Плодоовочівництво» та спеціальна номінація – «Соя». Але в минулому році ми вирішили не надто обтяжувати конкурсантів, оскільки велика кількість завдань припадала на період «гарячих» польових робіт, і це відбирало у них багато часу. Тому, щоб дещо спростити завдання теоретичної частини, ми запросили від учасників технологічні карти господарств, які мали містити технологічну та фінансову частини з таких культур, як озимий ріпак, соя, соняшник, кукурудза й озима пшениця.
Таке завдання нас дещо насторожувало, адже технологічна карта є внутрішнім документом у господарстві, тому не кожен агроном охоче поділиться нею. Але із 78 зареєстрованих, на диво, більше половини учасників досить позитивно на це відреагували і надали нам свої напрацювання. Також досить приємним було те, що окремі учасники вельми серйозно поставилися до цього завдання. Адже крім технологічної та фінансової частин також надали різні додатки, прораховані по кожній культурі прибутки, чистий дохід, рентабельність. Деякі учасники до своїх робіт додавали розповіді про те, як вони тоді працювали в умовах невизначеності й переймалися за долю України. Тому, враховуючи багато показників у теоретичному завданні, комісія конкурсу КМА’22 обрала чотири найкращих роботи, таким чином визначивши переможців теоретичної частини. Також ми не залишили поза увагою деякі роботи, що не ввійшли до числа найкращих, утім, також були досить цікавими.
Практична частина КМА’22 під назвою «Польова БОРНЯ» цьогоріч відбулася 28 жовтня в онлайн-режимі у соціальній мережі Facebook, на платформі «СкаЖений агроном», модератором якої є засновник – Сергій Андрющенко. Позмагатися у «Польовій БОРНІ» виявили бажання три переможці теоретичної частини, а також ті учасники, роботи яких були відзначені як найкращі, але не потрапили у фінал теоретичної частини. Тож всього виявилося п’ять учасників, які змагалися між собою. Попередньо, мастаки «СкаЖеного агронома», для учасників конкурсу приготували запитання на різні агрономічні тематики. Кожен учасник обирав по одному питанню у порядковому номері: від 1 до 10. Сергій Андрющенко зачитував запитання й учасники відразу в онлайн-режимі відповідали на них. Визначити переможця практичної частини «Польової БОРНІ» вдалося шляхом голосування у спільноті «СкаЖений агроном». Кожен учасник групи мав право віддати лише один голос за учасника конкурсу, який, на його думку, був найкращим. Усього протягом тижня у голосуванні за переможця взяло участь більше тисячі осіб.
Нагородження конкурсу теоретичної частини КМА’22 та практичної – «Больова БОРНЯ» відбулося 4 листопада також у Facebook-спільноті на комунікаційній платформі «СкаЖений агроном».
Переможцями теоретичної частини стали: Павло Циганенко – агроном-консультант компанії «Грейс Агро», м. Кропивницький; Сергій Рєзнік – асистент кафедри «Ґрунтознавства» Державного біотехнологічного університету, м. Харків; Микола П’ятачук (спеціальна номінація «Соя») – молодший агроном ТЗОВ СП «ГірСам», Волинська область, а номінацію «АгроЛеді» здобула Таїсія Колєснікова – помічниця агронома, ТОВ «Берримор Актив», Дніпропетровська область.
Переможцем «Польової БОРНІ» став Владислав Воронько, агроном одного із відділів ТОВ «Чиста криниця», Полтавська область. Владислав отримав найбільшу кількість голосів, і в якості нагородження здобув звання «Мастак» на «СкаЖеному агрономі».
Представники компаній-партнерів, які підтримували національний конкурс КМА’22, також охоче долучилися до привітань переможців.
Ігор Комнатний, виконавчий директор компанії «Заатбау Пробстдорфер Україна»:
– SAATBAU-PROBSTDORFER UKRAINE – це поєднання в Україні досвіду двох материнських, австрійських компаній, де селекціонери понад 70 років проводять дослідження на різних культурах. Ми є провідною компанією на ринку України з таких культур, як соя, ярі та озимі зернові колосові культури. Також компанія пропонує нішеві культури – гарбуз, люцерна, сидеральні й їхні травосумішки. Тобто ми можемо забезпечити аграріїв насінням будь-якої сівозміни, сформованої у господарстві. Нині це досить важливий показник, оскільки через важку економічну ситуацію багато господарств України переглядають свої сівозміни.
Ми вітаємо всіх учасників, які брали участь у конкурсі КМА’22. Навіть не важливо, якщо ви не перемогли, ваша участь у таких конкурсах означає те, що ви бажаєте рухатися вперед, здобувати нові знання. Адже на сьогодні, знання – це той базис, який дає змогу будь-кому підвищувати свою цінність на ринку праці, зокрема технологічну, фінансову та ін. Нам приємно, що конкурс «Кращий молодий агроном» щороку набуває дедалі більшої популярності.
Дар’я Передерій, менеджер з комунікації та розвитку бренду, відділ маркетингу та комунікацій, ТОВ «КВС-УКРАЇНА»:
– Ми особливо раді щорічно підтримувати конкурс «Кращий молодий агроном» від журналу Agroexpert, адже компанія приділяє велику увагу прийдешньому поколінню та намагається всіляко допомогти молодим фахівцям аграрної сфери. Компанія КВС дотримується сімейних традицій та піклується про розвиток аграрної науки, до якої, на нашу думку, має обов’язково долучатися талановита молодь. КВС – це одна з найбільших світових сімейних селекційних компаній із виробництва насіння цукрових буряків, зернових культур, кукурудзи та соняшнику. Тож молоді та амбітні спеціалісти мають працювати саме в таких компаніях, як КВС, що є носіями таких традицій. Свою селекційну діяльність компанія веде вже понад 165 років і щорічно від своїх продажів у власні наукові дослідження інвестує близько 19%. «КВС-УКРАЇНА» цьогоріч уперше експортувала гібридне насіння кукурудзи до країн ЄС. І ця програма впевнено набуває розвитку. Також для молодих агрономів компанія запустила перший подкаст, який досить цікавий та залучає багатьох учасників аграрного ринку, різних експертів тощо. Переглянути його повну версію можна на нашому YouTube-каналі «КВС-УКРАЇНА».
Щодо привітань учасників конкурсу КМА’22, перш за все ми віримо у розвиток України, її перемогу та злагоду й успіх прийдешніх поколінь. Для нас мислити поколіннями – означає зростати разом, разом із нашими колегами на ринку, разом із усіма аграріями та їхніми спадкоємцями. Адже лише так можна довести, що справа всього вашого життя має бути корисною, і її обов’язково слід передати наступному поколінню. Саме такі молоді спеціалісти є майбутньою надією аграрної галузі України, яка годувала й продовжує годувати світ. Хочеться побажати учасникам і всій іншій аграрній спільноті, щоб ви продовжували навчатися та йти вперед, незважаючи на жодні виклики.
Ірина Корчагіна, менеджер з маркетингу та комунікацій, Асоціація «Дунайська Соя»:
– Я неодмінно пишаюся тим, що конкурс «Кращий молодий агроном» продовжує свою діяльність, адже у ньому є частинка мого серця. Певною мірою я також зростала разом із конкурсом і командою Agroexpert та Україною в цілому.
Асоціація «Дунайська Соя» була створена 11 років тому і є неприбутковою організацією та майданчиком, який об’єднує гравців ринку європейської не ГМ-сої, опікуючись тим, щоб виробляти сталими способами не ГМ-сою європейського походження. Маючи власні стандарти сертифікації виробництва, переробки та всього ланцюга прослідковуваності доданої вартості, ми маємо чим гордитися. Адже за стандартами Асоціації «Дунайська Соя» у минулому році було сертифіковано 17,5% всього виробництва української сої. Коли, заходячи в європейські супермаркети, ми бачимо маркування на м’ясі «Дунайська Соя», розуміємо, що тварин годували українською соєю. Тож щемко та радісно від того, що Україна впевнено прямує на європейський ринок.
Також ми надзвичайно пишаємося тим, що є частиною активності конкурсу «Кращий молодий агроном» і раді, що журнал Agroexpert піддається на такі авантюрні позиції у конкурсі. Свого часу конкурс було доповнено номінацією «Соя» та «АгроЛеді», де ми змогли розширити спектр учасників. Ще три роки тому кільком переможцям ми організували поїздку, під час якої показали, як функціонує австрійське сільське господарство та стале виробництво сої. Також, окрім підтримки виробників сої і конкурсу КМА, Асоціація «Дунайська Соя» досить активно підтримує Україну на шляху до перемоги. Із початку повномасштабного вторгнення, як і всі українці, ми не могли залишитися осторонь, і разом із Міністерством продовольства та аграрної політики України запустили проєкт з організації українських національних стендів по всій Європі на найбільших ринкових майданчиках та виставках. І вже два сезони, як ми запустили Український національний стенд, на якому об’єднали представників українських компаній і допомогли відновити та налагодити контакти й також доклалися до відновлення зруйнованих логістичних ланцюгів. Також ми пишаємося ще однією активністю – це пілотний проєкт, який було запущено цьогоріч, та за яким наша організація компенсовувала 15% рахунку на купівлю оригінального насіння не ГМ-сої. Власне, такої підтримки потребують саме малі й середні за розмірами господарства України.
Тетяна Реналь, директорка ТОВ «РАЖТ Семенс Україна»:
– RAGT Semences є єдиною європейською мультинасіннєвою компанією, що веде селекцію 32 видів культур. Завдяки потужній селекції та багатству свого генетичного банку ми пропонуємо сорти і гібриди, що задовольняють 85% європейських фермерів головними видами культур. Компанія має 100-річну історію, зокрема 70 років веде селекцію рослин.
Компанія «РАЖТ Семенс Україна» щиро вітає переможців конкурсу «Кращий молодий агроном’22». У ці нелегкі часи ми маємо потужно працювати та розвивати агросектор України, інвестувати в економіку нашої держави, розвивати галузь і залучати нових молодих спеціалістів у агросферу. Дякуємо всім небайдужим учасникам – ви молоді, талановиті й за вами майбутнє. Все буде Україна!
Василь Мельникович, засновник компанії «Майбутнє Будуємо Разом», торгова марка «Добродій»:
ТОВ «Майбутнє Будуємо Разом» – українська науково-виробнича компанія, яка стабільно працює на ринку з 1992 року та є патроном комунікаційної платформи «СкаЖений агроном».
До команди компанії ввійшли висококваліфіковані фахівці аграрної сфери – доктори й кандидати наук, технологи та інші профільні спеціалісти, які невпинно працюють над розвитком рослинництва і виведенням вітчизняного агросектору на якісно новий, професійний рівень землеробства.
Так, завдяки постійним дослідженням, удосконаленням технологічних процесів та тісній співпраці з науковими інститутами, нам вдалося створити цілу лінійку якісних продуктів, об’єднаних під власною торговою маркою «Добродій».
Слід сказати, що наша продукція – це своєчасна доставка необхідних живильних матеріалів для с.-г. рослин, підтримка й захист у стресових випадках, які трапляються все частіше, а також спонукання культур до ще більш активного розвитку в сприятливих ситуаціях. На сьогоднішній день уже багато українських хліборобів змогли переконатися в цьому на своїх полях й залишилися вдячні.
Ми пишаємося нашою аграрною наукою і молодими учасниками конкурсу «Кращий молодий агроном», які, попри молодий вік, уже набули високої професійності та великих практичних знань. Своїми відповідями на запитання у «Польовій БОРНІ» всі учасники конкурсу продемонстрували рівень розуміння професії агронома та те, як потрібно реагувати на ті чи інші практичні завдання.
Після закінчення конкурсу всі переможці теоретичної та практичної частини були нагороджені цінними призами від компаній-партнерів.
Журнал Agroexpert висловлює щиру подяку компаніям-партнерам і комунікаційній платформі «СкаЖений агроном» за підтримку в конкурсі «Кращий молодий агроном’2022». Ми також вдячні всім учасникам, які зареєструвалися та взяли участь у конкурсному змаганні за звання кращого. Слава Україні! Героям слава!