18 вересня освітній проєкт «Агрокебети» спільно з асоціацією «Український клуб аграрного бізнесу» розпочали серію безкоштовних вебінарів для студентів та молодих агро спеціалістів із третього напрямку проєкту «АгрокебетиPRO: навчання, менторство, працевлаштування та підприємництво», який реалізується за сприяння Проєкту USAID «Економічна підтримка України».
Тема першої онлайн-зустрічі: «Крок перший: бізнес-план, згадати все». Своїм досвідом та фаховою думкою даній тематиці поділився старший менеджер департаменту корпоративних фінансів «Делойт» в Україні, Тарас Трохименко. Свою лекцію експерт розпочав із концептуальних основ складання бізнес-плану, його важливості та актуальності.
Бізнес план — це документ, який покликаний окреслити низку аспектів, що стосуються бізнесу, а саме:
- описує компанію, а також конкретний проєкт;
- вивчає плани та обґрунтовує їх досяжність;
- пояснює, яким чином реалізуватимуться плани;
- демонструє користувачеві бізнес-плану, що очікувані та поточні досягнення відповідають його вимогам.
Водночас бізнес-план виступає інструментом для продажу та переконання в інвестування, контролю та самоконтролю за виконанням задуманого, а також планування. За словами фахівця: «Складання хорошого бізнес-плану — непроста задача. Якщо ви впоралися з цим завданням — це яскравий індикатор вашого потенціалу та спроможності досягти успіху». Такий документ дає чітке розуміння вашої стартової точки, вектору розвитку, способів реалізації задуманого та конкретної прибутковості.
Загалом бізнес-план має дві основні функції. По-перше, за його допомогою можна оцінити якість менеджменту та бізнесу/проєкту, ризики інвестування та їх вигоди. По-друге, використання бізнес-плану допомагає переконатися, що плани реалізуються згідно очікувань, а сам проєкт має доступ до необхідних ресурсів та відповідає інвестиційній стратегії. У свою чергу до інвестиційних рішень можуть належати:
- вступ до бізнес-проєкту;
- намір про збільшення участі;
- намір залишатися в проєкті без збільшення участі;
- вихід з проєкту.
Особливості наповненн бізнес-плану
Розділ перший — резюме.
Це перший розділ, який пишеться останнім. У ньому в стислому вигляді (1-2 ст.) подаються ключові аспекти бізнес-плану, а саме:
- мета;
- ключові переваги компанії чи продукту — інгредієнт успіху вашого проєкту;
- коротка інформація про менеджмент;
- ключові фактори успіху;
- ключові показники: оцінка потреби в інвестиціях та їх окупність;
- стратегія виходу.
Розділ другий — компанія.
У даному розділі необхідно представити свою компанію чи проєкт. Важливо відповісти на запитання хто ви та які ваші сильні сторони. Також варто описати наступне:
- основні моменти створення компанії: коли, ким, де;
- ключові етапи розвитку та успіхи з підтвердженням цифрами;
- операційну структуру, особливості вашого існування;
- родзинки компанії: інтелектуальна власність, розробки, можливості виходу на цікаві для інвестора ринки;
- передумови виникнення бізнес-ідеї та бізнес-плану. Опишіть чому ви вважаєте свою ідею перспективною.
Розділ третій — продукти/послуги.
Це важливий етап бізнес-плану, адже від цього розділу в багатьох аспектах залежить лояльність та довіра інвесторів. Обов’язково розкрийте наступне:
- основні переваги продукту чи послуги;
- якщо продукт технологічний,тоді опишіть стадії життєвого циклу, перспективи розвитку та подальші дослідження;
- порівняйте свій продукт із конкурентними;
- яка сертифікація продукту потрібна для виходу на ринок, а яка вже зроблена;
- опишіть рентабельність та прибутковість.
Розділ четвертий — менеджмент та ключовий персонал.
Не менш важливою за проєкт є інформація про людей, які його реалізують. Важливо показати, що ключові особи мають достатній та релевантний досвід для реалізації продукту. Фахівець рекомендує бути чесним, якщо певних компетенцій у вашій команді не вистачає. Опишіть, яким чином ви збираєтеся залучати людей з необхідними навичками. Ще одна порада від Тараса Трохименка — подумати над системою винагород для менеджменту, яка заохочуватиме виконувати свою роботу якісно, а також спонукатиме залишитися в компанії після завершення проєкту.
Розділ п’ятий — ринок та маркетинг.
Основне завдання в рамках даного розділу — описати та довести, що на ринку існує попит на ваш продукт. Дайте інформацію про:
- цільовий сегмент ринку, його обсяги та перспективи;
- споживачів: хто та коли, де, як і чому купує такі продукти;
- конкурентів: ваші слабкі та сильні сторони у порівняння з ними;
- ціни та цінову політику;
- канали та умови продажу, рекламу, логістику;
- методи стимулювання продажів;
- прогнозовані обсяги продажів.
Розділ шостий — виробництво.
Даний розділ буде присвячений тому, що вам потрібно для того, щоб виробляти продукцію. Саме тому важливо розуміти технологічний процес створення товару, однак, не варто вдаватися до технічної та специфічної термінології. Запам’ятайте, фокус повинен залишатися бізнесовим. Вказуйте тільки те, що матиме вплив на економічні результати проєкту.
- опишіть основні стадії виробничого циклу;
- розкажіть що у вас вже є для виробництва та чого ви ще потребуєте;
- поділіться методами контролю якості продукції;
- поінформуйте про вашу забезпеченість трудовими та матеріальними ресурсами;
- представте ваші сукупні технологічні переваги над конкурентами.
Розділ сьомий — фінансовий план.
Інформація із розділу фінансового плану узагальнює всі попередні етапи та надає розрахунок всіх ключових показників. Також можна зробити декілька варіантів розрахунків, які залежатимуть від різних сценаріїв розвитку проєкту. Важливо демонструвати не тільки числові показники, але й надавати обґрунтування. До фінансової частини включіть інформацію про:
- основні етапи чи події проєкту;
- потреби в інвестиціях та джерелах фінансування: коли та скільки;
- плани виробництва та продажів;
- прогнозовану фінансову звітність;
- показники окупності;
- cценарний аналіз;
- обґрунтування припущень.
Розділ восьмий — ризики.
У цьому розділі варто описати проблеми, які можуть виникнути із реалізацією проєкту. Лектор рекомендує не уникати опису ризиків, якщо у вас немає на них стратегій вирішення. Також це може створити негативне враження про вас та вашу чесність в інвестора, який переглядатиме ваш бізнес-план і розумітиме, що існує певний ризик, але він не представлений у документі. Приділіть увагу:
- опису основних ризиків відповідно до розділів бізнес-плану;
- оцінці ймовірності їх здійснення та впливу на фінансові результати;
- шляхам запобігання ризиків та мінімазації наслідків їх реалізації.
Розмірковуючи над усіма розділами бізнес-плану, експерт зазначив, що найважливішим пунктом для інвестора є саме «Менеджмент та ключовий персонал». В свою чергу, найскладнішим для опису є розділ «ринок та маркетинг», який вимагає детального прогнозування та ретельного пропрацювання ідеї.
Бізнес-модель Canvas
Така бізнес-модель добре підійде для тих, у кого немає підприємницького досвіду та навиків створення бізнес-плану. Основна суть моделі полягає у викладі тезової інформації, яку можна представити у формі однієї таблиці. Для цього достатньо заповнити 9 пунктів із двох основних блоків.
Блок цінності, яку ви приносите ринку:
Пункт перший: споживацький сегмент. Опишіть портрет ключових сегментів споживачів, зокрема те як вони шукають товар та чим керуються при виборі.
Пункт другий: ціннісна пропозиція. Надайте інформацію про родзинку вашого продукту. Опишіть які проблеми він вирішує та які потреби задовольняє.
Пункт третій: надходження. Подумайте та опишіть за що вам будуть платити.
Пункт четвертий: канали збуту. Опишіть яким чином ви збираєтеся продавати свій продукт, як просуватимете його до споживача.
Пункт п’ятий: відносини зі споживачем. Відобразіть способи пошуку та подальшого утримання клієнта.
Блок ефективності:
Пункт шостий: ключові види діяльності. Подумайте про те, що необхідно робити для того, щоб забезпечити цінність пропозиції, продажі та відносини.
Пункт сьомий: ключові ресурси. Замисліться про те, хто вам потрібен, а також які матеріальні та інтелектуальні ресурси необхідні для того, щоб реалізувати шостий пункт — види діяльності.
Пункт восьмий: ключові партнери. Обміркуйте стратегічне партнерство, яке критично важливе для вашого бізнесу.
Пункт дев’ятий: витрати. Опишіть все, за що вам доведеться платити, зважаючи на вид діяльності та потреби в ресурсах.
Математика вдалого бізнес-плану: що потрібно рахувати
Навіть найкраща бізнес-ідея без розрахунків мало про що розповість інвестору. Саме тому важливо приділити час для здійснення ряду розрахунків: грошових потоків та показників ефективності проєкту.
До грошових потоків на власний капітал належить:
- операційна діяльність, тобто продаж та виробництво вашої продукції: доходи від покупців та іншої операційної діяльності, а також грошові виплати на сировину, матеріали, енергоресурси, оплату праці, відсотки, податок на прибуток та загальні виробничі та адміністративні витрати;
- інвестиційна діяльність: грошові надходження від продажу основних засобів та інвестиційних активів, а також видатки на придбання основних засобів та інвестиційних активів;
- фінансова діяльність: грошові надходження від власного (акціонерного) та позикового капіталу, а також грошові витрати на викуп акцій, погашення боргу та виплату дивідендів.
Також розраховується і грошовий потік на інвестований капітал, однак, в нього не включають фінансову діяльність та відсотки на кредит.
До показників ефективності належить:
- якісна оцінка: якість менеджменту та якість бізнес-проєкту;
- кількісна оцінка: грошові потоки, чиста приведена вартість, внутрішня норма дохідності, період окупності;
- аналіз альтернатив: чи є простіші шляхи для досягнення поставлених цілей та можливе краще використання цих ресурсів.
Який бізнес-план спрацює
Перше на що інвестори звертають увагу — якість менеджменту, а саме його чесність та компетентність.
Як проявити чесність менеджменту:
- ставтеся до бізнес-плану як до особистого плану дій, а не формальності;
- чесно розкривайте проблеми, слабкі сторони та ризики проєкту;
- уникайте необґрунтованого оптимізму в бізнес-плані.
Як проявити компетентність менеджменту:
- залучайте до розробки бізнес-плану ключових осіб;
- долучайте до проєкту осіб із релевантним досвідом та необхідними компетенціями;
- у вас повинні бути підприємницькі та лідерські здібності — це має бути помітно;
- ви повинні добре розбиратися у своєму бізнесі та ринку, а також бути обізнаним у своїх клієнтах та конкурентах;
- ви повинні розуміти інвестиційну стратегію партнерів/інвесторів, а також їх очікування від своїх вкладень;
- ваша взаємодія з партнерами/інвесторами повинна бути організованою;
- якість підготовленого вами бізнес-плану не повинна викликати сумнівів.
Наступний важливий пункт, на який точно звернуть увагу ваші партнери — якість бізнес-плану, а саме його презентабельність та достовірність.
Що варто врахувати для створення презентабельного бізнес-плану:
- розмір документу повинен бути максимально лаконічним, наскільки це можливо, але всеохоплюючим та по суті. Уникайте надмірних технічних деталей та термінів, а також жаргону;
- відображайте своє підприємницьке бачення;
- надавайте інформацію послідовно, систематично, логічно та доступно;
- застосовуйте засоби візуалізації: графіки, таблиці тощо;
- уникайте необґрунтованих показників, думок та цифр;
- бажано перед представленням інвесторам, віддати бізнес-план на критичний огляд незалежним фахівцям.
Що варто врахувати для створення достовірного бізнес-плану:
- використовуйте історичні та прогнозні показники, які підтверджені розрахунками та даними самої компанії, професійними асоціаціями, ринковими дослідженнями тощо;
- посилайтеся на джерела, які викликають довіру;
- подбайте про наявність усіх важливих аспектів, необхідних для оцінки проєкту;
- врахуйте, що ваші цілі повинні бути вимірюваними, що дозволить відстежувати їх досягнення.
Якщо хочеш дізнаватися більше про тренди розвитку ринку праці, затребуваних спеціалістів, а також закордонний досвід та успішні кейси в агросекторі, підписуйся на телеграм канал АгрокебетиPRO. Тут ти знайдеш більше інформації про актуальні вакансії, цікаві безкоштовні зустрічі, навчальні можливості та професійні поради від експертів галузі.
25 вересня запрошуємо тебе на наступну онлайн-зустріч із третього напряму проєкту «Агропідприємництво». Своїми знаннями ділитиметься підприємець, власник вертикальної сіті ферми у м. Вінниця, Микола Кислейко. Тема вебінару «Вертикальні ферми в Україні. Проблеми та можливості. Як побудувати бізнес методом проб та помилок», реєструйся за посиланням: https://bit.ly/agrokebetypro-agbusiness
Довідково:
Тарас Трохименко — сертифікований оцінювач бізнесу та матеріальних активів України з понад двадцятилітнім досвідом консультаційної діяльності у сфері корпоративних фінансів. Експерт спеціалізується на оцінці бізнесу та інтелектуальній власності, фінансовому моделюванню, реструктуризації заборгованостей, а також аналізі інвестиційних проєктів, зокрема підготовці бізнес-планів та технічно-економічних обґрунтувань.