Завдяки розблокуванню експорту через чорноморські морські порти українські фермери зможуть реалізувати свою продукцію, отримати за неї гроші та рівно через місяць – сіяти пшеницю.
Міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський в ефірі національного марафону «Єдині новини» прокоментував, як він оцінює та що означає Стамбульська угода про розблокування українських портів для вивезення зерна між Україною, Туреччиною та ООН.
«Це було критично важливо. Наші фермери отримували зараз, через блокування портів, як ніколи малі гроші, бо всі затрати йшли на логістику. Дуже дорого коштувало і коштує вивезення українського зерна до польських, балтійських, румунських та інших портів», – підкреслив Міністр.
Він додав, що ці маршрути і надалі будуть зберігатися і розвиватися, тому що нам тепер потрібно мати альтернативу напостійно.
Тепер завдяки розблокуванню портів українські фермери зможуть експортувати мільйони тонн урожаю, збір якого вже розпочався, щоб не було голоду. Вони отримають гроші і рівно через місяць матимуть змогу знову сіяти пшеницю, зазначив Микола Сольський.
За його словами, укладена угода – це результат значної роботи всіх, хто мав до неї відношення, – від керівництва країни до переговорників, зокрема військових і не тільки. І вона дасть сильний результат.
«Угода відбулася повністю на українських умовах – рівно так, як ми звільняли з військовими Чорне море та північ України», – наголосив Міністр.
Як розповів Міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, одночасно буде розблоковано три порти: «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний».
Під егідою ООН буде створено Спільний координаційний центр, до складу якого мають увійти представники Турецької Республіки, України, Організації Об’єднаних Націй та Російської Федерації, які надали гарантії щодо безпечного пересування суден, які братимуть участь у транспортуванні зерна та продуктів харчування з українських портів.
«Для дотримання домовленостей у Туреччині створять Інспекційні групи з числа представників усіх сторін, які будуть забезпечувати перевірку вантажів і персоналу, які прямують до українських портів або виходять з них. Інспеція буде проходити винятково в гаванях, на вході та виході Турецької протоки. Спільна інспекція убезпечить наші порти від входу “троянських конів” під виглядом цивільних суден», – пояснив Олександр Кубраков.
Він підкреслив, що діяльність та контроль в українських портах Одеса, Чорноморськ і Південний здійснюватиметься під владою та відповідальністю України. Тобто контроль над українськими портами повністю залишається за українською стороною. Рух жодних інших суден, окрім тих, які мають забезпечувати експорт зерна та пов’язаних з ним харчових продуктів не передбачається.
Документ діятиме протягом 120 днів із дня підписання і може бути продовжений на такий самий період, якщо одна зі сторін не повідомить про намір припинити його дію.