Верховна Рада у другому читанні ухвалила законопроєкт № 3774 щодо удосконалення механізму протидії рейдерству. У першому читанні цей законопроект було прийнято ще 15 квітня 2021 року.
Про це повідомляється на сайті парламенту.
Пояснюється, що Закон покликаний ліквідувати низку прогалин та недоліків, які перешкоджають належному захисту права власності, в тому числі на земельні ділянки, та корпоративних прав.
Документом закріплюється правило про те, що правочин про розірвання договору оренди (суборенди) землі сільськогосподарського призначення, за яким орендарем є юридична особа, проголошується за замовчуванням значним, тобто потребує попереднього рішення загальних зборів учасників про надання згоди на його укладення (крім випадку, якщо статутом юридичної особи прямо передбачено, що такий правочин не є значним). У разі ненадання згоди вищим органом юридичної особи такий правочин є нікчемним.
Також законом запроваджено:
- проведення окремих реєстраційний дій щодо фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб без втручання людини, в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг; така реєстраційна дія може бути оскаржена до суду або Міністерства юстиції України;
- удосконалену процедуру розгляду скарг у сфері державної реєстрації до Міністерства юстиції України. Зокрема: встановлено остаточний строк, протягом якого особа може звернутися зі скаргою; визначено правила обрахування строків подання скарги; розширено коло рішень, які можуть прийматися за результатами розгляду скарги; розширено підстави для прийняття рішення із залишення скарги без розгляду; передбачено можливість Міністерства юстиції об’єднувати розгляд декількох скарг;
- алгоритм дій державного реєстратора у разі виявлення ним факту використання його ідентифікатора доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
- можливість відкриття розділу Державного реєстру прав щодо земельної ділянки виключно за наявності відомостей про таку ділянку у Державному земельному кадастрі, а щодо новоствореного об’єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, – за наявності в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відомостей про такий об’єкт;
- перелік підстав, за наявності яких заява власника нерухомого майна про заборону вчинення реєстраціних дій щодо майна може бути не прийнята державним реєстратором.
Очікується, що внесені цим законом зміни до законодавства дозволять побороти протиправне заволодіння майном та корпоративними правами і сприятимуть захисту бізнесу, його активів як під час дії воєнного стану, так і в післявоєнному відновленні економіки.