П’єр Коадон: «Ти маєш говорити мовою клієнтів і колег»

0

Записала Ольга Сидоренко, Agroexpert (Україна)

Об’єднання світових агрохімічних титанів призвело до структурних і відповідно кадрових змін. Новим генеральним директором ТОВ «Сингента Україна» став П’єр Коадон – людина досвідчена, відкрита, з чудовим почуттям гумору. Певно, за мотивами його розповідей можна було б написати цілу книгу про розвиток агробізнесу в різних куточках світу. Тож знайомтеся…

Про освіту

У сім’ї були лікарі, не знаю, як і сам не став лікарем, напевно перефокусувався на турботу про рослини. З ними трохи простіше, ніж із людьми.

Вирішив займатися агрономією. Спочатку обрав напрям «Загальна біологія» в Університеті ім. Пола Сабат’є в Тулузі, потім зробив акцент на захисті рослин. Отримав диплом інженера з агрономії, спеціалізація «Захист рослин» у ENSA (Національна школа агрономії). Це було на початку 80-х.

Тоді це була не дуже популярна спеціальність, уже пізніше захист рослин став в Європі вельми актуальним. Аж до 90-х ми «сиділи у бур’янах». Фахівців просто не було. Відтоді почав розвиватися напрям захисту рослин. Саме тоді відбулися зміни у способах підтримки сільгоспвиробництва. Поки субсидії були на кілограм чи літр продукції, ми мали страшне перевиробництво, субсидії у розрахунку на гектар змінили ситуацію.

Перші гроші

Якщо не рахувати ті, що мені дарували родичі на Різдво, згадую як працював поштарем і за доставлені листи мені давали чайові й іноді навіть випивку (як прийнято в сільській місцевості). Мені було 19… Потім вантажив пакунки на пошті…

Працював на експериментальній каучукові плантації в Гані (Африка) після закінчення Школи агрономії. На той час у Франції служба в армії була обов’язковою, але науковцям зі ступенем можна було обрати альтернативний варіант по системі кооперації і поїхати в країну, що розвивається. Тож я із задоволенням пропрацював у Дослідному інституті вирощування гевеї.

Написав лише одного листа роботодавцям у 1985 р., щоб попросити роботу в ICI (Imperial Chemical Industry – майбутня «Сингента»). Це було 33 роки тому. Обіймав 12 різних позицій у 7 країнах. Починав у Тулузі, на півдні Франції, на польових випробуваннях ЗЗР для подальшої реєстрації. І закрутилося: працював у Парижі в головному офісі ICI, потім був Лондон – менеджер із розвитку бізнесу, далі лідером групи технічних менеджерів у Франції (це вже була Zeneca).

Що два роки змінював позиції. Потім був керівником із маркетингу та R&D (розвитку й досліджень). У 2001 р став першим у «Сингента» маркетологом. У 2003-му очолив представництво в Угорщині, далі понад чотири роки у Росії, потому керував 5,5 років представництвом «Сингента» у Китаї, врешті були Африка та Близький Схід і тепер – Україна.

П'єр Коадон: «Ти маєш говорити мовою клієнтів і колег»

Мовна географія

Володію багатьма мовами. Рідна французька, перфектна англійська, добра німецька, іспанська, російська, базовий рівень угорської та мандаринської.

Це не просто вивчення мови заради вивчення. Якщо ти не знаєш місцевої мови, то не зможеш нормально працювати з локальною командою і клієнтами. Тож навіть мінімум володіння мовою, який можна очікувати від іноземця, дуже допомагає.

Російська граматика – це жах. Це прекрасна мова, але для чого так складно. От у китайській, приміром, немає такої складної граматики.

Відкривають двері не лідерські якості, а те, як ти єднаєшся до культури країни. В Азії англійську не дуже сприймають.

Про Україну

Україна – ринок який зростає, як і китайський, і російський. А концентрація гравців тут дуже висока. Ти повинен бути дуже розумним, щоб перемогти у конкурентній боротьбі. В мене немає у кишені магічних трюків.

В Україні вже бував не один раз, маю доброго друга, який навіть шафером був на моєму весіллі.

Як на мене, українці дуже відкриті, часто посміхаються, менше жаліються на життя порівняно з жителями Західної Європи.

Сім’я

Маю двох синів та донечку. Через мою роботу почали мігрувати, коли діти були віком 10, 8 та 6 років. Коли з дружиною переїхали до Китаю, діти вже були в університетах. Тож їм не довелося відвідувати тамтешні школи.

Хобі

Люблю готувати, тому в кожній країні можу насолоджуватися продуктами з локальних ринків. Мені цікаво купувати не стандартні продукти з супермаркетів, які не мають обличчя, а вирощені з душею конкретним фермером.

В Україні спробував борщ. І хоча розумію, що це досить складна страва, планую приготувати його на Різдво. Бо це не просто смачно, комбінація продуктів, яскравий червоний колір страви просто неймовірний, плюс біла сметанка та зелень. Просто шедевр!

Про бізнес

Наша мета – запропонувати найкращі продукти. Тому ми говоримо про інновації, адже «Сингента» – це R&D-компанія у насінництві та ЗЗР. Генеричні продукти займають велику частку ринку, ми не можемо це ігнорувати. Ми також маємо пам’ятати про контрафакт. «Лівий» «айфон» не завдасть такої шкоди як підробний пестицид. У кращому випадку хімікати просто не спрацюють і фермер втратить врожай, але може бути й гірше. Тому ми працюємо і в цьому напрямі також.

Зовсім нещодавно ми відкрили в Україні Digital Innovation Lab (Лабораторію Цифрових Інновацій) – шосту в світі (перші п’ять у США, Китаї, Індії, Сінгапурі та Великій Британії). Диджиталізація – це глобальний тренд, який обіцяє спрощення управління господарством і підвищення прибутків фермерам.

Злиття і поглинання

Кількість гравців на аграрному ринку різко зменшується, ціни на сільгосппродукцію останнім часом вкрай низькі, а наш бізнес дуже залежить від них. Вартість досліджень та розвитку нових продуктів стабільно висока, але через низькі прибутки клієнтів підняти ціни на продукти неможливо. Щоб вистояти в таких умовах корпораціям доводиться зливатися. Як правило, цінові коливання на сільгосппродукцію циклічні, тож маємо надію, що найближчим часом вони виростуть. Наші китайські власники роблять фокус на розвиток бізнесу насіння на ринках Китаю, США. В Америці розвиваємо гібриди сої й кукурудзи. Для Китаю та України актуальні і соняшник, і кукурудза, враховуючи.

Сьогодні модне «біо», навіть для хімічних компаній. Звісно, хотілося б мати більше органічної продукції, та ігнорувати реальність неможливо. Лише органічним виробництвом населення планети, яке збільшується, не прогодуєш. До того ж органіки застосовують мідь та сірку, екстенсивними технологіями збільшують парниковий ефект.

План дій щодо поліпшення виробництва продуктів харчування  і збереження довкілля сформульовані у шістьох зобов’язаннях  нашого Good Growth Plan до 2020 року. Коли запитуєш на вулиці про варіанти, як прогодувати населення Землі, яке постійно збільшується люди відповідають, що то справа уряду. Але це не так. Агроіндустрія має консолідуватися і вирішувати ці проблеми також.

Завжди доводиться йти на компроміси. Не буває здійснення всіх бажань чи вимог одразу. У рослинництві, як і в звичайному житті, ти маєш обирати 2 характеристики із 3-х. Так і тут: резистентність до посухи плюс висока урожайність, але без добрив не обійтися.

Створити ідеальний гібрид, стійкий до абіотичних стресів і суперурожайний мріють селекціонери не лише компанії «Сингента». Бактерії мутують, немає ідеального методу боротьби. Біотехнологія поки що теж не вирішує всіх проблем.

Кадри

Вирішальними для співробітника можуть бути елементарно добрі стосунки з шефом, нормальна зарплатня та соцпакет. У Китаї неодноразово бачив, як конкуренти дзвонили з пропозиціями роботи моїм підлеглим. Упевнений, якщо співробітник задоволений, він навіть слухавку не зніме. Що стосується команди «Сингента» в Україні – , то  вона дійсно одна за найкращих. Ринок вузький, тому зрозуміло, що тренд хедхантингу на досвідчених  експертів тільки посилюється.

Оскільки працюю в «Сингенті» 33 роки, це означає, що я задоволений компанією. І через зміну позицій і завдань мені ніколи не було нудно. Зі свого боку намагаюся бути ідеальним шефомJ.

Компанія має змінюватися й адаптуватися до ринкових реалій. Моє завдання – не перевернути всю компанію з ніг на голову, хоча якісь точкові зміни, звичайно, будуть. Мені буде нелегко замінити легенду – Гебхарда Роґенхофера, але я намагатимуся стати достойним «спадкоємцем».