Які наслідки може мати підвищення тарифів на вантажоперевезення Укрзалізницею?

0

“Укрзалізниця” оголосила про підвищення тарифів на вантажоперевезення з першого квітня 2020 року, що негативно вплине як на самого перевізника, так і на аграрну сферу в цілому.

Про це сказав експерт у сфері транспортної інфраструктури Валерій Ткачов, пише Landlord.ua.

АТ «Укрзалізниця» анонсувало нову редакцію договору на надання послуг із перевезення вантажів залізницею, що вступить у силу з 1 квітня 2020 року. У тексті нового договору «Укрзалізниця» пропонує збільшити плату за користування вагонами під вантажними операціями в 1,8-13 разів.

Пан Валерій пояснив, що під час навантаження або розвантаження вагонів на під’їзних коліях вантажовласників АТ УЗ стягує плату за користування їхніми вагонами під вантажними операціями. Чинна плата нараховується погодинно. У перші дві доби її розмір для вантажовідправників незначний, адже відрізняються під’їзні колії підприємств і ємність фронтів вивантаження, а також технологія завантаження/розвантаження вагонів.

“Підприємствам потрібен певний час для подачі вагонів із залізничної станції на під’їзні колії підприємства й час на виконання вантажних операцій (технологічний період). Нормативний час для проведення цих операцій встановлювалося АТ УЗ у документі «Єдиний технологічний процес»/ЄТП. З огляду на цю особливість, чинне тарифне керівництво встановлювало мінімальну плату за користування вагонами під вантажними операціями протягом перших двох діб (технологічний період). Починаючи з третьої доби, плата значно збільшувалася. У запропонованій УЗ редакції договору плата за користування вагонами істотно зростає саме протягом перших двох діб, тобто протягом технологічного періоду” – зазначив він.

Очікуване зростання вартості послуги за користування вагонами-зерновозами АТ УЗ під вантажними операціями складе:

  • за першу добу – у 13 разів;
  • за 2 доби – у 3 рази;
  • за 3 доби – у 1,8 рази.

За словами Ткачова, збільшення плати за користування вагонами АТ УЗ значно знизить привабливість для вантажовласників парку зерновозів держкомпанії. Адже вже зараз 90% парку зерновозів АТ УЗ простоює без роботи і не приносить дохід компанії. А підвищення вартості користування вагонами УЗ під вантажними операціями ще більше вдарить по попиту на ці вагони. Наразі ринкова плата оренди приватного зерновозу становить приблизно 400 грн/добу (ставка АТ УЗ 1363,20грн з ПДВ).

“Вантажовідправник не платитиме 1363,20 грн/добу за користування вагонами УЗ під вантажними операціями, при орендній ставці на приватний вагон – 400 грн/добу. І найголовніше, плата за користування вагонами АТ УЗ під вантажними операціямі – це всього 3-5% у загальній структурі вартості перевезення вантажів. На багато більше АТ УЗ заробляє в процесі перевезення вантажів” – стверджує експерт.

Він переконаний, що через підняття другорядної плати (користування вагонами під вантажними операціями), яка в загальній вартості перевезення не перевищує 3-5%, Укрзалізниця може втратити основний заробіток від перевезення вантажів.

Фахівець підрахував, що підвищення плати за користування вагонами для аграріїв – це подорожчання логістики на +20-28 грн/т.

«Пропоную АТ УЗ переглянути своє рішення й не піднімати плату за користування вагонами. Негативні економічні наслідки від збільшення плати отримувати як вантажовласники, так і АТ «Укрзалізниця»», – зазначив Валерій Ткачов.